Tvåtaktsolja
Tvåtaktsolja
Kan man byta inblandningsolja i bensinen, utan att fördärva något, från syntetisk till mineral eller vice versa? Tänker då främst på sortimentet som Biltema har, 36974 respektive 36976. Använder just nu 36976. Kanske någon av expertisen här på forumet kan utveckla skillnaden mellan dessa två och vilken som är att föredra.
//isse
PX200E-90
NSU Quickly-58
PX200E-90
NSU Quickly-58
Re: Tvåtaktsolja
Jag är inte någon oljeexpert men jag resonerar som så att: gamla/äldre fordon = mineralolja / nyare fordon = syntetolja.
Att blanda dessa två oljor om man vill gå över till det ena eller andra borde väl inte vara några problem om du "kör ur " det mesta av den oljetyp du har innan du fyller ny olja.
// Christer
Att blanda dessa två oljor om man vill gå över till det ena eller andra borde väl inte vara några problem om du "kör ur " det mesta av den oljetyp du har innan du fyller ny olja.
// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Re: Tvåtaktsolja
Har V50 -78 och PX200 -93, kör med BT helsyntet, funkar bra.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Nybörjare
- Posts: 41
- Joined: Wed 25 Nov 2009, 10:51
Re: Tvåtaktsolja
Hej!
När det gäller inblandningsolja i bensinen rekommenderar jag modern, röksvag tvåtaktsolja, den bästa du har råd med. Den smörjer ju bara cylinder, vevstakslager och ramlager, men inte växellåda och koppling.
Växellådan skulle kanske också må bra av modern olja men då är det risk att kopplingslamellerna tar stryk och blir så hala att kopplingen slirar.
Alltså, följ den ursprungliga rekommendationen för växellådan!
För gammelvespor typiskt Mineralolja 30 SAE.
Vespagubben (Kör så det ryker, glöm inte oljan!)
När det gäller inblandningsolja i bensinen rekommenderar jag modern, röksvag tvåtaktsolja, den bästa du har råd med. Den smörjer ju bara cylinder, vevstakslager och ramlager, men inte växellåda och koppling.
Växellådan skulle kanske också må bra av modern olja men då är det risk att kopplingslamellerna tar stryk och blir så hala att kopplingen slirar.
Alltså, följ den ursprungliga rekommendationen för växellådan!
För gammelvespor typiskt Mineralolja 30 SAE.
Vespagubben (Kör så det ryker, glöm inte oljan!)
Re: Tvåtaktsolja
I Scooteristen nr 06 så finns ett mycket intressant test av tvåtaktsoljor. Det numret finns tillgänglig online om man är medlem och loggat in på Scooterklubbens hemsida.