Anmärknign på stötdämpare - byta eller inte

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Anmärknign på stötdämpare - byta eller inte

Post by henrikborjeson »

Hej

Har en vespa med anmärkning på framstötdämparen av en besiktningsman som nog inte var jättevan vid vespa. Dämparen är precis som man kan förvänta sig på en Rally men givetvis långt ifrån PX200 eller för den delen en vanlig MC. Frågan är vad man ska göra - byta dämparen för 300:- till en precis lika dålig så man kan visa på en åtgärd, skaffa en BGM-pro för 1000:- som inte ser original ut eller försöka hitta en ny station? Det brukar vara lagom populärt att komma med "samma" fel, om än obefintligt, en gång till.

Tips?

/HB
colsson
Lärling
Lärling

Re: Anmärknign på stötdämpare - byta eller inte

Post by colsson »

Jag använder Carbone sport dämparna. De är varken billigast eller dyrast och funkar helt okey tycker jag. Justerbara i ett par lägen men ser ju inte direkt ut som original om det är det man är ute efter..
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_71017000
/ Christian
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tröttsamt! Problemet är att eftersom hojarna fortfarande nytillverkas i versioner som, för ett otränat öga, är nästan likadana så förstår de inte att det är en ärrad veteran.

Du kan inte låtsas att du bytt den (utan att göra det) och hävda att den nya funkade precis likadant? Är ser den för sliten ut för det?

När jag var inne med Lambrettan nyligen så påpekade jag artig att "hon fyller 50 i år" och då fattade han ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hmmm..jag hittar inga Carbone sport som passar fram på en Rally - de verkar vara till PX eller Smallframes. Den gamla dämparen är nog en original och tjusigt patinerad så att man skulle bytt den blir svårt att övertyga om. Man kan ju sätta dit en "blank" ny bara för att visa att man bytt och då kan man ju argumentera att det inte blir bättre än så här. Bara en onödig utgift.

Ett alternativ är att jag tar den till den killen som brukar besikta de 7 hojar jag själv kör med och hoppas att han förstår bättre men går det inte vägen har man bränt lika mycket som en billig ny dämpare
Post Reply