Nybliven ägare till ss180 -65 (aldrig ägt en vespa tidigare)

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Klejus
Drömmare
Drömmare

Nybliven ägare till ss180 -65 (aldrig ägt en vespa tidigare)

Post by Klejus »

Tjena all vespomaniacs!!
Jag ramla precis över en vespa ss180 -65 som jag tänkte renovera grundligt!
Har varit billackerare i nästan tio år och dom tre senaste jobbat som teknisk säljare i just lackbranschen.
Jag skulle gärna vilja veta lite fakta om denna vespa då jag normalt sett är en sporthoj åkare men numera blivit vespafrälst när jag ramla över denna pärla.
Sjukt intressant att höra lite historia om den samt värde i mint condition, nu återstår bara att renovera över vintern samt skaffa ett vurpollon till hjälm :)
Hej på er!

Jensa
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Nybliven ägare till ss180 -65 (aldrig ägt en vespa tidig

Post by henrikborjeson »

Hej och grattis till nyförvärvet

Vespa SS180 är en av de mest populära modellerna eftersom den kombinerat det tjusiga 60-tals utseendet med en relativt stark och pigg motor. Modellen är speciell eftersom förgasaren sitter på cylindern medan de flesta andra vespor är slidmatade. Många andra detaljer är också unika vilket gör modellen exklusiv men också svårare och dyrare att hitta delar till än "dussinmodlellerna" . Priset för SS180 är svårt att sia om men i mint condition med renoverad motor får man idag räkna med att ge över 30 tusen. Sen beror det på hur den renoverats och hur mycket som fortfarande är original.

Med vänlig hälsning/Henrik B
Klejus
Drömmare
Drömmare

Post by Klejus »

Tackar tackar för snabbt svar!!!
Och kanon kul att höra lite historik så snabbt när man verkligen har noll koll på vespor själv!
Den här vespan ska jag renovera alltså snorfin är tanken och hur är det med renoveringarna, ska man försöka laga eventuell sadel eller köpa ny identisk som orginal ?
Spelar det nån roll?
Jag tänker om det är noga med att allt är från -65?
Är det så att man lagar hellre istället för att köpa identiska nya?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Grattis! Hur ser den ut nu? Jag frågar eftersom det har dykt upp flera skräckexempel på hojar som absolut inte borde ha renoverats, där värdet enbart har sänkts, trots delar och arbete för tusentals kronor. Har den originallacken kvar?
/P
Klejus
Drömmare
Drömmare

Post by Klejus »

Hej och hopp
Ursäkta för sent svar!
Ja orginal lacken är kvar men bl.a skada på högersidan av benskölden samt lacken är i grym dåligt skick... Så som gammal lackeraren så kommer den att målas om! Tyvärr
Däremot är motor orginal och fungerar så den ska få en riktigt genomgång för att fortsätta vara orginal:)
Sen har jag tittat på vad delarna kostar nya och allt från små gummi packningar till kromlister och fälgar är ju så billigt, att jag kommer nog köpa allt som går nytt för att få den i absolut toppskick! Vissa kanske hatar det men jag vill ha denna i princip finare skick än va den var ny!
Håller på att skruva isär vespan just nu och hoppas kunna måla den till nästa helg, motorn ska till en kompis för en rejäl uppfräschning samt när den är lackad börjar shoppandet av nya grejer för att montera nytt vartefter...
/J
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Lacka den rätt bara! Gaffel, nav och fälgar silver bland annat. Det här är jag på min Super Sport 1966 års modell sommaren 1969. Så ska den se ut :D

Lycka till!
/jens
peelhillclimb.jpg
peelhillclimb.jpg (83.52 KiB) Viewed 6591 times
scooterdaddy - gammal är äldst
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det låter bra. Försök att behålla de rostfria listerna kring skölden, annat nytillverkat ser helt okej ut, men inte listerna. Det mesta är billigt som du säger, men i de fall man kan välja brukar det löna sig att köpa delar som kostar lite mer. Lycka till. Färgkoden är Rosso 847.
/P
Klejus
Drömmare
Drömmare

Post by Klejus »

Grymt kul med svar! :)
Självklart ska allt renoveras till absolut orginal skick! :)
Är grymt taggad in för den här renoveringen!
Jag jobba som lackerare i 8 år och nu med som teknisk säljare i billackerings branschen så färgerna kommer inte bli ett problem :)
Tyvärr va höger sidas sköldlist bombad men vänster fin, kan även passa på att fråga om emscooters.se har schysta orginal delar så man inte skaffar skit grejer till raketen:)
Tack för den balla "offroad" bilden!
Ps ska det gråa eller vita gummi lister? För jag upplever att mina lister och handtag är vita?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Gummilister och handtag på SS ska vara ljusgrå. Du kan zooma in på listen till bakkåpan på min bild från 1969.

Nya delar är bra men NOS är nästan alltid bättre. De nytillverkade finns i många kvaliteter, oftast får du vad du betalar för. Jag är part i målet, har jobbat på EM, men de tar från samma grossister som alla andra.

I Sverige finner du EM, EHR i Stockholm (som har en hel del spännande gamla grejor i sina lådor) och BD i Norrland. Många av oss köper från SIP och Scootercenter i Tyskland, som ofta har bättre priser men kan vara svårare att få kontakt med vid problem.

Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply