Lager
Lager
Hej!
Jag håller på att renovera min Popolinomotor
Är det nån som vet hur man på ett smidigt sätt får bort det lager som sitteri ena änden av axeln som har tre fasta kugghjul på sig (vet inte vad den heter, alltså inte den med växelkorset)? Det känns lite glappt så den är väl lika bra att byta.
Mvh
//Filip
Jag håller på att renovera min Popolinomotor
Är det nån som vet hur man på ett smidigt sätt får bort det lager som sitteri ena änden av axeln som har tre fasta kugghjul på sig (vet inte vad den heter, alltså inte den med växelkorset)? Det känns lite glappt så den är väl lika bra att byta.
Mvh
//Filip
Hej igen!
Kan glappet i detta lager ha någonting med att tvåans växel beter sig underligt (typ hoppar ur och tillbaka) eller är det växelkorset som är slitet (skall bytas det också)??? Gör det något om man inte byter det eller är det viktig att det inte är glappt? Nån annan som har bytt nämnda lager???
Mvh
//Filip
Kan glappet i detta lager ha någonting med att tvåans växel beter sig underligt (typ hoppar ur och tillbaka) eller är det växelkorset som är slitet (skall bytas det också)??? Gör det något om man inte byter det eller är det viktig att det inte är glappt? Nån annan som har bytt nämnda lager???
Mvh
//Filip
För att ta ur ett lager ur en moppemotor (Vicky påhäng) värmde jag motorblocket genom att lägga det på spisplattan och satte på värmen. Kontrollerade värmen så att den inte översteg 100 gr. C genom att stänka lite vatten på det. Plötsligt sa det plopp, då lagret ramlade ur. Det bör inte vara några andra lager i blocket, då de kan ta skada av värmen. Om lagret inte släpper kan man knacka lätt på blocket med ett skruvmejselskaft.
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">

Hej!
För att ta ur det lagret får du först ta bort låsringen sen kronmuttern (den är VÄNSTERGÄNGAD) sen värma upp blocket och försiktigt knacka ut lagret.
När du byter till nytt lager så skaffa ett heltätat lager så blir kanske motorn lite mindre oljedroppande.
Lagret att använda är "6204 2RS"
Med stor sannolikhet beror urhoppningsfelet på växelkorset, men kan även bero på glapp i växelboxen och/eller växelföraren.
VH/Cale
För att ta ur det lagret får du först ta bort låsringen sen kronmuttern (den är VÄNSTERGÄNGAD) sen värma upp blocket och försiktigt knacka ut lagret.
När du byter till nytt lager så skaffa ett heltätat lager så blir kanske motorn lite mindre oljedroppande.
Lagret att använda är "6204 2RS"
Med stor sannolikhet beror urhoppningsfelet på växelkorset, men kan även bero på glapp i växelboxen och/eller växelföraren.
VH/Cale
Hejsan!
Tack för snabba svar!
Såg nu att jag har skrivit fel:oops:, jag menade den axeln eller vad man skall kalla den som har fyra fasta kugghjul på sig. Alltså inte den som växelkorset går i. Det största av kugghjulen har snedställda kugg. Det gick att ta bort hela paketet med kugg, men i botten (vid det största kugghjulet) sitter det ett kullager som verkar glappt (det sitter i axeln). Det gick även en axel igenom hela paketet med nållagringar i toppen och den andra änden gick genom det glappa lagret. Måste man byta lagret?? Eller har det inte så stor betydelse?
Tack på förhand!
Mvh
//Filip
Tack för snabba svar!
Såg nu att jag har skrivit fel:oops:, jag menade den axeln eller vad man skall kalla den som har fyra fasta kugghjul på sig. Alltså inte den som växelkorset går i. Det största av kugghjulen har snedställda kugg. Det gick att ta bort hela paketet med kugg, men i botten (vid det största kugghjulet) sitter det ett kullager som verkar glappt (det sitter i axeln). Det gick även en axel igenom hela paketet med nållagringar i toppen och den andra änden gick genom det glappa lagret. Måste man byta lagret?? Eller har det inte så stor betydelse?
Tack på förhand!
Mvh
//Filip
Missförstod dig, trodde din modell hade solid axel, lagrad i ändarna med kullager i blocken. Är du tveksam om lagret, byt det.
Efter att du skruvat loss <font color="red">axeln från blocket</font id="red">, tagit den låsringen ur <font color="red">"kugghjulsjulganen", </font id="red">knacka på axelns <font color="red">nållagerända</font id="red"> med en plastklubba tills lagret kommer ut "<font color="red">kugghjulsjulganen". </font id="red">Det nya monterar du genom att ta en hylsnyckelhylsa som matchar lagrets ytterring o driver lagret i läge, <font color="red">efter att ha stoppat i axeln</font id="red">. (gäller PX, borde funka på din också)
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
Efter att du skruvat loss <font color="red">axeln från blocket</font id="red">, tagit den låsringen ur <font color="red">"kugghjulsjulganen", </font id="red">knacka på axelns <font color="red">nållagerända</font id="red"> med en plastklubba tills lagret kommer ut "<font color="red">kugghjulsjulganen". </font id="red">Det nya monterar du genom att ta en hylsnyckelhylsa som matchar lagrets ytterring o driver lagret i läge, <font color="red">efter att ha stoppat i axeln</font id="red">. (gäller PX, borde funka på din också)
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
