Var går gränsen när man renoverar/bygger om?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Var går gränsen när man renoverar/bygger om?

Post by Federico »

Vad är ok att göra med en gammal scooter. Får man lacka om den i andra färger än originallacken? eller är det ok att välja andra färger bara de är "tidsenliga"? Får man gå så långt att man bygger om något på ramen? Sätta vinkelkapen i en frisk ram från 60-talet, får man ens tänka tanken? Var går gränsen? Är det kanske beroende på vilken modell det handlar om?

Federico
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders Degerman »

Ja, om du är myndig får du modifiera det mesta, se bara till att den inte blir trafikfarlig.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Degerman</i>
<br />Ja, om du är myndig får du modifiera det mesta, se bara till att den inte blir trafikfarlig.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jaha. om man sätter på 45 backspeglar och inte ser framåt...

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Gaaaaaaaaahhh.... *****!!! (Ursäkta, men jag är riktigt vrång just nu!)

(EDIT: borttagen svordom...)

Skrev just mitt livs längsta inlägg här, men när jag skulle posta det så stod det att jag blivit utloggad!!! Tryckte på bakåtpilen och meddelandet var borta!!

Nåja, det kanske ändå var bäst så...

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

det beror väl på litet. ska du bygga chopper kanske det är mer ok att köra primavera än ss90, t.ex. det som har tillräckligt kultur/industrihistoriskt värde och är unikt ska man väl låta bli, kanske. min fd tidiga, tidiga v50 (nu makkas?) var teletubbieslila och det kanske var lite synd.. lack & dyl går ju iofs att "återskapa", knepigare att ersätta sådant man kapat.

personligen skulle jag inte ha ngt emot 45 backspeglar, det ska jag köpa så fort jag sparat studielånet till en lägenhet..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Visst är det OK att göra som man vill med sin scooter, inga begränsningar. Såga, svetsa eller sälja till Sydafrika. Måla, kroma eller konservera rosten, allt är OK. Även den som ser en gammal Vespa som en kulturskatt, och måste bevaras för framtiden, har full frihet att göra så, men då gäller det naturligtvis endast dennes Vespa.

<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal"> :)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />...eller konservera rosten, allt är OK.

Leif</b></font id="teal"> :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Mycket bra sagt! Det tackar man för... [^]

PS. Söker fin PX 200 i originalskick åt vän (läderväskor med fransar samt förlängd framgaffel undanbedes). Hojta till om Ni vill sälja en sådan! DS.

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>

Leif</b></font id="teal"> :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Mycket bra sagt! Det tackar man för... [^]

PS. Söker fin PX 200 i originalskick åt vän (läderväskor med fransar samt förlängd framgaffel undanbedes). Hojta till om Ni vill sälja en sådan! DS.

Scooterhälsningar

Kompisen köper en 200? Grattis! Ska du sitta bakpå, eller ska du sitta på Vespamoppen och hänga efter i ett snöre?

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>

Scooterhälsningar

Kompisen köper en 200? Grattis! Ska du sitta bakpå, eller ska du sitta på Vespamoppen och hänga efter i ett snöre?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he... Det där var faktiskt ganska kul får jag medge! :D Han ska ha den till att pendla med, från vischan in till stan. Jag pendlar inte. Jag bor <i>i</i> stan. Men visst, nå'n gång då och då kunde det ju varit kul att åka efter i ett snöre på Vespamoppen, även om jag har andra och större Vespor som skulle kunna köra <i>jämsides </i>med honom... Vore det du kunde jag ju hållt i fransarna från de svarta läderpackväskorna som hänger ned i marken ca 3 meter bakom Vespan... :wink:

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

Scooterhälsningar

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he... Det där var faktiskt ganska kul får jag medge! :D Han ska ha den till att pendla med, från vischan in till stan. Jag pendlar inte. Jag bor <i>i</i> stan. Men visst, nå'n gång då och då kunde det ju varit kul att åka efter i ett snöre på Vespamoppen, även om jag har andra och större Vespor som skulle kunna köra <i>jämsides </i>med honom... Vore det du kunde jag ju hållt i fransarna från de svarta läderpackväskorna som hänger ned i marken ca 3 meter bakom Vespan... :wink:

Scooterhälsningar

Bäste Fredrik a. k. a. Terraplane Blues!
Det är smickrande, men samtidigt skrämmande hotfullt.. Är min franspryddda packväska alltid i dina tankar? Måste jag ständigt, med fasa, lyssna efter det hotfulla kvittret av en Vespamoppe, och frukta ”är det oundvikliga här”?
Det måste ha ett slut.........

