Hej på er igen!
min v50 har stått länge nog, nu vill jag få ordning på den. jag hade diverse problem innan som åtgärdades med ny förgasare (16/16). nu har jag två problem som återstår, dels att den är extremt klen, och dels att den misständer lite och hackar då och då (mest på fullgas verkar det som).
--misständningarna tänker jag beror på fel huvudmunstycke?? har inte storleken i huvudet, men är jag rätt ute?
--klenheten är sommarens huvudprojekt. jag bytte till 16/16 för att ev trimma på sikt. i nuläget är allt annat orginal. jag har en känsla av att den är mkt svagare än en orginal ska vara (orkar knappt upp för ärlegatan i gbg...), men har inte provkört en frisk v50 orginal så jag vet inte. vad bör jag göra först? nya kolvringar? ny vev? större cylinder har jag funderat på på sikt, men i första hand vill jag få den att fungera som en (ostrypt) v50 ska.
tips eller funderingar??
tack!
magnus
väldigt svag v50 ´67
väldigt svag v50 ´67
V50/N, 1967
Re: väldigt svag v50 ´67
beställde nu ny kolv och packningssats. jag har tidigare sett över tändning, tätat insug, bytt luftfilter, bytt förgasare, så det enda jag kan komma på som kan störa "normal" drift är läckage i cylindern??
hoppas iaf detta hjälper, annars vet jag inte vad jag ska göra? som nästa steg, ska jag satsa på ny vev/ta upp befintlig eller primärutväxling? är det en komplicerad procedur att ta upp vev för en novis? isf kan jag ju få råd med utväxling OH få "ny" vev =D
hoppas iaf detta hjälper, annars vet jag inte vad jag ska göra? som nästa steg, ska jag satsa på ny vev/ta upp befintlig eller primärutväxling? är det en komplicerad procedur att ta upp vev för en novis? isf kan jag ju få råd med utväxling OH få "ny" vev =D
V50/N, 1967
Hej! Vespa 50 är ju inte direkt kända gör att vara ett fartmonster direkt, vår orkade inte upp för Fjällgatan. Jag fixade den med hjälp av vägledning av detta dokument: http://www.emscooters.se/pub_docs/files ... spa_50.doc
Körnu med 100 cc cylinder, ändrad utväxling, större förgasare och 10-tumshjul. Fjällgatan klaras av på 3:an numera.
Körnu med 100 cc cylinder, ändrad utväxling, större förgasare och 10-tumshjul. Fjällgatan klaras av på 3:an numera.
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Hans Rekstad
Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
i nuläget är jag inte så het på hastighet, mer normal drift, vilket inte KAN vara att nästan behöva hjälpa till med fötterna upp för lilla ärlegatan =) fjällgatan är imponerande i sig själv!
ja min plan är med att följa nämnt dokument, åtmiståne steg 1. behöver jag gå vidare för att hålla den "rolig" köper jag nog 125 helt enkelt istället. köpte du 10cc ny eller hittade du begagnad? vad har du för utväxling?
ja min plan är med att följa nämnt dokument, åtmiståne steg 1. behöver jag gå vidare för att hålla den "rolig" köper jag nog 125 helt enkelt istället. köpte du 10cc ny eller hittade du begagnad? vad har du för utväxling?
V50/N, 1967
använder denna gamla tråden.
Bytt vev och förgasare, kommer nu upp för ärlegatan utan problem =) Jag undrar över nästa steg, antingen byta till 75cc cylinderkit, byta utväxling, eller konvertera till 4 växlar. Någon med några råd?
Vad händer med endast byte av primärutväxling, med toppfart och harmoni mellan växlarna? Gör konvertering till 4-växlar något alls på toppfarten? (runt 35 nu).
Tänker att det finns cylinderkit från italien för runt 500kr, och växelkit ca 1500..värt?
Bytt vev och förgasare, kommer nu upp för ärlegatan utan problem =) Jag undrar över nästa steg, antingen byta till 75cc cylinderkit, byta utväxling, eller konvertera till 4 växlar. Någon med några råd?
Vad händer med endast byte av primärutväxling, med toppfart och harmoni mellan växlarna? Gör konvertering till 4-växlar något alls på toppfarten? (runt 35 nu).
Tänker att det finns cylinderkit från italien för runt 500kr, och växelkit ca 1500..värt?
V50/N, 1967