150 T - 4 frågor!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

150 T - 4 frågor!

Post by Thomas T »

hej allihop,

Idag tog jag för första gången ut pärlan, 150 från -60,efter renovering och försökte köra lite. Motorn har jag inte haft isär utan jag ville se hur allt funkar först. Innan jag fick den har den stått i många år men ska senast den kördes ha funkat. Efter lite körning har jag fyra frågor:

1 Kopplingen funkar inte. Det finns ett spel i kopplingsarmen under motorn på ca 4 cm men sen blir det stumt och jag antar att det är i det läget kopplingen ska kugga i. Nu kunde jag trycka i 2:an med lite gas för att få rull men det låter inte så bra. Kan kopplings lammellerna ha fastnat på nåt sätt, går det att "få igång" kopplingen? Eller är det bara att riva motorn....

2 Varvar bra på gasen men det går inte att få tomgång. Den långa throttel/justerskruven tycker jag inte går nån skillnad alls.

3Det ligger lite bensin (1 cl kanske) i bakkant av förgasarlådan vid mixskruven. Är det OK eller är det nåt som läcker? Förgasarn är rengjord och packningen till själva förgasaren är bytt, likaså packningen till flottörhuset.

4 På låga varv är det ett lite oregelbundet men ganska dovt/hårt knackljud. försvinner på högre varv men kan komma även då men mer sporadiskt. Är det nåt lager eller axel? Kan det försvinna om motorn får gå mer? eller måste man öppna motorn för detta?

Positiva är att växlarna går i (även om man nu får trycka idem) och att den startar direkt, den går jämnt och drar ganska bra tycker jag även om jag inte har nåt att jämföra med. Men en premiärtur är alltid kul:D

Tacksam för all tips!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />hej allihop,

Idag tog jag för första gången ut pärlan, 150 från -60,efter renovering och försökte köra lite. Motorn har jag inte haft isär utan jag ville se hur allt funkar först. Innan jag fick den har den stått i många år men ska senast den kördes ha funkat. Efter lite körning har jag fyra frågor:

1 Kopplingen funkar inte. Det finns ett spel i kopplingsarmen under motorn på ca 4 cm men sen blir det stumt och jag antar att det är i det läget kopplingen ska kugga i. Nu kunde jag trycka i 2:an med lite gas för att få rull men det låter inte så bra. Kan kopplings lammellerna ha fastnat på nåt sätt, går det att "få igång" kopplingen? Eller är det bara att riva motorn....

2 Varvar bra på gasen men det går inte att få tomgång. Den långa throttel/justerskruven tycker jag inte går nån skillnad alls.

3Det ligger lite bensin (1 cl kanske) i bakkant av förgasarlådan vid mixskruven. Är det OK eller är det nåt som läcker? Förgasarn är rengjord och packningen till själva förgasaren är bytt, likaså packningen till flottörhuset.

4 På låga varv är det ett lite oregelbundet men ganska dovt/hårt knackljud. försvinner på högre varv men kan komma även då men mer sporadiskt. Är det nåt lager eller axel? Kan det försvinna om motorn får gå mer? eller måste man öppna motorn för detta?

Positiva är att växlarna går i (även om man nu får trycka idem) och att den startar direkt, den går jämnt och drar ganska bra tycker jag även om jag inte har nåt att jämföra med. Men en premiärtur är alltid kul:D

Tacksam för all tips!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!

1. kopplingen kan fastna on motorn står still länge. ibland kan det avhjälpas genom att man skakar upp olja på lamellerna, prova att vagga vespan fram och tillbaka med frambromsen i eller så öppnar du kopplingslocket och sprutar in växellådsolja med en pumpoljekanna.

2. kan vara så enkelt att lågfart eller tomgångsmunstycket är igensatt, det är jättevanligt.

