Få Gummilisten att sitta kvar

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bustamente
Lärling
Lärling

Få Gummilisten att sitta kvar

Post by Bustamente »

Hur får man gummilisten att sitta kvar i aluminiumskenorna på fotskölden? Lossnar hela tiden. Har för mej någon sa att han limmat sina gummilister. Funkar det? Eller finns något annat sett?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Hur får man gummilisten att sitta kvar i aluminiumskenorna på fotskölden? Lossnar hela tiden. Har för mej någon sa att han limmat sina gummilister. Funkar det? Eller finns något annat sett?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

man kan böja ihop kanterna lite försiktigt, men visst är det ett problem med de gamla originalskenorna. köper man eftermarknadsprylar så har de en annan utförming på skenorna och så har listen ett spår, den typen sitter mycket bättre

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kolla gummilistens längd, du kan ha knåddat ut dom med fötterna.

<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal"> :)
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Det är de 2 yttre listerna som lossnar. De saknades när jag köpte vespan så jag köpte en rulle och klippte till själv. Aluminiumlisterna är gamla original som jag fått böja till så dom ser ut som dom ska ungefär... Knipa ihop dom har jag gjort, hoppar ur hela tiden ändå...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Är de nya listerna identiska med de gamla? Mått, hårdhet?
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

De skulle jag tro att de inte är. Dom gamla har nog suttit där sen den rullades ur fabriken 1961 skulle jag tro, de nya köpte jag på EM. Vill inte pilla ut de gamla och jämföra, då kanske dom börjar hoppa ut också...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Limma med PL400, finns i järn, bygg & färgaffärer. Limmma ett par dm i taget o kläm fast ordentligt. Det bildar snabbt ett "skinn" på ytan, så du får vara snabb. Tvätta med thinner före.

<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal"> :)
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Tackar för tipset. Ska testa det...
Post Reply