Jag har precis renoverat min V50's motor och den har fungerat perfekt och varit en fröjd att köra!
Idag fick jag dock bromsa in kraftigt pga en bilist som inte tittar åt vänster när denne svänger ut ifrån en sidogata... ingen krock som tur är...
Jag körde relativt långsamt typ 25-30 och fick broms in kraftigt, hade nog trean i men han ej koppla när jag bromsade. motorn dog vid inbromsningen.
Jag parkerade efter det för att jobba. Startade sedan vespan på em.
Startade fint och gick bra 200m sedan började växlar hoppa ur, växlade i växel igen och den hoppade ur igen. Sedan gick det inte att växla mer... Motorn var igång, jag stängde av.
Status efter det:
Friläge, går ej att kicka igång. Händer inget när man kickar, lös.
Lägger i valfri växel så händer inget, den bara rullar.
Kickar jag med växel i så drar den framåt.
Någon som har en känsla för vad som gått sönder? Kan det vara så att kopplingen typ låst sig i intryckt läge? Hmm måste motorn splittas igen, eller kan det räcka att öppna och byta kopplingen?
Lyckan är kortvarig...
-
- Drömmare
-
- Drömmare
Re: Lyckan är kortvarig...
Orkade ikväll kika lite på vespan...
Muttern som håller kopplingen hade lossnat, kilen var söndertrasad.
Jag har en kil hemma så jag skall montera ihop allt imorgon och testa igen, tror det löser sig.
Dock var kopplingskorgen något repad på insidan pga av kilen, får se om den är ok eller också behöver bytas.
Muttern som håller kopplingen hade lossnat, kilen var söndertrasad.
Jag har en kil hemma så jag skall montera ihop allt imorgon och testa igen, tror det löser sig.
Dock var kopplingskorgen något repad på insidan pga av kilen, får se om den är ok eller också behöver bytas.