PX125 startar och går -ett tag, men sedan sämre

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

PX125 startar och går -ett tag, men sedan sämre

Post by Frontstar »

Min PX125 som alltid gått klockrent har fått någon noja. Den startar fint på choken och går sedan bra, efter en stund trycks choken in och motorn spinner fint men efter att ha kört ca 10 min börjar den gå ojämnt och sedan sämre och sämre. Till slut är det nätt o jämt att den går? Om den sedan får kallna ett par timmar så funkar den bra igen men upprepar sin ojämna gång efter 10 minuter igen?
Har haft upp förgasarens munstycken och blåst rent, jag har dock inte plockat bort förgasaren och tagit isär den helt.
Några tips om var jag ska börja felsöka? Tror själv att det har med bränslet att göra.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: PX125 startar och går -ett tag, men sedan sämre

Post by fritte »

Förslag.
1. Tanklockets ventilationshål kan vara täppt.
2. Bensinslang kan vara för lång bör vara 540 mm, 320 mm under tanken o 230 mm utanför chassit.
3. bensinslangen kan vara klämd
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Frontstar »

Tack för tipsen.
Bensinslangen har inte ändrat längd och Vespan gick bra förut.
Däremot kan det vara ngt med tanklockets ventilation, jag har haft problem med gummipackningen till locket (köpte en ny gummipackning från SIP som passade bra i början men sedan sväller den av bensinen -vad är det för skräp dom säljer?)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

blir så ibland, tyvärr...
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Frontstar »

Jag tänkte avsluta tråden med lite feedback: Tanklockets ventilation visade sig vara helt i sin ordning, sedan så tog jag loss förgasaren och plockade isär densamma. Blåste rent och tvättade, hittade inget skräp. Men efter denna behandling gick Vespan som den ska igen så något skräp fanns säkert i ngt munstycke. Kan nämna att det tar ca 30 minuter att ta, loss, rengöra och sätta dit förgasaren igen (bara man har rätt verktyg framme) så det är inget heldagsprojekt.
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Att förgasaren strular pga osynlig skit är tyvärr inte ovanligt. Har du något filter i systemet?
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Lågfartsmunstycket är <0.5mm i hålet och sätts lätt igen av gelatinerad bensin eller smuts som rostflagor från tanken. Detsamma gäller kanalerna mellan flottörhus och munstycken där det ibland bildas sediment

Med vänlig hälsning/HB
Post Reply