Ny el i Rally 200, funderingar kring kablar från tändplattan

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Ny el i Rally 200, funderingar kring kablar från tändplattan

Post by fredrikC »

Jag har en Rally 200 (orginal med femsatronic + blinkers + batteri) som ska byggas om. Nu är det PX vev i och ny PX (från 92) tändplatta och tänker inte ha något batteri.
Den har ju typ fem spolar, pickup och sju kablar som kommer ut.
Image
De tre lösa (Vit, Röd, Grön) borde väl samtliga gå till CDI'n. (Vit och Röd verkar ha med pickup'en o göra o grön är väl matning? Grön jordas väl vid dödare och strömlås av?)

Sedan undrar jag lite över de andra fyra kablarna som går ut i den runda kontakten. Svart är väl enkel är väl min jord. Sedan gissar jag att samtliga tre andra (Gul Grå och Röd) är matningar. Det här elschema till en px200e borde mappa mot min tändplatta: http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... e.batt.pdf
/Fredrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Ny el i Rally 200, funderingar kring kablar från tändpla

Post by henrikborjeson »

Javisst, det är säkert rätt schema till din PX-platta. Det som är lite speciellt om du ska köra med batteri (som plattan är avsedd för) måste du även se till att ordna en strömbrytare med "dubbla" brytfunktioner eftersom batteriet annars laddas ur genom regulatorn.

Du ska också se till att du får en regulator som är anpassad för denna plattan, eftersom spolarna som laddar batteriet är kopplade olika på de två regulatorvarianterna som har batteri.

Eftersom Rally ändå har en batterihållare och bromsljuset och blinkers går på DC-linan är det väl bättre att ha med batteriet?

Med vänlig hälsning/HB
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Tack för svar Henrik! Mitt elsystem är ganska risigt med kablar ute på karossen så min plan var att strunta i batteriet och försöka få i det här elsystemet istället:
http://www.scooter-center.com/product/7676042

http://www.scooter-center.com/medias/sy ... 2).jpg.jpg

Vet inte om det är osmart men kändes klyftigt när jag bestämde mig för att gå från Femsa-med-batteri till Ducati-utan-batteri. Förstår att jag troligen behöver nytt blik-relä, lampor. Tutan tror jag kan funka (6v)?. Bromskontakten vet jag inte, verkar vara "slutande" vilket jag tror e rätt.

Så det jag klurar på nu är lämplig matning till nya kabelstammens blå. Antar att det är gul eller grå från min spole?
/Fredrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Nja, det elsystemet är till för PX med brytartändning. Ett PX alt system med tändningslås i lampan och där du kopplar rallyns dödare till grön kabel i CDI-boxen borde vara det enklaste. Egentligen skulle du haft en platta för ren AC (4 matarspolar i serie som på brytarschemat) och en 3-voltsregulator men det går nog att få ihop ändå.

På din platta är den grå AC spänningen som ska kopplas till blå. Röd & gul behöver du inte koppla in alls om du inte ska ha batteri. Din Rally har slutande bromskontakt eftersom bromsljuset drevs av batteriet och det är rätt.

Med vänlig hälsning/HB
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Oj, visste inte att det fanns px200'or utan elektronisk tändning. Men just tändkretsen har jag koll på så det tror jag e lugnt, tyckte den såg lite skum ut på schemat. Ok, grå alltså, strålande! Som jag tolkar schemat har den grön från motorn till nr 6 tändningsnyckel (Schalter mit schlüssel) och som sedan jordar i 31 på lyktan (lite svår att följa men verkar vara så man vill ha det). Den gröna på schemat ska ju in på min CDI (och då inte riktigt som schemat säger). Tack för din expertis Henrik! Verkligen uppskattat!
Mvh /Fredrik
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Fredrik, det där löser du.
Tutan kommer inte att funka, då det är likströmstuta på Rallyn, men en likriktarbrygga löser det. Många säger att Rallyns tuta funkar med 12 V, men min gjorde det inte. Ska labba lite med min när lust infinner sig. Hör av mig med resultat!
Ja, du behöver nytt blinkrelä.

Johan
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

wanten wrote:Fredrik, det där löser du.
Tutan kommer inte att funka, då det är likströmstuta på Rallyn, men en likriktarbrygga löser det. Många säger att Rallyns tuta funkar med 12 V, men min gjorde det inte. Ska labba lite med min när lust infinner sig. Hör av mig med resultat!
Ja, du behöver nytt blinkrelä.

Johan
Tack Johan, ja med lite god hjälp o kortslutna lärdomsprylar så brukar det tillslut funka ;) . Mmm, sant där med att den gamla är likström, tänkte inte på det. En likriktarbrygga verkar ju smart. Men du fick inte riktigt till det på din? Ibland har man ju lite tur att det kan sitta en sådan justerskruv på tutan, så man kan justera vibratot, men det gör det väl antagligen inte på våra rally tutor? Brukar hjälpa att skruva lite på den isf om den är ljudlös. /Fredrik
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Kan ju testa men annars är det bäst att skaffa en riktig 12V AC tuta, kostar 200kr. På en DC-tuta så aktiveras magneten när tutan får ström och när membranet då rör sig bryts kretsen, membranet fjädrar tillbaka och det börjar om. Skruven justerar in så att DC-tutan precis kontakterar i vila och bryter vid lagom utslag

En AC-tuta är mer som en högtalare som vibrerar med den varierande spänningen.