Terraplane Blues

Scooterhälsningar

Scooterhälsningar

Bäste Fredrik a. k. a. Terraplane Blues!
Det är smickrande, men samtidigt skrämmande hotfullt.. Är min franspryddda packväska alltid i dina tankar? Måste jag ständigt, med fasa, lyssna efter det hotfulla kvittret av en Vespamoppe, och frukta ”är det oundvikliga här”?
Det måste ha ett slut.........

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Du får ursäkta Leif, men jag trodde du hade humor! Givetvis skall jag genast sluta skoja om detta, då det verkar vara ett alltför känsligt ämne. Jag tar på mig misstaget om att ha missuppfattat nivån på "vår" humor. Sorry!

Ha en bra dag!

Med vänlig hälsning

/ Fredrik
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Dra vinkelslipen i skitet så mycket du törs :D
Mina herrar! måste ni citera varandras inlägg hela tiden, det blir oläsligt.

"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ja, det är svår fråga. En sida är ju faktiskt vad man själv vill ha. Sedan har vi frågan vad följande ägare vill ha. Man får ju göra vad man vill, t.o.m. svetsa fast fransfästen på alla ytor! Kanske rentavt byta en välhållen plåtbit mot en mera rostad version. :-) Men följande ägare kanske är puritan och är inte helt glad över vad man gjort. Puritanen säger kanske många väl valda ord under kommande återbyggande eller svänger genast i porten. Själv är jag mera puritan och skulle rekommendera att vill du vimsa med en Vepsa/Lambretta/annat märke så skaffa en Vietnamesisk version och fräs på för fullt med sågar, borrar, svetsapparater, fräsar o.s.v. Om Vespan din är i vettigt originalskick så låt den vara. Jag tycker bäst om sådana ändringar man kan backa utan större problem. Typ skaffa nya kåpor som man fixar precis som man vill och låter originalen vara orörda i förvar.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Dra vinkelslipen i skitet så mycket du törs :D

VÄL TALAT!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Mina herrar! måste ni citera varandras inlägg hela tiden, det blir oläsligt.

Hmmm...... tänkte inte på att det blir mycket papper för er som skriver ut FORUMET.......

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ja, det är svår fråga. En sida är ju faktiskt vad man själv vill ha. Sedan har vi frågan vad <font color="red">följande ägare</font id="red"> vill ha. Man får ju göra vad man vill, t.o.m. svetsa fast fransfästen på alla ytor! Kanske rentavt byta en välhållen plåtbit mot en mera rostad version. :-) Men <font color="red">följande ägare </font id="red">kanske är puritan och är inte helt glad över vad man gjort. Puritanen säger kanske många väl valda ord under kommande återbyggande eller svänger genast i porten. Själv är jag mera puritan och skulle rekommendera att vill du vimsa med en Vepsa/Lambretta/annat märke så skaffa en Vietnamesisk version och fräs på för fullt med sågar, borrar, svetsapparater, fräsar o.s.v. Om Vespan din är i vettigt originalskick så låt den vara. Jag tycker bäst om sådana ändringar man kan backa utan större problem. Typ skaffa nya kåpor som man fixar precis som man vill och låter originalen vara orörda i förvar.

"följande ägare?" Om nån gnällspik inte vill köpa scootern så är det väl ingen förlust..

Anders
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders »

Tjenare,
Tycker att Federicos fråga är kanonintressant.
Själv harjag en ganska enkel filosofi. Allt går att modifiera och förbättra, bara man håller sig till tidstypiska grejor och ombyggnader. Alltså är det inte fel att lacka om en 50tals Vespa , til någon annan populär kulör på 50 talet. Trimmat har man gjort sedan den första förbränningsmotorn kom, annars hade utvecklingen stått stilla. Hängapåprylar har också funnits i alla tider, de har bara varierat i smak och omfång över tiden. Så....

