Har precis monterat på ett DR 177 kit på min px!
Undrar nu lite över hur tändningen skall stå! Är det bara att köra med orginalinställning dvs IT linjen linjerar mot linjen i blocket (är väl 18 grader?)?
Så gjorde jag ialla fall!
När jag sedan plockat ihop allt tänkte jag att jag testar med stroboscopet. Vilket då ger resultatet att tändningen är en till två grader senare (dvs linjen på svänghjulet är alldeles till höger om linjen på fläktkåpan).
Är detta helt tokigt? Riskerar man att köra sönder något med den inställningen?
Kan man lita på markeringarna eller skall man själv mäta upp öd och det gradantal föd som avses att användas?
Tacksam för tips och råd!
//Andreas
Tändninginställning till DR 177 kit?
Re: Tändninginställning till DR 177 kit?
Hej,
Ställ tändningen efter vad som står i manualen och mät alltid upp, det är dyrt och dåligt att chansa.
Johan
Ställ tändningen efter vad som står i manualen och mät alltid upp, det är dyrt och dåligt att chansa.
Johan
Det finns en hake här.... Det står inget i manualen om tändinställningen.
Och du har rätt man skall alltid mäta och dubbelkolla!
//Andreas
Och du har rätt man skall alltid mäta och dubbelkolla!
//Andreas
Google säger
"Adjust jets and replace spark plugs(W4AC), both an absolute must, ignition setting circa 19°"
"Adjust jets and replace spark plugs(W4AC), both an absolute must, ignition setting circa 19°"
-
- Mästare
I Rollershops famösa katalog från 2001 anger de följande till en standard PX125 med DR177
108-110 i huvudmunstycke till 20/20 förgasare
20 grader förtändning
Bosch W4AC tändstift (motsvarar NGK B8HS)
Sito Plus avgassystem
Som Wanten skriver bör du kontrollera att märkena på kåpan ligger rätt och inte lita på stansningen.
Med vänlig hälsning/HB
108-110 i huvudmunstycke till 20/20 förgasare
20 grader förtändning
Bosch W4AC tändstift (motsvarar NGK B8HS)
Sito Plus avgassystem
Som Wanten skriver bör du kontrollera att märkena på kåpan ligger rätt och inte lita på stansningen.
Med vänlig hälsning/HB
Tackar så mycket både Johan och Henrik!
Då får jag ställa tändningen ett par grader tidigare (kör på 18°föd, uppmätta vilket diffade lite från märkena). Kör med en si 24/24 (bestyckning 160/be3/120 samt 55/160 lågfart) just nu. Ser ut att gå lite snålt (se bild), men att gå upp till ännu större huvudmunstycke känns inte rimligt. Då jag fortfarande kör med originalblås, skall man väl knappast behöva bestycka fetare än en px200 (kan vara en tankevurpa...). Har letat om det drar tjuvluft (startgas) och inte kunnat finna något ställe varken topp, cylinderfot, förgasare och pack boxarna borde vara ok då de precis byts.
//Andreas
Då får jag ställa tändningen ett par grader tidigare (kör på 18°föd, uppmätta vilket diffade lite från märkena). Kör med en si 24/24 (bestyckning 160/be3/120 samt 55/160 lågfart) just nu. Ser ut att gå lite snålt (se bild), men att gå upp till ännu större huvudmunstycke känns inte rimligt. Då jag fortfarande kör med originalblås, skall man väl knappast behöva bestycka fetare än en px200 (kan vara en tankevurpa...). Har letat om det drar tjuvluft (startgas) och inte kunnat finna något ställe varken topp, cylinderfot, förgasare och pack boxarna borde vara ok då de precis byts.
//Andreas
- Attachments
-
- plug chop 120.JPG (88.68 KiB) Viewed 6651 times
-
- Mästare
Med 24/24 ska du ha 115 - 118 enl. Rollershop om du kör originalblås och inte portat, så ditt 120 ska fungera bra. Man kan alltid testa att gå upp tills den börjar takta och bete sig konstigt och sen gå ner ett snäpp.
Tycker nog ditt stift ser ganska OK ut
Med vänlig hälsning/HB
Tycker nog ditt stift ser ganska OK ut
Med vänlig hälsning/HB