Roadside Repair SC tribute p200

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Dags för ett nytt projekt som föds ur ett gammalt. I en tidigare tråd kunde en följa hur jag plockade ihop en Devil Inside motor, men jag konstaterade att jag nog inte var en hårdtrimmare utan lät den vandra vidare till en ny glad ägare i Tyskland.

Jag behåller p200 chassit men bygger en ny motor på helt andra principer. Roadside Repair Scooter Club är ett uttryck vi myntats på turer utomlandas när vi stått i vägrenen och försökt reparera rasade scootrar. Motorn ska byggas på alla idéer som har ploppat upp under dessa turer från mina resekamerater

Motorn utgår från en PX200 motor med elstart

Den visa skulle såklart rekommendera att köra motorn helt original men det är så tråkigt och vi får inget kul att prata om i bastun. Av samma argument avfärdas tex plug and play Malossi eller Alu-Polini.
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Här ligger motorn och väntar på att bli joxad med
uploadfromtaptalk1451644885633.jpg
uploadfromtaptalk1451644885633.jpg (272.75 KiB) Viewed 27460 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Så är planen just nu:

Bort med elstart
Bort med kuggkrans runt svänghjulet
Plugga separatsmörjningen

Ta bort luftfiltret och ersätta med skumfilter i karossen
Borra upp vissa hål i förgasaren för bättre flöden
Någon form av venturi, kanske något hemmagjort Vortex inspirerat

Upptaget insug
Longstroke vev med ett så kallad Lindmark Cut

Justerade portar cylindern
Helst en alternativ kolv men har inte hittar någon tex crosskolv som har 66.50mm bredd och 15mm kovbult, kan bli Grand Sport kolv.
Omarvetad topp på Dr Backers mottagning.

Big Box sport blås

...men den planen kan ändras under resans färd.
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

..och en Cosa koppling, mest för den som sitter i har krånglat.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

Coolt!. Aha, plugga separatsmörjning vet jag hur man gör på rätt sätt numera. Lindmark cut? Låter intressant, kan du utveckla?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Lindmark Cut kan ses som en fattigmans ballansering. Longstroke vevarna brukar vibrera en del så förhoppningen är att motorn skall gå lite mjukare.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Jag försöker läsa upp mig lite inför omarbetning på toppen och hittade denna förklaring på olika varianter på squishband
uploadfromtaptalk1451671591419.jpg
uploadfromtaptalk1451671591419.jpg (94.54 KiB) Viewed 27420 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

Som du vet e jag oxå lite inne på småfila lite på orginalcyllen. Om man läser XP Nicklas gamla trimguide (scooteristen nr 9) så har ju han lite olika tips. Tänker då på de som jag tror ger mest, tex bredda avgasporten 2mm. Höja cylindern 1-1,5 mm vore oxå intressant. Tänkte du göra det ? Följdfråga e sedan, ska du kompensera kompet på toppen eller ta av på cyllen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Jag tänker nog inte höja cylindern utan justerar bara toppen efter longstroke veven.

Men nu har jag lite panik eftersom det verkar som jag fått en slott för svarvning av toppen redan på Fredag och då bör jag ha valt vilken kolv jag ska ha och ha med den.

Är det någon som vet om det finns alternativa kolvar (tex för Suzuki / kawa /Honda) som passar i en standard PX200 cylinder, dvs 66.50 mm borr och 16mm kolvbult??????

Grand Sport kolven känner jag till men för att göra livet lite mer spännande letar jag efter något annat.

/H
Hur svårt kan det va?
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by wanten »

Meteor är ju ett alternativ, men det verkar vara typ samma som GS?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100

Johan
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Det här kanske kan funka. Har inte hunnit mäta på original kolven för att jämföra.
uploadfromtaptalk1451760965826.jpg
uploadfromtaptalk1451760965826.jpg (82.75 KiB) Viewed 27370 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

wanten wrote:Meteor är ju ett alternativ, men det verkar vara typ samma som GS?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100

Johan
Meteor'en är typ standard-replacement. Henke behöver nog något utan tjock-ringar om han avser varva mer än 9000, vilket jag får visst intryck av att han är ute efter. Jag hade gått på GS-kolven. Kul att labba med massa olika saker Henke men en bra kolv är aldrig fel.
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

fredrikC wrote:
wanten wrote:Meteor är ju ett alternativ, men det verkar vara typ samma som GS?
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... 0_15629100

Johan
Meteor'en är typ standard-replacement. Henke behöver nog något utan tjock-ringar om han avser varva mer än 9000, vilket jag får visst intryck av att han är ute efter. Jag hade gått på GS-kolven. Kul att labba med massa olika saker Henke men en bra kolv är aldrig fel.

