Slö V50 på treans växel

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Kinky Afro
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Tue 21 Apr 2015, 09:09
Location: Göteborg

Slö V50 på treans växel

Post by Kinky Afro »

Precis gjort en motorrenovering på en V50. Alla lager, packboxar, koppling (Malossi), packningar, konding, brytare etc. är utbytta. Har även slängt in ett öppnare vevparti och primärutväxling (18/67 3,72). 10 tums hjul satt på sedan innan och en Leo Vinci-böj. Bytte även cylinder och kolv, cylindern är 50cc men har fler portar, kolven var något "jackad". (Beggad cylinder/kolv som jag ej använt tidigare men grejerna verkar ok.)

Motorn startade på tredje kicken efter motorrenoveringen och går fint! Yeah! :)

Det som jag upplever som ett problem är att den är slö på treans växel (högsta) jag måste varva upp ordentligt på tvåan innan jag slänger in trean annars är den riktigt slö och lite händer. Har den väl fått upp varven på trean så går den riktigt fint och bra (+55 km/h).

Jag har funderat på om munstyckena kan spela roll? (Originalförgasare) Nu har jag dessa:
Huvud: 52
Lågfart: 35 (Bytt till ett 42 och den blev knappt bättre)
Tomgångsmunstycket (heter det så?): 50

Någon som har en känsla vad som kan göra den slö på treans växel och vid låga varv och hur man kan lösa det och få den starkare? Jag har ej haft igång denna innan renoveringen så jag kan ej jämföra med hur den varit. Kan det bero på att den ej är "inkörd" efter renoveringen? jag har knappt kört 5 mil med den.
Kinky Afro
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Tue 21 Apr 2015, 09:09
Location: Göteborg

Re: Slö V50 på treans växel

Post by Kinky Afro »

Ingen som kan ha någon fundering? :)

Är den slö pga utväxlingen, för små munstycken, för liten förgasare, etc?

Ett 70cc-cylinderkit kanske löser problemet? Dock är det damen som skall köra den mest och hon vill inte ha för trimmat...
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Slö V50 på treans växel

Post by jencla »

Spontant låter det som om din hoj är lite högt växlad i förhållande till motoreffekten. Jag har inte riktig koll på V50 men primärdrivningen är väl höjd jämfört med standard, plus att tiotumshjulen också innebär en ytterligare uppväxling. Räcker då motoreffekten inte riktigt till blir ju trean någon form av "överväxel".

För övrigt känner jag igen det här från den V50 1981 års modell som yngste sonen ägde för c:a 10 år sedan. Den var helt standard men även på den fick man växla ner till tvåan och tokvarva i uppförsbackarna för på trean orkade den inte.

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Slö V50 på treans växel

Post by henrikborjeson »

Hej

Den 18/67 utväxling du har är standard på utländska V50 och då bör du även ha en passande cylinder/topp eftersom den svenska är lite orkeslös med sin låga kompression. Ditt 10" hjul ökar ju utväxlingen ytterligare och 10mm förgasaren hindrar dig från att behålla kraften på höga RPM.

Steget mellan 2:an och 3:an är ganska stort, 6000 varv på 2.an blir 3750 varv på 3.an och är det då lite motlut så tappar motorn snabbt varv och kommer ner i ett varvtal som inte är optimalt för cylinder/blås.

Kolvjack hjälper inte på en slidmatad motor som V50

En Polini 50cc eller 75cc med bättre kompression/bottendrag borde lösa problemet

Med vänlig hälsning/HB
Kinky Afro
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Tue 21 Apr 2015, 09:09
Location: Göteborg

Re: Slö V50 på treans växel

Post by Kinky Afro »

Tack för er input!

Det blev en DR 75cc, beställde i onsdags (scooter center) och fick paketet idag. Nu även påskruvad! :)
Funkar fint, bara testat ett par km i lugnt tempo. Helt klart starkare och piggare. Nu inkörning i 30mil enligt manualen...
Post Reply