VESPA 125 Nuova 1967

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

VESPA 125 Nuova 1967

Post by spaxe »

Hej vet någon om man kan ha en extärn tändspole till en 125 nuova 67:a..?
Jag vet inte om den liknar PV med elen..!
Om man skulle köpa en ny statorplatta skulle det funka som denna tex..?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_12611540
Jag har ingen ork när jag vrider på gasen och tror att det kan vara brytarna eller att
gnistan är för svag. Jag har bytt tändstifft med det är lika samma ändå..
Har någon bra förslag eller råd vad jag skulle kunna göra.. :)
User avatar
Bombollon
Lärling
Lärling
Posts: 262
Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
Location: Robertshöjd, Göteborg
Contact:

Re: VESPA 125 Nuova 1967

Post by Bombollon »

Ska du inte unna dig brytarlös, typ vespatronic?


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: VESPA 125 Nuova 1967

Post by spaxe »

Du menar.... släpp sargen och kom in i matchen 2016..?
Tycker att det vore synd att konvertera denna maskin på det
sättet men tack för tanken.. :)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: VESPA 125 Nuova 1967

Post by Paka »

Kan ju vara en massa andra fel, och man kan ju också testa med en ny inre tändspole, men om du är inställd på att byta till yttre så verkar det onödigt att byta hela plattan. Här är matarspolen som du monterar i stället för den inre tändspolen: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... g_85023000
Och här är en yttre tändspole: http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_85010500
/P
spaxe
Entusiast
Entusiast
Posts: 136
Joined: Sat 25 Dec 2010, 16:05

Re: VESPA 125 Nuova 1967

Post by spaxe »

Nu vet jag vad som har orsakat allt vevaxeln och svänghjulet är skadade i krysskilen har slitit upp ett större spår både på svänghjulet och vevaxeln vilket ändrat tändningen... men varför blev det så...??? fel svänghjul..??
Post Reply