Förlåt, mer än 7000 ska det vara, önskedrömmer tydligen lite ;)
/f
wanten
Administrator
Administrator
Posts: 537
Joined: Sat 08 Sep 2007, 11:54
Location: Stockholm

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by wanten »

Samma tillverkare av Meteor och GS stod det i alla fall, jag kollade inte så noga på bilden, men nu ser jag ju att den är väldigt lik en standardkolv.

Henke, jag tycker också du ska köra med GS. Dumt att labba med en så viktig del.
När du beställer kolven, beställer du också en ny till din SS -den såg inte bra ut när vi plockade ut den när Vespan stod i diket i Lettland ;)
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Du har såklart rätt Wanten. Beställer en i GS kolv på direkten.
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »


Hmm, får inte de där att funka, tror den understa kan vara denna?
http://scooterotica.org/forum/viewtopic ... conversion
/fredrik
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

fredrikC wrote:

Hmm, får inte de där att funka, tror den understa kan vara denna?
http://scooterotica.org/forum/viewtopic ... conversion
/fredrik
Nej det var nog den här tråden jag egengligen menade:
http://scooterotica.co/forum/viewtopic.php?f=8&t=30037
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

Nej det var nog den här tråden jag egengligen menade:
http://scooterotica.co/forum/viewtopic.php?f=8&t=30037[/quote]

Japp, hittade den. Duktig lirare. Har lite svårt o förstå hur han får till de där faktiskt med roterande filar. Speciellt sidokanalerna. Tyvärr ingen dyno eller referat av den i slutet.
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Håller på att plannera bearbetning av toppen. Jag har en P200 topp som syns här till vänster med en PX200 topp till höger.
uploadfromtaptalk1452116950165.jpg
uploadfromtaptalk1452116950165.jpg (16.33 KiB) Viewed 27209 times
I XP-Nicklas artikel från en gammal scooteristen hittar vi de olika kompen
uploadfromtaptalk1452116933034.jpg
uploadfromtaptalk1452116933034.jpg (20.38 KiB) Viewed 27209 times
Här är exempel på omarbetade eller alternativa toppar som går att köpa på de tyska scooterfirmorna
uploadfromtaptalk1452116923591.jpg
uploadfromtaptalk1452116923591.jpg (11.43 KiB) Viewed 27209 times
uploadfromtaptalk1452116273536.jpg
(112.41 KiB) Downloaded 34 times
uploadfromtaptalk1452116129774.jpg
uploadfromtaptalk1452116129774.jpg (39.95 KiB) Viewed 27209 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

uploadfromtaptalk1452117137830.jpg
uploadfromtaptalk1452117137830.jpg (18.34 KiB) Viewed 27276 times
uploadfromtaptalk1452117037954.jpg
uploadfromtaptalk1452117037954.jpg (23.64 KiB) Viewed 27276 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Vart vist lite huller om buller med bilderna när det laddades upp från telefonen .... :mrgreen:
Hur svårt kan det va?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by jencla »

Dessutom, XP-Niklas lever i högönsklig välmåga i Göteborg. Han är om möjligt ännu bättre på tvåtaktstrimning än då han skrev artiklarna i Scooteristen för 20 år sedan, även om han numera mest trimmar tvåtakts-SAAB. Förslag: Kontakta honom!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by Ola Lång »

Repostar min bild på olika villfarelser i toppvärlden.
Attachments
topplock1.jpg
topplock1.jpg (101.16 KiB) Viewed 27244 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Nu har vi svarvat om toppen, breddat förbränningsrummet , smalnat squishet, vinklat squsihet och höjt för att kompensera för longstroke. Höjningen gjordes rejält så när jag monterar ihop motorn så planar jag in toppen på rätt squish.
uploadfromtaptalk1452287915453.jpg
uploadfromtaptalk1452287915453.jpg (48.8 KiB) Viewed 27183 times
uploadfromtaptalk1452287951351.jpg
uploadfromtaptalk1452287951351.jpg (41.71 KiB) Viewed 27183 times
uploadfromtaptalk1452287886278.jpg
uploadfromtaptalk1452287886278.jpg (42.08 KiB) Viewed 27183 times
uploadfromtaptalk1452287864513.jpg
uploadfromtaptalk1452287864513.jpg (40.21 KiB) Viewed 27183 times
Hur svårt kan det va?
Post Reply