3. Det brukar bli lite bensin där när man kör, helt normalt. men om du torkar upp det och det rinner till nytt snabbt så är troligtvis flottörnålen kass. den bensin som normalt kommer dit är tillbakasprut från insuget/luftfiltret

4. det kan vara vevlagren som är slitna, men oftast är det kolvslammer. det låter lite på det viset om en helt frisk vespamotor också. Du kan kolla om det är vevlagren genom att ta bort fläktgallret och sedan ta tag i fläkten för att se om det är mycket radiellt spel, även här är det ett visst spel även på en ny motor. Verkar det normalt så gissar jag på en sliten cylinder/kolv som slammrar, det brukar höras mest på lågvarv. förstår att det kan vara svårt att göra en bedömning om "felet" är allvarligt, kolvspelet kan du alltid mäta, vevlagren är svårare, men om det går tillräckligt långt så kan svänhjulets magneter slå i spolarna vilket du ser på både spolar och insidan av svänghjulet.

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Lite mer angående kopplingen som sitter;
Ibland släpper den om du kör en runda med kopplingshandtaget intryckt.
Kolla bara först att du har olja i växellådan.

Om inte det eller Frediks sätt funkar; så finns ett mer brutalt sätt också:
Kör igång scootern i ettan (klurigt utan koppling men det går), se till att hålla kopplingen intryckt, gasa upp fullt. Tvärbromsa med bakbromsen.
Tänk på risken för att få sladd.

Oftast när kopplingen satt sig och man väl får loss den brukar man få byta lameller för att få den bra, men ibalnd funkar den direkt.

VH/Calle
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

Tack för svaren!

Soppan i förgasaren ska jag hålla ett öga på, men jag ska köra lite mer innan jag ev byter flottören.

ska försöka tvätta skruvar och munstycken en gång i i förgasaren så får vi se om tomgången vaknar.

Ny fråga om kopplingen: Ska prova era knep, men hur mycket förspänning ska det vara på armen under motorn? Nu går den som sagt att röra lätt i ca 3 cm och sen blir det stumt. Är det det normala spelet innan kopplingen sen ska ta, eller ska jag spänna vajern så att även detta slack försvinner?

Slamret i motorn: Upplevde inte att det fanns något speciellt glapp i vevaxeln när jag höll på och demonterade svänghjulet. Inte heller några konstiga skrapmärken. Tvärtom kändes det förvånansvärt tajt och fräscht. Återstår då kolven vilket låter rimligt eftersom det tystnar när varvet ökar. Gissar att det originalgrejer även detta på min Vespa. Hur länge håller en kolv & ringar? Kan man byta bara den rakt av elle rmåste man göra något åt cylindern också? Kan man kontrollmäta detta på nåt sätt? Slamret låter lite för mycket för att jag vill strunta i det...

Ny fråga: Hastighetsmätaren levde men gick bara upp till 25 km/h och jag är rätt säker på att det gick lite fortare än så.Vajern är helt ny och infettad, dreven nertill i navet såg schysst ut förut. Är det någon justering man kan göra eller är mätaren i sig sliten?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />Tack för svaren!

Soppan i förgasaren ska jag hålla ett öga på, men jag ska köra lite mer innan jag ev byter flottören.

ska försöka tvätta skruvar och munstycken en gång i i förgasaren så får vi se om tomgången vaknar.

Ny fråga om kopplingen: Ska prova era knep, men hur mycket förspänning ska det vara på armen under motorn? Nu går den som sagt att röra lätt i ca 3 cm och sen blir det stumt. Är det det normala spelet innan kopplingen sen ska ta, eller ska jag spänna vajern så att även detta slack försvinner?

Slamret i motorn: Upplevde inte att det fanns något speciellt glapp i vevaxeln när jag höll på och demonterade svänghjulet. Inte heller några konstiga skrapmärken. Tvärtom kändes det förvånansvärt tajt och fräscht. Återstår då kolven vilket låter rimligt eftersom det tystnar när varvet ökar. Gissar att det originalgrejer även detta på min Vespa. Hur länge håller en kolv & ringar? Kan man byta bara den rakt av elle rmåste man göra något åt cylindern också? Kan man kontrollmäta detta på nåt sätt? Slamret låter lite för mycket för att jag vill strunta i det...

