Hej,
Idag när jag tittade in till min PX200E så var det en stor pöl med olja under växellådan. Tänkte att jag provar att starta den och den hoppade som vanligt igång på första kicken, gick fint men rök något fruktansvärt.
Den gick som vanligt när jag parkerade den för ett par dagar sedan.
Sist jag bytte växellådsolja luktade den bensin, kan det finnas något samband?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oljepöl och mycket rök
Re: Oljepöl och mycket rök
Tog en liten provtur på 1 km nu i kväll och när jag kom tillbaka var avgaserna till synes normala igen.
Tycker att den känns normal och utan missljud att köra.
Någon som har en teori om vad som hänt?
Tycker att den känns normal och utan missljud att köra.
Någon som har en teori om vad som hänt?
Hur kommer man enklast åt den misstänkta packboxen?
Var ute och pysslade lite med vespan nu på kvällen och leta visuellt efter var oljan kom ifrån. Sölet började långt upp så jag öppnade förgasaren och i den var det riktigt söligt. Det visade sig att det lilla röret som sitter mellan oljeslangen och doseringsmanicken satt helt löst. Jag drog åt den lilla "muttern" som röret går igenom. Får se om detta var enda felet. Den trasiga packboxen får bli ett senare nöje...
Var ute och pysslade lite med vespan nu på kvällen och leta visuellt efter var oljan kom ifrån. Sölet började långt upp så jag öppnade förgasaren och i den var det riktigt söligt. Det visade sig att det lilla röret som sitter mellan oljeslangen och doseringsmanicken satt helt löst. Jag drog åt den lilla "muttern" som röret går igenom. Får se om detta var enda felet. Den trasiga packboxen får bli ett senare nöje...
Jag råkade ut för att bränslekranen var otät, fast den stod i stängt läge fyllde den ändå på med bränsle i förgasaren. Då den stått en längre tid flödade förgasaren över och soppan rann in i cylinder och vidare ut genom ljuddämparen. När bränslet passerat den vägen var det inte någon klar fin bensin längre utan en svart soppa som rann ut på golvet. Jag bytte bränslekran och sedan var det frid och fröjd igen.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
-
- Mästare
SI förgasaren är lite lurig om man glömmer kranen och flottörnålen inte är helt tät. I vanliga fall finns ett skvallerrör där bensinen rinner över och som mynnar genom förgasarboxen ovanpå kopplingskåpan. Läcker det rejält kommer det en stor pöl på marken
Men..
Läcker det lite kommer det istället att bara läcka genom huvudmunstycket, ut i mässingspipen i insuget och sakta men säkert fylls vevhuset med bensin. Vi för stort flöde räcker inte hålet i huvudmunstycket och det rinner upp till skvallerröret. När man sedan kickar kan trycket bli så stort att bensinen pressas ut i växellådan alternativt forsar upp i cylindern och vidare ut i avgassystemet.
Kolla att bensinkranen är tät och att det inte droppar genom mässingspipen när scootern står stilla med motorn av och bensinkranen på. Byt vid behov, det är inte dyra delar
Med vänlig hälsning/HB
Men..
Läcker det lite kommer det istället att bara läcka genom huvudmunstycket, ut i mässingspipen i insuget och sakta men säkert fylls vevhuset med bensin. Vi för stort flöde räcker inte hålet i huvudmunstycket och det rinner upp till skvallerröret. När man sedan kickar kan trycket bli så stort att bensinen pressas ut i växellådan alternativt forsar upp i cylindern och vidare ut i avgassystemet.
Kolla att bensinkranen är tät och att det inte droppar genom mässingspipen när scootern står stilla med motorn av och bensinkranen på. Byt vid behov, det är inte dyra delar
Med vänlig hälsning/HB