Dör vid fullgas
Dör vid fullgas
Hej
Min P200 E dör på fullgas, värre när den är varm. Kollat förgasaren blåst ur.
Vad kan det va?
Släpperman gasen kommer den ien
Mvh
Anders R
Min P200 E dör på fullgas, värre när den är varm. Kollat förgasaren blåst ur.
Vad kan det va?
Släpperman gasen kommer den ien
Mvh
Anders R
Re: Dör vid fullgas
Prøv med ny CDI...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Re: Dör vid fullgas
Ok, ska kolla detta men den ser som ny ut i tanken. Den börjar krångla när den är varm det kanske tyder på trasig CDI ändå? Det upplevs som den dör av bensinbrist men kan vara tändningen kanske gnistan försvinner
Re: Dör vid fullgas
Min erfaring med CDI'er som ryker, er at de fungerer fint I 90% av turtalls-området, men får områder hvor det er helt "dødt"...
radbean wrote:Ok, ska kolla detta men den ser som ny ut i tanken. Den börjar krångla när den är varm det kanske tyder på trasig CDI ändå? Det upplevs som den dör av bensinbrist men kan vara tändningen kanske gnistan försvinner
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Re: Dör vid fullgas
Ok, hur är de där billiga blåa CDI på ebay från Kina, nån som testat?
Re: Dör vid fullgas
En kvalitets-cdi från Ducati/Piaggio kostar 335:- och håller i många många år. Det är billigt tycker jag. Den dagen du blir stående 10 mil hemifrån med en trasig Kina-cdi så kommer du knappast vara nöjd med ditt köp. Satsa alltid på kvalitet i motorns vitala delar. Det lönar sig i längden.
/ Christian
Re: Dör vid fullgas
Var beställer man en sån Ducati/Piaggio? EM scooters har en för 475
mvh
Anders
mvh
Anders
Re: Dör vid fullgas
http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_85000000
Den sitter monterad original på Px200.
Den sitter monterad original på Px200.
/ Christian
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Dör vid fullgas
Det kan även vara dålig kontaktering och/eller att kablarna är skadade. När varvet ökar och spolen kräver mer ström är förlusterna i kontakt/kablage för stora och gnistan försvinner. Ibland är det kabelskorna som slitits och glappar
Med vänlig hälsning/Henrik B
Med vänlig hälsning/Henrik B
Re: Dör vid fullgas
Hej
Nu har jag bytt CD,I original, kollat alla kablar men den dör vid 80 ändå
Vad kan det vara tro? Flottören tändningen bensinkranen? Likadant på reserven
Den går ju helt perfekt alla växlar till 80 stark o bra men där dör den
även på 3an vid högt varv
Tänkte man skulle kunna köra utan att meka bara ett par månader:)
Tack på förhand
Anders
Nu har jag bytt CD,I original, kollat alla kablar men den dör vid 80 ändå
Vad kan det vara tro? Flottören tändningen bensinkranen? Likadant på reserven
Den går ju helt perfekt alla växlar till 80 stark o bra men där dör den
även på 3an vid högt varv
Tänkte man skulle kunna köra utan att meka bara ett par månader:)
Tack på förhand
Anders
Re: Dör vid fullgas
Det finns ju klassikern med stopp i lufttillflödet i bensintankslocket. Ger undertryck, gör att bensinen inte rinner ner i förgasaren tillräckligt fort. Kan du testa att köra en sväng utan tanklock?
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Dör vid fullgas
Har iofs inte kört utan lock men ser att hålet är öppet
Hur vanligt är det att ljuddämparen är tät annars? Min Peugeot 205 var likadan och dog vid högre varv katten var tät
Hur vanligt är det att ljuddämparen är tät annars? Min Peugeot 205 var likadan och dog vid högre varv katten var tät
Re: Dör vid fullgas
Glöm den teorin då. Igensatt ljuddämpare, en fullt möjlig hypotes. Hur gammal är den nuvarande och hur låter den? Har du möjlighet att låna en bevisat väl fungerande och testa med? Fast med en igensatt ljuddämpare dör den inte, bara vägrar att varva ut ...
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Dör vid fullgas
När det var helstopp i min ljuddämpare gick motorn inte att starta öht.
Re: Dör vid fullgas
det är väl brytarlöst på den. annars hade jag följande fel:
Hade samma problem. det visade sig att bladfjädern i brytarspetsen låg för nära nocken på svänghjulet så när varvtalet kom över halvgas så jordade brytaren i fjädern.
lite om-bockning av fjädern så funkade det perfekt.
Rally 180
Hade samma problem. det visade sig att bladfjädern i brytarspetsen låg för nära nocken på svänghjulet så när varvtalet kom över halvgas så jordade brytaren i fjädern.
lite om-bockning av fjädern så funkade det perfekt.
Rally 180
Re: Dör vid fullgas
Hei igjen,
Kan være Pick-up'en også.
Verdt et forsøk å byte den.
Kan være Pick-up'en også.
Verdt et forsøk å byte den.
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Re: Dör vid fullgas
Jag vet en kille som rengjorde sin förgasare och lyckades återmontera flottören på fel håll. Det gav samma fel som du beskriver. Kolla det.
/ Christian