Hej
Primaveran fungerade finfint som helt standard när jag tänkte mig ett vinterprojekt med en polini 130. Allt är monterat och tändningen är ställd till de 16 grader btdc istället för de 24 graderna som var orginal. Dock startar den inte. Motorn går runt mjukt och fint, tändstiftet blir blött, och det kommer gnista, men det smäller i avgasröret.
Har låtit våren släppa in lite värme i garaget, och tagit tag i detta igen, bytt stift, tändspole. Provat med att ställa tillbaka tändningen, utan skillnad. Kontrollerat brytarglapp, och det ligger mellan först 0.3-0.4 och efter ytterligare googling 0.4-0.5. Magnitismen i svänghjulet verkar hygglit kraftig kan hålla en stor blocknyckel.
Några goda råd om hur jag kan gå vidare?
Bästa hälsningar
Martin
Tändning efter polini 130
Tändning efter polini 130
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Re: Tändning efter polini 130
Har du testat starta den med startgas, resultat då?
Re: Tändning efter polini 130
Startas ger samma effekt, startar inte men smäller i avgasrör efter några kickar.
MVH
Martin
MVH
Martin
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Re: Tändning efter polini 130
Kolla tändningen igen, det låter som att du har för lite förtändning så "explosionen" sker när avgasporten har öppnat.
Johan
Johan
Re: Tändning efter polini 130
Har du bara tändspole i svänghjulet...
Ingen extern tändspole. jag har hör att du kan få en mycket starkare och bättre gnista med en extern tändspole.
Ingen extern tändspole. jag har hör att du kan få en mycket starkare och bättre gnista med en extern tändspole.
Re: Tändning efter polini 130
Hej
Igår kunde jag konstatera att brytaren sluts två ggr per varv, en gång där den skall och en extra ca 180 grader senare.
Spaxe, det finns en extern tändspole.
Bästa hälsningar
Martin
Igår kunde jag konstatera att brytaren sluts två ggr per varv, en gång där den skall och en extra ca 180 grader senare.
Spaxe, det finns en extern tändspole.
Bästa hälsningar
Martin
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Re: Tändning efter polini 130
Skumt med tändningen! Om Du kollar på svänghjulet finns det bara en nock på konan (för brytarspetsarna så ska den inte kunna slutas 2 ggr/varv om inte vevaxeln är rejält krokig..
Kolla även att kolven är vänd åt rätt håll.
Kolla även att kolven är vänd åt rätt håll.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Tändning efter polini 130
Hej
Efter ytterligare ett försök med att ställa tändningen har jag nu tändläge (sluten brytare) mellan 170-210 grader före övre dödpunkt (btdc), ett halvt varv fel allså.. Det går inte att flytta stratorskivan utom dessa lägen. Och innan gick det uppenbart att ha 24 grader före övre dödpunkt. Vad kan jag gjort galet.. Jag har bytt kolv/cyliner samt förgasare. Jag begriper det inte..
Bästa hälsningar
Martin
Efter ytterligare ett försök med att ställa tändningen har jag nu tändläge (sluten brytare) mellan 170-210 grader före övre dödpunkt (btdc), ett halvt varv fel allså.. Det går inte att flytta stratorskivan utom dessa lägen. Och innan gick det uppenbart att ha 24 grader före övre dödpunkt. Vad kan jag gjort galet.. Jag har bytt kolv/cyliner samt förgasare. Jag begriper det inte..
Bästa hälsningar
Martin
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Re: Tändning efter polini 130
Genombrott!
Efter att ha grubblat och diskuterat med mästare inom scootermeck gav jag Primaveran ytterligare en omgång igår. Började med att riva loss allting, och pling en liten halvmåne-formad kil EXTRA trillade ner på golvet... Den har antagligen legat inklämd bakom statorplattan och gjort att denna suttit snett, det är iallafall min bästa gissning. Skruvade ihop allt och det fungerade direkt..
Nu är det äntligen dags för inkörning.
Tack för era råd och uppmuntrande kommentarer!
Bästa hälsningar
Martin
Efter att ha grubblat och diskuterat med mästare inom scootermeck gav jag Primaveran ytterligare en omgång igår. Började med att riva loss allting, och pling en liten halvmåne-formad kil EXTRA trillade ner på golvet... Den har antagligen legat inklämd bakom statorplattan och gjort att denna suttit snett, det är iallafall min bästa gissning. Skruvade ihop allt och det fungerade direkt..
Nu är det äntligen dags för inkörning.
Tack för era råd och uppmuntrande kommentarer!
Bästa hälsningar
Martin
-----_-----_--------_-----_--------_-------_------
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)
Vespa px200e vit 1992
Vespa 125 (130) primavera silver 1982
Vespa LML T5 150 röd 1990
Bajaj Chetak 125 classic röd 1995
Vespa gs150 rosabeige 1960 (projekt)
Vespa px200e vinröd 1985 (projekt)