Synpunkter på förstärkta kopplingsfjädrar och kopplingar

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
paa
Entusiast
Entusiast

Synpunkter på förstärkta kopplingsfjädrar och kopplingar

Post by paa »

Efter att ha köpt två olika förstärkta kopplingssatser med starkare fjädrar så har jag dragit några slutstatser.
De jag köpt är en sats från Newfren med kopplingsnav till V50 smallframe, och med 4 lameller och förstärkt fjäder. Ska enligt reklamtext funka bra till landvägsbruk, och många här på forumet och annorstädes rekommenderar ju starkare fjäder i small-framekopplingen.
Sedan har jag köpt en DR-koppling med 4 lameller och förstärkta fjädrar till min Touring 150 (GL).

Ingen av satserna har varit riktigt utförda, Newfren-navet blev 2 mm för tjock mellan inre nav och tryckplatta och DR-kopplingen var skev och ocentrerad så att skivorna skrapade i insidan av kopplingskorgen.
Det blev alltså så att jag monterade lameller och skivor och fjädrar enbart i gamla nav och korgar.
Men, det blev ju alldeles ohemult hårt att trycka in kopplingshandtaget med dessa fjädrar! Tvåhandgrepp har någon kallat det.
På min V50 så bytte jag omedelbart tillbaka till originalfjädern, och det blev ju inget problem alls med att kopplingen skulle slira längre. Det är ju så att 4 i stället för tre lameller ger 33 procent högre momentöverföring, och det räcker ju långt, det var ju inte så att originalutförandet inte fungerade alls med nya grejor.
Jag räknar med att byta tillbaka till originalfjädrar i kopplingen på 150-motorn också, så att jag inte får mer inflammation i senan till vänstertummen, vilket tyvärr verkar på gång.

När det gäller trimning och momentökning så är det ju främst större slagvolym som ger mer moment i motorn, övrig trimning ger högre effekt genom att vidmakthålla momentet (samma moment) till ett högre varvtal så att man kan dra ur längre på lägre växel och därmed uppnå bättre accceleration. Så har man inte ökat slagvolymen så borde fyra lameller och standardfjädrar räcka hur långt som helst.

Men, det vore ju intressant att höra om någon köpt någon förstärkt kopplingssats som både passar perfekt, och inte blir överdrivet hård på kopplingshandtaget?
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Synpunkter på förstärkta kopplingsfjädrar och kopplingar

Post by robertr »

Jättebra info. Ska själv förstärka koppling för 85cc D.R trim. Läst att man inte ska snåla men att några här på forumet haft bra resultat med detta kit.
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_93497500

Länka gärna dom kit du är besviken på
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robertr »

Samt någon som vet om svenska modellen av v50 har en annan koppling än europeiska?
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

robertr wrote:Jättebra info. Ska själv förstärka koppling för 85cc D.R trim. Läst att man inte ska snåla men att några här på forumet haft bra resultat med detta kit.
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_93497500

Länka gärna dom kit du är besviken på
Jag köpte en komplett koppling från Newfren, den kallades sport och inte racing. Lameller och skivor passade bra, men fjädern var för hård och navet hade fel tjocklek, men de ingår ju inte i den satsen som du länkar till. Jag rekommenderar att du köper en ny standardfjäder och monterar med lamellsatsen ifall den gamla har blivit trött, och lägger undan den förstärkta fjäder som följer med kittet om du vill ha ett hanterbart kopplingshandtag.
Detta kommer säkert att bli en bra kombination.
robertr
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robertr »

Grymt tack!
Kittet jag länka ovan tillsammans med denna? Står dock att den är förstärkt med (sport) men inget om race.
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_82870000
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Det finns en standardfjäder med art nr 82850000

F.ö ser det väl bra ut med karbonbelägg, de ska ju ge mindre svampig känsla i handtaget, och bättre livslängd än korkbelägg.
Post Reply