Större cylinder och förgasare på Vespa 50 utan portning

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Större cylinder och förgasare på Vespa 50 utan portning

Post by ljus123 »

Hej!

Har en Vespa 50 med 18/67 utväxling, ostrypt vev och koppling med nya lameller och starkare fjäder. I övrigt är den original, ingen bearbetning är gjort på motorblocket. Funderar på att sätta på ett D.R. 85 cc kit och en SHBC 19.19 förgasare med tillhörande delar. Skulle detta gå bra utan att öppna upp kanalerna i motorblocket, eller bör detta göras?

Ifall man nu skulle behöva förstora kanalerna i motorn ska man bearbeta både kanalerna vid cylinderfoten och insugsröret? Tänkte att det kanske är nödvändigt att bearbeta motorblocket vid insugsröret ifall man monterar ett större sådant.

Tack på förhand!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Större cylinder och förgasare på Vespa 50 utan portning

Post by henrikborjeson »

Hej

Du behöver inte öka spolportarna i blocket eftersom snittet stämmer med cylindern men däremot så är insugshålet för litet för en 19mm förgasare - har för mig att jag förlängde insuget 3-4mm i nederkanten för att få till tillräcklig area. Eftersom SHB saknar trottelnål så blir den enda effekten om du inte ökar insuget att den sista biten på gasen inte gör någon nytta

Finns en artikel i Scooteristen sommaren 2014 som jag skrev om just trimning med DR 85cc

Med vänlig hälsning / HB
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

henrikborjeson wrote:Hej

Du behöver inte öka spolportarna i blocket eftersom snittet stämmer med cylindern men däremot så är insugshålet för litet för en 19mm förgasare - har för mig att jag förlängde insuget 3-4mm i nederkanten för att få till tillräcklig area. Eftersom SHB saknar trottelnål så blir den enda effekten om du inte ökar insuget att den sista biten på gasen inte gör någon nytta

Finns en artikel i Scooteristen sommaren 2014 som jag skrev om just trimning med DR 85cc

Med vänlig hälsning / HB
Kul att du skrivit en artikel om trimning med den cylindern, går den läsa utan medlemskap? Tog och beställde ett D.R. 85 cc kit och några munstycken, får se hur kitet fungerar med originalförgasaren.

Har tyvärr ingen dremel, skulle det gå förlänga insuget med ett nålfilsset? Beställer nog det också ifall jag inte får tillräckligt med kraft från endast cylinderbytet.

Tackar för svaret!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Ja, du måste vara medlem i SSK för att kunna läsa tidningen på webben men jag kan verkligen rekommendera att du går med, SSK är en jättebra klubb för scooterister och går du med nu räcker medlemsskapet hela 2016 också.

Det går bra att ta upp hålet med en grövre rundfil och polera med slipstift och/eller nålfilar.
Om du med originalförgasare menar 16/10 så tror jag den är alldeles för liten för kitet. 16/16 skulle däremot nog kunna fungera ok men är även den i minsta laget. I gengäld slipper du att ta upp insugshålet

Med vänlig hälsning/HB
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

henrikborjeson wrote:Ja, du måste vara medlem i SSK för att kunna läsa tidningen på webben men jag kan verkligen rekommendera att du går med, SSK är en jättebra klubb för scooterister och går du med nu räcker medlemsskapet hela 2016 också.

Det går bra att ta upp hålet med en grövre rundfil och polera med slipstift och/eller nålfilar.
Om du med originalförgasare menar 16/10 så tror jag den är alldeles för liten för kitet. 16/16 skulle däremot nog kunna fungera ok men är även den i minsta laget. I gengäld slipper du att ta upp insugshålet

Med vänlig hälsning/HB
Okej, tack! Får ta och beställa större förgasare också. :)
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Uppdatering!

Jag har satt på cylinderkitet och en Dellorto 19.19 förgasare med tillhör. Munstyckena som sitter i är 74 och 45, de som följde med. Ingen portning gjord och avgasröret som sitter på är original.

