Koppling hugger efter byte av utväxling..

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
ajez
Entusiast
Entusiast

Koppling hugger efter byte av utväxling..

Post by ajez »

Efter jag bytte till 22 kuggars drev i kopplingen samt byte av lameller så tar min koppling lite tufft när jag skall i väg från stillastående. Om man inte varvar maskinen lite blir det liksom ett skutt istället för en mjuk start (påminner mig lite om min Folka med racekoppling dvs eller av-på).
Observerade vid hopplockandet av kopplingen att bronsbussningen snurrar lätt på sin axel (på min sprint snurrar inte den bussningen någonstans utan sitter tight, så någonstans är det tokigt), hade ingen reserv hemma så jag monterade ihop kopplingen/maskinen.
Kan detta vara problemet?
Annars får man väl riva allt och i med nya fjädrar, planslipa stållamellerna och kolla efter grader noggrant i nog och lameller.
Kan själva bytet av utväxlingen ställa till problemen? Ny utväxling -gammal bussning kanske inte lirar 100%.
En fråga till...
Kopplingen kan man väl plocka med maskinen kvar i vespan? Bara upp på stödet, av med bakhjulet och sedan åtkomst? Eller måste man hänga ner maskinen genom att lossa stötdämparbulten??
Behöver man tömma oljan?
Tacksam för svar!
En lat meckare !
//Andreas
hark
Lärling
Lärling

Re: Koppling hugger efter byte av utväxling..

Post by hark »

Du kan byta med motor på plats. La du lamellerna i olja innan montering?

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Skönt att slippa plocka väck maskinen!
Jo, lamellerna låg i olja under ca 2 timmar (hade lite bråttom och dålig framförhållning så över natten blev det inte, men bakläxa är ju nyttigt för att undvika att upprepa tabben)... Tyckte de såg blöta och fina ut!
Bara att dela och göra rätt då alltså!
/Andreas
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Över natten så att korken suger in oljan ordentligt brukar rekommenderas. Se till så att kilspåret ligger uppåt när du plockar loss kopplingen, dumt om kilen trillar ner i motorn.

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Efter byte av bronsbussning, fjädrar, lameller och planslipning av stållamellerna, så funkar kopplingen kanon.
Lite svårt att veta vad det var som spökade efter denna manöver.
Men bra blev det!
Tack för värdefull återkoppling!
/Andreas
Post Reply