Man kan få ljud i en DC-tuta med AC (men svagt) men däremot inte med en AC-tuta om den matas med DC. Sedan ger en likriktare inte jämn ström utan "helvågslikriktad" (kolla wikipedia för kurvor) och när spänningen sjunker till noll tappar magneterna kraft även om kretsen är sluten - Man får ingen ton utan mer ett rassel

Med vänlig hälsning/Henrik B
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Henrik, jag menar så klart att man riktar båda faserna, inte bara någon diod eller annan fullösning ;)
Då ska det inte vara några problem.
Finns det någon snygg AC-tuta som passar Rallyns större hål?

Johan
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

"Båda faserna" ger helvågslikriktning men även med likriktarbrygga/4 dioder får man dippar i spänningen när insignalen byter polaritet och spänningen in är noll. SIP har en tutlikriktare som förmodligen är mycket mer komplicerad eftersom den kostar 570kr och dessutom ger den antagligen 12V.

Dock, med lite tur kan en helvågslikriktad spänning kanske vara "bra nog" för att få tutan genom besiktningen. Tänk på att den reglerade AC-spänningen från ett PX-system består av toppar upp emot 30V så var rädd om tutan :-)

Med vänlig hälsning/HB
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag förstår vad du menar och det är klart att det blir en liten dipp när det växlar. Det kan man dock lösa med en kondensator av lämplig kapacitet. Jag testade utan kondensator med en vanlig likriktarbrygga (just fyra dioder). Det blev lite brummigt, men fungerar. Däremot är problemet, precis som du också skriver, de höga spänningstopparna.

Johan
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hej, ett år senare, nya tag! Har kopplat efter bästa förmåga men blir inte riktigt klok på lys-tut mojucken som ritas i schemat som nummer 9 (se ovan). Den har strömmatning blå + gul kopplad till en slutande tutknapp (??) uppe till höger. Eller läser jag schemat fel?. Den blåe är ju också den enda "ström-in" matningen i systemet... Så min fundering är hur/var den blå ska anslutas i rallyns lys-tut mojuck?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Å här är rallyns tut-lysmojuck
Attachments
tutmojuck2.JPG
tutmojuck2.JPG (90.89 KiB) Viewed 37463 times
tutmojuck1.JPG
tutmojuck1.JPG (75.21 KiB) Viewed 37463 times
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Har du rallyns kabelstam kvar? Måste väl vara enklare att använda rallyns elschema och bara koppla på den nya "matningen"?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Nope. Det var ju en gammal femsatronic med batteri. Stammen var av på massa ställen så nu px125 stam utan batteri.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ok. Du måste nog ändå kolla rallyns elschema, ljusomkopplarna brukar få ström på två ställen.
Har du bytt sladdar uppe i styret också?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Jo brukar snegla på det men det är ju så väldigt annorlunda så det är inte alltid jag förstår det gamla. Hela stammen bytt till px125, även då ut i styret. Det som förbryllar mig nu är som sagt hur en px 125 får in strömmingen in i tut-lys-mojucken samt hur jag mappar om det till rallyns kopplare.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det finns väl antagligen någon tråd mellan blå och vidare till hel/halv etc inuti PX:ens ljusomkopplare. Jag hade nog delat upp blå i två tåtar och stoppat in en vid tutknappen och den andra i den av polerna i ljusomkopplaren som också ska ha ström. Är det en Rally med nyckel?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Japp, rally med nyckel. Ja har tänkt så också men den blå matningen går ju tyvärr inte över likriktaren, vilket jag antar att ljusen vill ha strömming ifrån. Är ju också den enda strömmatningen som ska finnas om jag tolkar schemat rätt. Så det kokar väl ner till att verkligen förstå en px125 ljusomkopplare antar jag./f
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jo, ser lite underligt ut, men det kommer väl en från regulatorn? En giallo?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Jo, men hur får den matning??? Går ju bara den blåe ut från tändplattan? Måste ju vara någon magi i ljus-tut-mojucken eller???
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Haha, jag är absolut ingen elexpert, vi får hoppas på Börjesson... Men som jag har förstått det räcker det att regulatorn är inkopplad i systemet (lite var som helst) för att den ska ta hand om topparna.
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Tack för visat intresset, ja jag är ju högst medioker på det här med el så vi inväntar väl någon el doktor :) Men förövrigt var det spot on med färgkoden till Rallyn! Skickligt och tack så mycket Patrik!!!
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag har ju "PX-konverterat" min Rally och inte för att jag kommer ihåg exakt hur jag gjorde, men med en multimeter och lite tid var det inga problem. Jag tror inte jag utgick ifrån någon guide, utan körde med vanlig logik.
Har inte tagit tag i tutan ordentligt, men det bör vara lösbart utan några större ansträngningar.
Som vi skrev i går, bjud in till en kväll i ditt garage så tar jag med mig min Fluke ;)
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

wanten wrote:Jag har ju "PX-konverterat" min Rally och inte för att jag kommer ihåg exakt hur jag gjorde, men med en multimeter och lite tid var det inga problem. Jag tror inte jag utgick ifrån någon guide, utan körde med vanlig logik.
Har inte tagit tag i tutan ordentligt, men det bör vara lösbart utan några större ansträngningar.
Som vi skrev i går, bjud in till en kväll i ditt garage så tar jag med mig min Fluke ;)
Jag har faktiskt fått ihop det! Henrik Albertsson hjälpte mig förstå hur px-125 tut-logiken med strömmatning funkade. Testade också med den gamla snygga 6v-tutan och den gjorde ju lite ljud iallafall så det går kanske och få den o funka på nått vis med lite diod-väss? Finns nog nått annat vi kan fundera över istället över en folköl i garaget :) Kollar kalendern! Tack Johan!
Post Reply