På lätt gaspådrag och tomgång går den väldigt fint. Drar man med lite mer gas börjar den dock "böa" (i brist på ord) och tappar fart och effekt. Åkte en bit på några mil då den gick så bra med lätt gaspådrag. Kollade sedan tändstiftet vilket är väldigt mörkt.

Här är en bild på tändstiftet:
https://i.imgur.com/RyJhYQ8.jpg

Glömde beställa ett luftfilter så körde nu utan, har tyvärr inget passande. Bestyckningen tycker jag borde fungerar utifrån det jag fått fram från sfs.alexander-hepp.de och SIP-rekommendation, de rekommenderade minst 74 i huvudmunstycke. På sfs.alexander-hepp.de verkar det minsta vara 68 med samma setup som jag (förgasare och cylinder), de flesta har mellan 72-80.

Ljudet Vespan gör vid högre gaspådrag påminner mycket om hur den lät när de var kontamination i huvudmunstycket, nu är det dock ny förgasare som är helt ren. Tändstiftets färg talar dessutom för det motsatta. Antar att avsaknaden av luftfilter skulle kunna göra att man behöver ett större munstycke, men återigen är tändstiftet väldigt mörkt.

Borde jag sätta i ett mindre huvudmunstycke? Man tycker att 74 i huvudmunstycket borde vara i det mindre laget om något. Jag har ett huvudmunstycke i storlek 65, är dock orolig för att den skulle få för lite bränsle med det.

Tack på förhand!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

Luftfiltret ska inte spela så stor roll och det ska fungera utan. Kan du sega dig förbi läget där den tappar kraft och beror det på hastighet eller varvtal. Kan du få den att varva ut på tomgång?
Det låter antingen som att ljuddämparen är igensatt/gammal eller att det är något med munstyckena, de kan vara igensatta av smuts eller metallgrader även om förgasaren är ny eftersom förgasare numera inte alltid produceras i de renaste miljöerna.

Du kan ju också testa med din 16.10 och se hur den beter sig för att utesluta andra saker

Med vänlig hälsning/HB
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Tack för svaret!
När man står still och varvar den så begränsas den också vid högre gaspådrag, likadant oberoende av hastighet och varvtal. Talar väl för att det är något mysko med munstycket.

Ska ta och rengöra förgasaren. Förhoppningsvis löser det problemet.

Mvh
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det kan också vara relaterat till tändningen och att tändspolen inte får energi nog för att gnistra på höga varv, detta borde du å andra sidan ha märkt i den gamla konfigurationen också. Detsamma gäller om ett igensatt avgassystem hindrade motorn från att varva.

Ibland kan en felvänd kolv ge liknande problem så det kan vara värt att kolla att den sitter med pilen mot avgasporten

Med vänlig hälsning/HB
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Den går varva högre på tomgång än ifall man åker med den på trean, så det kan kanske utesluta tändningen. Ifall nu inte kompressionen vid körning på högre varv gör att det inte blir någon gnista. Kolven dubbelcheckades innan topplocket momentdrogs så förhoppningsvis sitter problemet i förgasaren.

Återkommer med resultat i helgen!

Mvh
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Testat att både rengöra förgasaren och byta till ett huvudmunstycke storlek 65, då gick den betydligt sämre. Att rengöra förgasaren gav ingen skillnad. Den är rätt svårstartad och går endast igång utan någon gas alls. Gasar man med den nu med 65 i huvudmunstycket stannar den nästan.

Vad ska man göra näst?
Petrolhead
Drömmare
Drömmare

Post by Petrolhead »

Hej,
Det låter som typiskt soppabrist, du behöver större huvudmunstycke, köp 80 och 85 och börja med det större.
Utan luftfilter går den ännu magrare än med.

//JOhan
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Petrolhead wrote:Hej,
Det låter som typiskt soppabrist, du behöver större huvudmunstycke, köp 80 och 85 och börja med det större.
Utan luftfilter går den ännu magrare än med.

//JOhan
Tack, får göra det. Tänkte testa med 74 och choke på, men chokekabeln var för kort på den större förgasaren.

Återkommer med resultat!
Post Reply