Idag har jag hämta nyförvärvet, en ganska patinerad PX 200 E. En kompis köpte den för några år sen, men när den la av så blev den stående. Nyss tröttnade han, och jag fick överta den.
Den är komplett, och gick när kompisen köpte den. Någon har dock före honom ful-lackat den rätt illa. Fast det ger ju potential för en trevlig lack.
Det följde med ett oanvänt högt Piaggio-vindskydd, nya backspeglar från BUMM, en Biltema motorcykellyft med specialtillverkat fäste för PX:en, Haynes-bok och lite annat.
Problemet med den är tändningen. Det finns lite gnista, men den vill inte starta. Jag tog tidigare i kväll isär den, och jag får inga vettiga värden på pickupen i tändningen. Noll Ohm, eller fullt motstånd. Det ska väl vara nånstans mellan 70 och 150 Ohm? Kanske någon av er vet rätt värde. Får inte heller något voltvärde vid test med magnet. Ska denna typ av pickup ge mätbart sådant?
Fast det är nog rätt omöjligt för den att fungera hur bra än tändningen fungerar. Jag plockade bort svänghjulet, och tyckte att woodruff-kilen såg lite konstig ut. Det visade sig att den var avskjuven, och i två delar. Svänghjulet har alltså roterat fritt vid de monumentala baktändningar som har inträffat vid startförsöken, och det satt ordentligt fel.
För tillfället vill jag bara få igång den. Det är en del glapp i ramlagren, men det får vänta tills efter semestern. Trettonde juni tar jag och ungen bilen söderut i ca tre veckor, och det prioriteras över det mesta annat.
Några frågor om små simpla fel
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 74
- Joined: Sun 15 May 2011, 16:39
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 74
- Joined: Sun 15 May 2011, 16:39
Re: Några frågor om små simpla fel
Frågan var om värdena för pickupen. Ursäkta utsvängningarna...
Re: Några frågor om små simpla fel
Hej, Kalle!
Ursäkta sent svar, men här har du lite mätvärden att förhålla dig till.
http://www.emscooters.se/pub_docs/files ... ökning.htm
Ursäkta sent svar, men här har du lite mätvärden att förhålla dig till.
http://www.emscooters.se/pub_docs/files ... ökning.htm
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 74
- Joined: Sun 15 May 2011, 16:39
Re: Några frågor om små simpla fel
Tackar!
Fast jag har fått igång den. Det var bara svänghjulet som var löst, och har varit det länge, med woodruffkilen i två delar. Det var fastkilat så pass att det ändå verkade sitta fast bra. Satte i ny kil, som jag hade liggande då Ciao motorn innehåller en likadan. Några klickande för att få fram bränsle, och sen startade den direkt.
Tycker lite synd om kompisen som jag fick den av. Ett gäng mek-experter har utan resultat under lång tid kollat på den. Jag har flera gånger gett honom chansen att få tillbaka den, men han vill att jag har den.
Nog är den lättsaltat alltid. Halvvarm motor och inga problem:
https://m.youtube.com/watch?v=SZDN27SzTuw
Fast jag har fått igång den. Det var bara svänghjulet som var löst, och har varit det länge, med woodruffkilen i två delar. Det var fastkilat så pass att det ändå verkade sitta fast bra. Satte i ny kil, som jag hade liggande då Ciao motorn innehåller en likadan. Några klickande för att få fram bränsle, och sen startade den direkt.
Tycker lite synd om kompisen som jag fick den av. Ett gäng mek-experter har utan resultat under lång tid kollat på den. Jag har flera gånger gett honom chansen att få tillbaka den, men han vill att jag har den.
Nog är den lättsaltat alltid. Halvvarm motor och inga problem:
https://m.youtube.com/watch?v=SZDN27SzTuw