98 oktan istället för 95?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Frontstar
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

98 oktan istället för 95?

Post by Frontstar »

Är det någon som brukar köra sin Vespa (scooter) på 98 oktan? Märker man i så fall någon skillnad?
Det finns de som påstår att 98 ger en märkbar effekt då det gäller så här små och svaga motorer som sitter på våra fordon, i jämförelse med en bil som ju sällan körs i sin topphastighet eller accelereras maximalt men just småmotorer får ju inte alltför sällan gå så fullt det bara går. Man borde i så fall märka om Vespan orkar upp i t.ex 5 km/t högre toppfart.
Allting är ju relativt här i världen men för min del vore det trevligt om jag kunde toppa 90 istället för 80 km/t som det blir med 95 okt och min PX125.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: 98 oktan istället för 95?

Post by jencla »

Det är väl inte så det funkar? 98 oktan klarar högre kompression än 95 oktan. Har du en trimmad motor, med högt komp, kan den spika med 95 oktan men gå bra med 98. Dessutom lär 95 okton ha viss inbladning av etanol, som man slipper (eller i varje fall är mindre) i 98. Att köra på ett bränsle motorn inte kan utnyttja är bortkastade pengar.

Jag kör min trimmade Lambretta på 98 oktan, medan min PX200 går perfekt (och fort!) på 95. Vill du ha en snabb och enkel höjning av toppfarten så byt till en bättre ljuddämpare, SIP Road2 (från SIP Scootershop) eller MBGM Big Box (från ScooterCenter). Dessutom ska du byta upp ett eller två snäpp i huvudmunstycket.

Tror och tycker åtminstone jag 8) Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Är inte 98 oktan ofta en bättre bensin med mindre andel etanol, vilket ger mindre problem med oljeblandningen och mindre avlagringar vid vinterförvaring?
Ben Dover
Drömmare
Drömmare

Post by Ben Dover »

jencla wrote:98 oktan klarar högre kompression än 95 oktan. Har du en trimmad motor, med högt komp, kan den spika med 95 oktan men gå bra med 98.
Detta stämmer. 95 är mer lättantändligt än 98 (tvärtom vad man tror), så 98 behövs om man har väldigt hög kompression för att förhindra för tidig antändning (kompressionen gör blandningen ännu mer lättantändlig). Kör 98 och tänk inte mer på det =)
Post Reply