Är det någon som har en tidstypisk effektljuddämpare till en Elit 57a med Super 55ans motor.

Anders
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Konstigt hur en del människor är fixerade vid vad andra gör med sina ägodelar.

<b>“Sälj inte scootern till utlandet.”</b>
Att svenskar fyller containers med HD & äldre US-bilar och skeppas hem över Atlanten, eller glatt köper unika mopeder i IMOLA, glöms behändigt bort i diskussionen.

<b>“Fördärva en gammal fin bil ( A-Ford) att bygga Hot-Rod av.”</b>Motormuseer och veteranklubbar världen över är nedlusade med “renoverade till originalskick”, för den som vill se en som den lämnade fabriken. De som fäller ovanstående kommentar, går dom på Motormuseum?
Piaggios museum har en fin samling gamla Vespor, väl värd att se, besök det!

erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

klart det är upp till var o en va man vill göra med sina grejer, men vadå. bara för att jag sitter och trycker på det enda kompletta orginalet av magna charta betyder det inte att jag, rent moraliskt, har rätt att bränna upp det. antar att det ligger en hel del politiska värderingar inbäddade i den här topicen..

men, som sagt, det beror väl extremt mycket på objektet i frågas exklusivitet- det finns ju en del px'ar och pk'ar, de mår ju bara bättre av de drastiska metoder som behövs för att göra dem snygga.

det är väl en av äganderättens (som jag uppskattar) nackdelar- äger jag marker med extremt sällsynta, utrotningshotade djur, har jag då per automatik rätt att göra en sjysst, men jävligt rare, dagobertmacka, enbart för min egen njutning, och därmed permanent förhindra resten av världen från att smaka? kanske. långsökt paralell må hända, men resonemanget är det samma. har man, enbart för att man på pappret äger ett objekt, all rätt i världen att förvanska / förstöra det? klart trist om ens grejer ska förbli museeföremål, men sitter man och trycker på något ovanligt kanske man bör överväga att uppskatta det för dess ovanlighet.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />
klart det är upp till var o en va man vill göra med sina grejer, men vadå. bara för att jag sitter och trycker på det enda kompletta orginalet av magna charta betyder det inte att jag, rent moraliskt, har rätt att bränna upp det. antar att det ligger en hel del politiska värderingar inbäddade i den här topicen..

men, som sagt, det beror väl extremt mycket på objektet i frågas exklusivitet- det finns ju en del px'ar och pk'ar, de mår ju bara bättre av de drastiska metoder som behövs för att göra dem snygga.

det är väl en av äganderättens (som jag uppskattar) nackdelar- äger jag marker med extremt sällsynta, utrotningshotade djur, har jag då per automatik rätt att göra en sjysst, men jävligt rare, dagobertmacka, enbart för min egen njutning, och därmed permanent förhindra resten av världen från att smaka? kanske. långsökt paralell må hända, men resonemanget är det samma. har man, enbart för att man på pappret äger ett objekt, all rätt i världen att förvanska / förstöra det? klart trist om ens grejer ska förbli museeföremål, men sitter man och trycker på något ovanligt kanske man bör överväga att uppskatta det för dess ovanlighet.

Risken är minimal, eftersom snålheten stoppar en ägare från att sätta vinkelslipen i en Vespa lika unik som <b>enda kompletta orginalet av magna charta</b>. Var finns den föresten?
Politiska värderingar? Verkar nästan religöst också. Scootrar är ju faktist ett enkelt bruksföremål, den fattiges bil, från början. Massproducerad till minsta möjliga kostnad. Knappast utrotningshotad, inte ätbar....

vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ja-a, det låter precis som för några 10-20 år sedan då alla i Sverige och Finland skulle avluta sina gamla skåp/möbler, för "man bor ju inte i ett museum" och se så bra möbeln passar nu med den här eller den där plastattiraljen. På ett huj förstördes en massa saker, som man minsann ångrar i dag. Och det gäller minsann en själv också. Kanske man idag tycker det är urtufft att vrida hela karosseriet till en åtta för att det ser så tufft ut ihop med t-skjortan man just köpte! Javisst, det ser fint ut. Men om tio år kanske det är ett fördömt jobb att få scootern att se vettig ut igen för att passa ihop med någonting annat som just då är jättesupertuffturläckert. Och t-skjortan, ja, den slängde man för länge sedan, men scootern den är kvar formad efter en kort tillfälles nyck.