Ny fråga: Hastighetsmätaren levde men gick bara upp till 25 km/h och jag är rätt säker på att det gick lite fortare än så.Vajern är helt ny och infettad, dreven nertill i navet såg schysst ut förut. Är det någon justering man kan göra eller är mätaren i sig sliten?

kopplingen: det spel som du känner är normalt, men det ska du justera förbi, alltså spänna hårdare. kopplingen kopplar ur en bit in efter att det börjar bli riktigt motstånd i armen. alltså kan din koppling vara helt ok, men du kanske inte har spännt vajern ordetligt. man behöver en kraftig tång eller annat verktyg för att överhuvudtaget orka dra ihop så pass mycket att man klarar skruva på en nippel, detta även om justeringen är i botten.

slammer: oftast är det cylindern som är sliten i loppet, alltså hjälper det inte att bara byta kolv. omborrning och överdimensionskolv . tyvärr. men du kan ju börja med att skruva isär och mäta spelet. här finns det en guide på hur stort spel det ska vara http://www.scooterhelp.com/manuals/VNX1 ... ual/48.jpg

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
[br man behöver en kraftig tång eller annat verktyg för att överhuvudtaget orka dra ihop så pass mycket att man klarar skruva på en nippel, detta även om justeringen är i botten.

Federico

Image

Går att låsa vajern på andra sidan skruvnippeln, då antalet händer till forfogande tar slut....
/L
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

F-n grabbar ni är grymt snabba på det här forumet!:D

Ska kolla cylinder imorrn och se hur måtten verkar. Perfekt med kopplingen då kanske det finns hopp!

Nåt sista tips om min fråga om hastighetsmätaren i förra inlägget?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />Nåt sista tips om min fråga om hastighetsmätaren i förra inlägget?

Kontrollera mätaren först:

Lossa wiren vid bromsskölden, o spänn fast den i en varvtalsreglerad borrmaskin. Ställ in vänstergång. Starta borrmaskinen o öka varvet tills mätaren visar c:a 70 kph. Lås varvtalet med tejp eller spännband. Kör tills vägmätaren slår om, och ta tid i sekunder tills mätaren slår om efter 5 km. Dividera 18’000 med antalet sekunder, o du får vad mätaren borde visat, jämför med mätarens utslag./L
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

har du köpt digitalkamera nu Fritte?

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

borrmaskin....smart, borde jag ju ha kommit på själv:oops:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />har du köpt digitalkamera nu Fritte?

Federico

Nä, men en scanner som jag plågar mina medmänniskor med.
Riktigt kul grej, faktist..

<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal"> :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hade kopplingen lös en gång, det skramlade som du beskriver./L
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

tänkte bara skriva en uppdatering:

1 Kopplingen funkar bra nu. tror inte den hade satt sig så hårt. felet var nog mer att jag inte hade spänt armen tillräckligt. Efter en efterjustering av växelvajrarna tror jag inte koppling/vxl går att få så mycket bättre. Det är ju inga precisionsgrejer direkt.

2 Slamret är till stor del borta efter att kopplingen spändes. Finns en del kvar på tomgångsvarv men det hör nog till.

3 Den går på tomgång, när den blivit lite varm. Hade inte fattat hur throttelskruven funkade så jag utgick från helt fel noll-värde:oops:

4 Hastighetesmätaren lossnade efter en omgång med borrmaskinen.

Så mekaniskt funkar nu allt bra...men hur den ska orka upp i 70-80 km/h undrar jag verkligen. får leta efter långa rakor!:D

Det som återstår är att få fart på lyset och bromsljus. Det har funkat tidigare. Det verkar finnas ström i kontakten på styret, så det är nog bara nåt glapp i nån av kontakterna. tutan och död-knappen funkar i alla fall. Ska ta hjälp av en polare som är bättre koll på el än jag.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Så mekaniskt funkar nu allt bra...men hur den ska orka upp i 70-80 km/h undrar jag verkligen. får leta efter långa rakor!:D

en Touring ska toppa 80-85km/h utan problem, kan finnas många orsaker om den inte gör det. klassiska 2-takts problem som igensotad ljuddämpare och sliten cylinder (dåligt komp m.m.)

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Thomas T »

ljuddämparen är ny men vi får se när jag har provkört lite mer. jag menade mer att accet inte är så grymt. däremo tverkar den vara rätt högt växlad så får den gå ett tag på 3ans växel så får den nog upp farten.

Tycker också att det blir mindre soppa bak i förgasarlådan. nu är det nog bara max en halv cl.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Fortsättning på Fredriks tips;
Touring med kamkolv är känlsig för hur tändningen står, om den står några grader fel så påverkas (kan påverkas) topphastigheten stort...

VH/Calle
Post Reply