Totalt elbortfall

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Maddox
Drömmare
Drömmare

Totalt elbortfall

Post by Maddox »

PX200E 1990 med kickstart. Alltså inget batteri. Råkat ut för totalt elbortfall. Inget fungerar. Däremot startar motorn och går bra.
Vad göra?
ajez
Entusiast
Entusiast

Re: Totalt elbortfall

Post by ajez »

Kolla om du har ström från matarspolen. Har du ström där får du leta vidare, exempelvis efter kabelbrott, kabel med ingående ström som släppt i omkopplaren på styret.
Denna tanke är direkt översatt hur jag gjort när ström saknats på mina mopeder (jag vet att px:en inte är en moped;)).
/Andreas
Vespagubben
Nybörjare
Nybörjare

Re: Totalt elbortfall

Post by Vespagubben »

Hej!
har själv haft samma problem med min P200E-83, också den utan batteri.
Felsökningen kan vara svår eftersom motorn ju måste gå för att man ska få ström att felsöka med.

Börja med att kolla att du överhuvudtaget får ström från strömspolen. Koppla loss den från den lilla kopplingsplinten bak på motorn, starta och mät att du får ström. (på min vespa var det en blå sladd) Har du ingen voltmeter kan du köra på tomgång och koppla in en lampa mellan kabeln och jord. Obs! varva inte upp motorn för då kanske lampan går sönder!

Om du har ström från spolen så ligger felet nedströms, hehe,
Det felsöker du enklast genom att koppla in en 12V AC-källa till jord och på den (blå?)ledning som går vidare i elsystemet. AC-källan kan vara en ringledningstransformator, en trafo till en belysningsslinga eller t.ex. en gammal Märklintransformator. Nu kan du systematiskt följa och kontrollera kablar och omkopplare i hela elsystemet utan att du behöver köra motorn.
Om allt är OK och transformatorn inte alltför klen så skall allt fungera, lyse, tuta, och blinkers, men det kan ju ta lite tid innan du kommer så långt.

Under forum Så funkar det, "Renovering av Strålkastare/elsystem Vespa P200E" finns en del tips om sådant som kan krångla, t.ex. kopplingsplinten i strålkastarsockeln (jag förmodar att den liknar min) eller kopplingsplinten under tutkåpan.

Lycka till, och rapportera gärna när problemet lösts - alltid kan man lära sig något nytt!

Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Post Reply