Och det är det jag försöker säga: Man kan ju piffsa upp sin scooter så att den inte är omöjligt att ändra tillbaka, sedan när det behövs! Vad är det för fel på den tanken?

Men det är ju var och ens sak, som sagt! Man gör som man har vett och tycke. Var och en på sitt eget sätt. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Var och en har rätt att tycka som man själv vill, både om sin egen och sin grannes scooter!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ja-a, det låter precis som för några 10-20 år sedan då alla i Sverige och Finland skulle avluta sina gamla skåp/möbler, för "man bor ju inte i ett museum" och se så bra möbeln passar nu med den här eller den där plastattiraljen. På ett huj förstördes en massa saker, som man minsann ångrar i dag. Och det gäller minsann en själv också. Kanske man idag tycker det är urtufft att vrida hela karosseriet till en åtta för att det ser så tufft ut ihop med t-skjortan man just köpte! Javisst, det ser fint ut. Men om tio år kanske det är ett fördömt jobb att få scootern att se vettig ut igen för att passa ihop med någonting annat som just då är jättesupertuffturläckert. Och t-skjortan, ja, den slängde man för länge sedan, men scootern den är kvar formad efter en kort tillfälles nyck.

Och det är det jag försöker säga: Man kan ju piffsa upp sin scooter så att den inte är omöjligt att ändra tillbaka, sedan när det behövs! Vad är det för fel på den tanken?

Men det är ju var och ens sak, som sagt! Man gör som man har vett och tycke. Var och en på sitt eget sätt. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Var och en har rätt att tycka som man själv vill, både om sin egen och sin grannes scooter!

Undrar om det är klokt att idag undra om jag om 10 år kommer att ångra det jag står i begrepp att göra idag, och därför vara overksam..
Hur kul vore tonåren då?
Om alla levde efter detta, hur många barn skulle födas? Skulle du och jag vara födda?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag sa inte att man skall vara overksam. Det gjorde jag inte. Jag sa att man kan fundera hur man gör det. Det finns så många olika sätt att göra saker och ting. Man behöver inte använda storsläggan för alla saker.

Och att göra barn. Jag misstänker att det skulle finnas mera barn. För man försöker ju undvika att bli mamma/pappa för tidigt. Och sedan kan det bli försent.

Vi kokar ihop ovanstående: Idag vill jag inte ha barn så jag gör ett kirurgiskt ingrepp. För jag vill så nu. Om tio år kanske jag ångrar detta mycket bittert, men då kan jag inte mera backa det jag gjort. Kanske jag borde ha använt ett mindre radikalt preventinmedel. :-)
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

fritte: magna charta finns på british museum i london vad jag vet.

nej, precis. man får väl förmoda att ingen kapar i den med vinkelslip, men om någon skulle göra det skulle han snarare få en käftsmäll och represalier än komplimanger för att han gjort ett jävligt coolt collage (visserligen skulle jag nog tycka det). vespaco sa ngt bra där om preventivmedel.

en hyfsat snygg chopper (om nu sådana kan vara det), byggd på, men utan likheter med harley davidsons topper, (http://www.waybackwheels.com/Images/TOPPERBIG.gif), med fransväskor om du så önskar, fritte, blir inte så mgt coolare bara för att den är byggd på en topper, utan jag skulle mer irritera mig på vad fan det är för idiot som dels saknar smak vad gäller åkdon och dels förstör en hyfsat ovanlig och rätt ball sak, i synnerhet när man i princip lika gärna kan fabricera nya delar som att kapa gamla.

var går btw gränsen för när en maskin fortfarande är samma? hur mgt delar får man byta, vilka får man inte byta?
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

visserligen lät topperchopper ganska catchy
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det där med barn var ett dåligt exempel av mig.
De flesta ombyggnader av scootrar visar skaparglädje, kreativitet och prov på händighet. Det finns ett värde i det också.
Det finns scootrar så det räcker för alla, både de som vill modifiera, behålla i bruksskick eller återställa till orginalskick.

Post Reply