Kopplingsslitage

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
marwe
Nybörjare
Nybörjare

Kopplingsslitage

Post by marwe »

Hej
Har just bytt en vespa koppling, för första gången. Det är en px200 motor från 85 som gått 5000 mil. Motorn är sannolikt mestadels original, men går förutom kopplingen fantastiskt bra, toppar 115 enligt mätaren. Noterade att de gamla lamellerna inte var speciellt slitna på slitbanorna (korkmaterialet) men att tänderna som sticker ut i kopplingskorgen var helt fördärvade. Brukar det vara så, eller tyder det på något annat fel.

Det satt fyra lameller, den närmst däcket hade tänder som bara var 50% återstående bredd och så gick det stegvis till 95% på den fjärde närmst motorn. Den piaggio "original" sats som jag köpt kom med 4 lameller, men när dessa monterades var fjädringsytrymmet minimalt vilket gjorde att det åter blev en på/av koppling, plockade bort en lamell och då blev det en mjuk koppling som inte verkar fallera (skall leta upp en backe någon dag).. Jag har läst mig till att det finns kopplingar med 3 lameller, men kan man göra som jag gjort, utan att det får trista konsekvenser. Hur gör man annars?

Bästa hälsningar
Martin
Attachments
2015-06-29-20.48.56.jpg
Illustration av tändernas slitage..
(247.95 KiB) Downloaded 13 times
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Kopplingsslitage

Post by fritte »

Hej,
om du tar bort en lamell så minskar du den aktiva ytan på kopplingen med en fjärdedel. Samtidigt minskar du fjädertrycket på plattorna eftersom fjädrarnas hoptryckning minskar med tjockleken på den borttagna lamellen. För att kopplingen ska kunna överföra motorns kraft till bakhjulet måste alla lameller vara monterade.
Eftersom tänderna på lamellerna är så nedslitna, är troligen även kopplingskorgen skadad där lamellens tänder legat mot. Om så är fallet, köp en ny. Kontrollera även om stålplattorna är plana, om inte, byt ut.
Lägg de nya lamellerna i SAE30 olja över natten innan du monterar.
Post Reply