Hej.
Har en -57 Touring jag köpte förra året. Efter att ha gjort ren förgasaren startade den på andra kicken och gick jättebra dom, två, femtonmila-turerna jag han ta innan packboxen mellan växellåda och bakaxel gav upp och all olja rann in i bromstrumman.
Lämnade in Vespan till en mekvän som bytte, i princip, alla packningar i motorn. Han kopplade bort elkablar och förgasaren och ska sedan ha kopplat tillbaks allt utan att ha gjort några ändringar på förgasarinställningar och elkablarna ska vara kollade som de var innan men något stämmer inte.
Han hävdade att det fanns gnista men ingen soppa men jag konstaterade snabbt att gnista saknades.
Efter lite omkopplande bland kablarna på den lilla bakelitknoppen som sitter framför tändspolen fick jag till sist fram gnista och Vespan startade på andra kicken och idag när jag hämtade den startade den direkt MEN efter att den blivit varm är den oerhört svår att få igång igen. Jag får stå och kicka i 10-15 minuter precis som den blivit väldigt sur.
Är det någon som vet exakt hur de kablar som kommer ut från hojen ner till motorn ska kopplas och är det någon som kan ha någon idé om varför den blivit så svårstartad när den är varm?
Jo, dödarknappen är bortkopplad sedan länge, tror den är påslagen hela tiden.
Vespa Touring 1957 el/startproblem
-
- Nybörjare
Re: Vespa Touring 1957 el/startproblem
Hej!
Testa att byta kondensator, brukar vara den som gör den som gör den svårtstartad när den är varm. Jag skulle ha passat på att byta brytare också!
Testa att byta kondensator, brukar vara den som gör den som gör den svårtstartad när den är varm. Jag skulle ha passat på att byta brytare också!
Bästa hälsningar/Best regards
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69
Martin Gustafsson
Vespa 50 L -70
Vespa 50 R -72
Vespa PX200E -90
Vespa Rally - 69