Jag har köpt på mig ett ladfynd, en Vespa GS 160 från 1962. Detta är alltså ett ordentligt objekt med bucklor och massor av jobb. Det saknas hjul(fälgar, däck alltså) och vänster motorkåpa.
Det värsta är dock att det inte finns några registreringspapper på den och heller ingen regskylt. Det finns ett besiktningsmärke från 1972.
Hur bär man sig åt? Är det knepigt att få in den i registret igen och är det dyrt?
Någon som råkar ha ett par hjul över eller en vänsterkåpa?
Vespa GS 160 objekt
Vespa GS 160 objekt
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Vespa GS 160 objekt
Finns en bra beskrivning här
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... alt-fordon
Med vänlig hälsning/HB
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... alt-fordon
Med vänlig hälsning/HB
Re: Vespa GS 160 objekt
Här kommer några bilder på objektet. Det finns lite att göra som ni ser:






P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Re: Vespa GS 160 objekt
Fast GS 160 Mk1, med det lilla verktygsfacket bakom sadeln, är rejält sällsynt och attraktiv. Ett fynd! Kan vara värd att lägga arbete och pengar på
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Vespa GS 160 objekt
Både sidokåpor och fälgar finns nytillverkade.
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_75145160
/P
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_75145160
/P
Re: Vespa GS 160 objekt
Jag ser att du söker 10-tums fälgar på Marknaden. Notera att GS160 och SS160 har en speciell version av 10-tumsfälgar, de vanliga som sitter på många andra Vespor passar inte. Så du inte köper fel
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_80170000
/jens

http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_80170000
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Vespa GS 160 objekt
Tack för tipset om fälgarna, Jencla. Någonstans måste man börja och en lämplig första åtgärd kunde vara att få hjul på den så går den i alla fall att flytta runt lite enklare. 

P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
Re: Vespa GS 160 objekt
Ligger en motor på Blocket under mopeder.
Med vänlig hälsning MIKAEL
Med vänlig hälsning MIKAEL
Re: Vespa GS 160 objekt
Jag har inte kommit så mycket längre med projektet men jag har gjort en del "pappersarbete". Vid köpet saknades ju alla papper och det enda som fanns att gå på var ramnumret. Med hjälp av Länsarkivet fick jag tag i både ursprungliga regnummer och även det nya som kom i början av 70-talet samt de ägare som fanns då, alltså de gamla regbevisen. Vespan avregistrerades 1975. Jag har kollat med polisen som inte hittar någon uppgift om stöld eller andra konstigheter. Så i princip är ursprunget fastställt, sedan återstår transportstyrelsens arbete.
Men jag har faktiskt funderat på att sälja objektet. Jag gillar visserligen modellen, GS160 är både läcker och sällsynt, och det är egentligen inga jättekostnader att renovera en Vespa eftersom mycket delar finns att tillgå. Men det är det där med tid som är bristvaran och jag vill heller inte lägga upp det som ett 5-årsprojekt. Därför kanske det vore bättre om någon annan tar sig an den så att den kan få komma ut på vägarna igen där den hör hemma.
Men vad kan den vara värd i det skick den står i just nu?
Eller om man frågar; hur mycket får man ge för en GS160 i perfekt renoverat skick? Sedan kan man räkna baklänges och se var man hamnar.
Men jag har faktiskt funderat på att sälja objektet. Jag gillar visserligen modellen, GS160 är både läcker och sällsynt, och det är egentligen inga jättekostnader att renovera en Vespa eftersom mycket delar finns att tillgå. Men det är det där med tid som är bristvaran och jag vill heller inte lägga upp det som ett 5-årsprojekt. Därför kanske det vore bättre om någon annan tar sig an den så att den kan få komma ut på vägarna igen där den hör hemma.
Men vad kan den vara värd i det skick den står i just nu?
Eller om man frågar; hur mycket får man ge för en GS160 i perfekt renoverat skick? Sedan kan man räkna baklänges och se var man hamnar.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)