1980 Vespa 50/R startar inte

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Levinuet
Drömmare
Drömmare

1980 Vespa 50/R startar inte

Post by Levinuet »

Hej!

Uppfyllde nyligen min barndomsdröm och köpte en Vespa 50/R och den funkade fint till en början. Den hade stått i garage ett bra tag innan så är förmodligen i behov av en del service (jag själv är inte tillräckligt kunnig tyvärr) men tänkte ändå se hur mycket jag kunde få ut av den utan...

Så här om dagen skulle jag kicka igång den och fick igång den på andra kicken, men sen dog den bara. Det var som att gasen inte bet, och nu får jag inte igång den alls (har provat att att rulle igång den också). Har alltså inte gjort några justeringar och undrar nu vad det kan ha varit som hänt.

Är det någon som har någon idé eller som ännu hellre finns i Stockholm för att kanske ta en titt (självklart mot betalning)?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
/Levi
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: 1980 Vespa 50/R startar inte

Post by ljus123 »

Med stor sannolikhet munstyckena i förgasaren som är igensatta, detta fixar du lätt själv. Finns flertal guider ifall du googlar samt svar i trådar här på forumet, hade en bra guide bokmärkt men den verkar försvunnit. Kolla att du har en fin gnista också, bara ta av tändhatten och tändstiftet, sätt sedan i tändstiftet i tändhatten och håll mot karossen. Kickar du ska du ha gnista!

Har den stått länge kan det vara bra med lite översyn som ny bensin, nytt tändstift, olja, rengöra luftfiltret o.s.v. Skulle jag bott närmare kunde jag hjälpt till! :)
Post Reply