Hej!
Körde en sväng idag med min Touring 4:a som stått i 17 år. Jag gjorde rent förgasaren och tömde tanken innan jag sprang igång den första gången. De följande 2-3 milen har de den gått ok och startat på tredje eller fjärde kicken. Nu trilskar den igen och vill inte starta riktigt.
Alla stift jag provat blir sotiga och blöta
Min nästa plan är att fixa ett bensin-filter, återigen göra rent förgasaren, byta bensinslang mm. Frågan är om man skall grundinställa förgasaren eller låta den vara när den går bra när den väl går? Vad är grundinställningen?
Bälgen är rätt murken och sprucken på flera ställen- kan det påverka?
Den ryker rätt friskt, kan mina symptom ovan bero på igentäppt avgassystem, men den gör 85 och känns pigg !?
Stift - byta till ett iridium!?
Tändspole, har hyfsad gnista även om den känns intermittent?
Brytarspetsar eller kondensator?
Nål eller flottör?
Kolvringar!?
Kört fast lite...
Helt plötsligt startar inte min touring 4
Helt plötsligt startar inte min touring 4
Bästa hälsningar/Best regards
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
Re: Helt plötsligt startar inte min touring 4
Hej igen!
Förlåt, förlåt mitt fel...
Jag har en Nymans 1210 -59 också, den kräver 4% blandning - hade tagit samma till vespan - inte konstigt att den inte gick som den skulle. Fördelen är att jag fick byta bensinslangar samt sätta dit nytt filter, kolla tändplattan, tvätta förgasaren en gång till samt byta till en mer modern tändspole som jag fått av en kompis.
Fråga som kvarstår:
Grundinställning på blandnings-skruven? Är det 1,5 varv som på alla andra vespor? Gjorde så och den går rätt stabilt...
Vilket stift, b6hs eller b7hs?
Förlåt, förlåt mitt fel...
Jag har en Nymans 1210 -59 också, den kräver 4% blandning - hade tagit samma till vespan - inte konstigt att den inte gick som den skulle. Fördelen är att jag fick byta bensinslangar samt sätta dit nytt filter, kolla tändplattan, tvätta förgasaren en gång till samt byta till en mer modern tändspole som jag fått av en kompis.
Fråga som kvarstår:
Grundinställning på blandnings-skruven? Är det 1,5 varv som på alla andra vespor? Gjorde så och den går rätt stabilt...
Vilket stift, b6hs eller b7hs?
Bästa hälsningar/Best regards
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69