Jag har nu (det här projektet har egentligen aldrig fått styrfart) kommit dit att jag skall börja pilla med att få ihop motorn. Eftersom jag inte för mitt liv kan komma ihåg hur jag gjorde förra gången jag satte ihop en Vespa GS 150-motor - det är över 50 år sedan - har jag kollat igenom en Haynes-manual och en amerikansk vespabok för info om hur och i vilken ordning man får in vevparti och ramlager i blockhalvorna. Jag har dock inte kommit fram till nån helt entydig beskrivning.
När jag provar lite lätt med grejorna får jag intrycket att det borde gå lättast om jag först värmer och sedan passar in lagren på veven. Efter det värma den inre motorhalvan och in med vevpartiet. Kanske först en liten klick speciallim för lager för att säkra att inre lagret sitter OK - det faller idag nästan på plats i sin ovärmda motorhalva när jag prövar. Sedan som sista steg värma yttre motorhalvan och passa in den på yttre ramlagret och annat.
"Gammalmeken" på Lillemans minns inte rakt av vilken turordning som är bäst - det varierar ju mellan motortyper. Ett råd från honom är att se till att vevaxeln inte blir sned under arbetets gång. Inget våld, alltså! Minns inte att jag bekymrade mig om sånt på sextiotalet - det gick bra ändå. Men jag hör vad han säger.
Kan detta vara OK? Tacksam för tips. Nåt speciellt jag bör tänka på?
/Sture
GS 150 - sätta ihop motorn
GS 150 - sätta ihop motorn
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Re: GS 150 - sätta ihop motorn
Jag brukar börja med packboxarna och lagren och sedan dra veven på plats med hjälp av rätt mutter och några/något gammalt lager (svänghjulsmuttern från en SS/GS är utmärkt). Det är mycket viktigt att hålla koll på packboxen mot kopplingen eftersom veven har en skarp kant. Originalverktyget är en liten strut som man trär över veven för att packboxen ska glida på utan att kanten vänder sig och fjädern hoppar ur. Men det går bra utan om man håller koll när det är någon cm kvar.
När man sedan har fyllt den inre motorhalvan med alla grejor är det enkelt att värma lagret lite försiktigt och dra hela yttre halvan på plats.
/P
När man sedan har fyllt den inre motorhalvan med alla grejor är det enkelt att värma lagret lite försiktigt och dra hela yttre halvan på plats.
/P
Tack för rådet, Paka!
Kan iofs inte säga att jag får några uppenbart igenkännande vibbar ur minnet men de är ju som det är med den saken ibland
Men det låter inte helt obekant det du skriver. Den vägen kommer jag att gå!
Den gamla Primus gasolbrännaren från tidigt sextiotal funkar fortfarande (efter byte av ett par O-ringar). Typisk bra-att-ha-grej!
/Sture
Kan iofs inte säga att jag får några uppenbart igenkännande vibbar ur minnet men de är ju som det är med den saken ibland

Men det låter inte helt obekant det du skriver. Den vägen kommer jag att gå!
Den gamla Primus gasolbrännaren från tidigt sextiotal funkar fortfarande (efter byte av ett par O-ringar). Typisk bra-att-ha-grej!
/Sture
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
Där ser man...
Det Paka beskriver om packboxen inträffade för mig när jag renoverade motorn till min GS förra våren. (Kanten vänder sig och fjädern hoppar ur.)
Det tog en stund innan jag listade ut att man nog behöver ngt verktyg, typ en "strut".
I alla fall så tog jag då en bit "VP-rör" (Vitt plaströr som används vid elinstallationer) vilket passade perfekt mot den vassa kanten och liksom "guidade" packboxen till rätt position.
/N
Det Paka beskriver om packboxen inträffade för mig när jag renoverade motorn till min GS förra våren. (Kanten vänder sig och fjädern hoppar ur.)
Det tog en stund innan jag listade ut att man nog behöver ngt verktyg, typ en "strut".
I alla fall så tog jag då en bit "VP-rör" (Vitt plaströr som används vid elinstallationer) vilket passade perfekt mot den vassa kanten och liksom "guidade" packboxen till rätt position.
/N
I alla fall på GL-motorn går det att linda eltejp några varv bara lite över den skarpa kanten på vevaxeln, så att packboxen glider över, och det går bra att ta bort tejpen när allt kommit i läge. Vet inte om det gäller GS också, men troligen. Men VP-rör låter ju som en enkel och bra lösning också.Paka wrote:Jag brukar börja med packboxarna och lagren och sedan dra veven på plats med hjälp av rätt mutter och några/något gammalt lager (svänghjulsmuttern från en SS/GS är utmärkt). Det är mycket viktigt att hålla koll på packboxen mot kopplingen eftersom veven har en skarp kant. Originalverktyget är en liten strut som man trär över veven för att packboxen ska glida på utan att kanten vänder sig och fjädern hoppar ur. Men det går bra utan om man håller koll när det är någon cm kvar.
/P
Det kan vara bra att mäta tempen på det som ska värmas med lasertempmätare, så man har koll på hur varmt det egentligen blir.
Fina tips, allihop! Och som av en händelse råkar det ligga en lasertempmätare nånstans i gömmorna. (Den som har flest....!).
Det här skall nog gå galant, om nu inte tummen har flyttat sig in mot mitten sedan sist..
/Sture
Det här skall nog gå galant, om nu inte tummen har flyttat sig in mot mitten sedan sist..
/Sture
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)