Honda Vision 110

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
SimonL
Drömmare
Drömmare

Honda Vision 110

Post by SimonL »

Hej allihopa!

Jag har nyligen hittat hit och är glatt överraskad att det finns en sådan kunskapsbank för scooteråkarna.

Jag har en fråga till er som kanske är mer insatta än jag, har försökt leta information utan att hitta.
Jag har nyligen köpt en Honda Vision 110cc som jag är väldigt nöjd med, Honda lämnar ju 5 års garanti vilket också känns tryggt. Hur långt kan man räkna med att motorn håller vid normal körning? 2-3000 mil? Förutsatt att den servas enligt schema naturligtvis.

Låt oss säga att man kommer upp i dessa mil innan garantitiden löpt ut och motorn helt enkelt börja närma sig livslängdens slut, får man nyttja garantin då eller anses den helt enkelt vara slut? Om jag känner mig själv rätt blir det mycket åka och samtigt tänkte jag göra en längre scootertur ut i övriga europa nästa sommar, så milen kommer nog ticka på :)

Finns någon med erfarenhet av detta?

Simon
dman
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Honda Vision 110

Post by dman »

Tror det vara svårt att hävda att motorn är slut hos återförsäljare. Om du påpekar ett fel och det är en sak, men tex att du upplever att motorn har lite missljud kommer de mena är normalt slitage. Men det är mina gissningar.

3000 mil på fem år är inte orimligt men 3000 mil tror jag allt att motorn håller med ordentlig service osv. För att garantin ska hålla så måste den väl vara servad på auktoriserad firma? Det är ganska täta intervall om jag minns rätt .
NU: Honda SH300
DÅ: Vespa P200E, Honda PS125i, Vespa GL 150, Honda SCV 100 Lead, Honda VFR 800, Yamaha XJ 600

"Ge mig fri fart och fri bensin..."
SimonL
Drömmare
Drömmare

Post by SimonL »

Hej!

Ja precis, den måste vara servad enligt schema för att garantin ska gälla. Det är varje 400 mil som service ska göras.

Anledningen att jag ställde frågan från första början är att jag blev lite förvånad att Honda ger 5 år på en scooter, var först övertygad om att det mest kan röra sig om 1-2 år eller så med tanke på att den lilla motorn inte kanske kan förväntas leva lika länge som en större motorcykels motor.
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Min tvåtakts Vespamotor som är drygt 50 år och har gått över 4000 mil håller jag på att renovera nu, mest beroende på att alla gummipackningar stelnat och inte håller tätt längre. I övrigt var lager och kolv ok, bara kopplingen som var dags att byta. Den är på 150 cc och har 5.5 hk.
Jag tror att din fina lilla fyrtakts Hondamotor kommer att hålla betydligt många fler mil, speciellt om du inte drar ut på det i mer än 50 år.
Post Reply