Har tittat på ett par youtube-videos där man slänger ihop en koppling med sådana där plattor helt utan kommentar och till synes slumpvis, så jag satt dom helt enkelt jämt fördelat.
Jag har även köpt ny kopplingskorg (fabrikat RMS) eftersom den gamla var en aning nött i kanten där beläggen ligger emot, men inte så farligt ändå.
Men när jag fått ihop allt och släppt på kompressionsverktyget, och öppnade ett varv på kompressionsskruven så släppte den inte, vilket den ska göra. Vid två varv så släppte kopplingen, men då hördes det metalliska skrapljud när jag vred runt den för hand.
Ur med den nya beläggen och plattorna och i med de gamla. Samma sak där, det skrapar metalliskt. O.K bort med kopplingskorgen också och i med den gamla korgen. Så i med de nya beläggen och stålplattorna. Då var allt metalliskt skrap som bortblåst!
Dessutom öppnar kopplingen nu vid bara ett varv med kompressionsverktyget, som det ska vara.
Jag får väl köra så, och stava på läxan om piratdelar igen.
RMS skryter dock själva med att dom kör fram sina delar med gamla orginalverktyg från Piaggio och köper annat från samma underleverantörer som Piaggio haft, men det är ju ingen garanti för att allt blir perfekt tydligen.
Man kan se på insidan av kopplingskorgen var stålplattorna skrapat i, vid bara lite vridning av kopplingen för hand: