Läckande förgasare - igen :-(

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Läckande förgasare - igen :-(

Post by jencla »

Förra säsongen började min PX125 1984 (stadsmoppen) plötsligt läcka bensin när kranen var öppen.

Jag bytte flottörnål - hjälpte inte.
Jag filade flottören efter Calles tips - hjälpte inte.
Jag bytte till ny flottör - hjälpte.

Nyss startade jag upp den, första gången efter vintervilan. Och då började den läcka bensin. Igen. Suck :evil:

Ett rykte säger att det är den moderna kemikaliesoppa vi köper (dyrt) som bensin som äter flottörer. Jag minns att mäster Erik på EM berättade att efterfrågan på flottörer till PX plötsligt stigit dramatiskt.

Tips och ideer mottages tacksamt, bensinstinkande Vespa är inget kul.
/jens
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Har du provat Shells V-power? Denna 99-oktaniga bensin lär vara betydligt mer skonsam ur kemisk synvinkel än övriga med lägre oktantal. T o m 2000-talets svar på Åsa-Nisse, Bosse Bildoktorn, har skrivit om detta (även om det låter något långsökt):

<i>"BMW:s X5-modell får bara köras med Shell V-power i tanken.
Ty detta är det enda bränsle som levereras separat ut till bensinstationerna och har därför alltid samma höga kvalitet. All annan bensin byts fram och tillbaka mellan bensinbolagen och har därför tidvis så hög svavelhalt att silverbeläggningarna i X5:ans tankmätare skadas."</i>

Länk till hela artikeln här:

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 20,00.html

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tack för ditt tips.

Fast min fråga handlade mindre om hur jag kan köpa (ännu) dyrare bensin till min helt otrimmade PX125 och mera om någon råkat ut för samma sak och hur de löst det.

Min trimmade Lambretta går givetvis på högoktanigt med TTS.
/jens
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />
Min trimmade Lambretta går givetvis på högoktanigt med TTS.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ahh...Castrol TTS *väcker ljuva RD 350-minnen*. Provade Shells 2t racingolja och den luktar inte sommaräng, direkt... En äldre dam i en bil bakom grimaserade illa med hela ansiktet och viftade upprört med handen framför näsan...såg rätt kul ut! Castrol TTS må vara dyr, men det finns nog inget godare att sniffa in... [^]

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tidigare brukade jag tvätta förgasarens alla delar genom att först spraya dom med motortvätt, skölja med kallt vatten och sedan lägga dom i varmt vatten med diskmedel. Skölja av med varmt vatten. Flottören läckte ofta och fick bytas. Efter att jag slutade inkludera flottören i tvättningen har jag inte haft några problem. Vet inte om det var motortvätten, eller varma vattnet som var orsaken.

<b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b> :)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Tidigare brukade jag tvätta förgasarens alla delar genom att först spraya dom med motortvätt, skölja med kallt vatten och sedan lägga dom i varmt vatten med diskmedel. Skölja av med varmt vatten. Flottören läckte ofta och fick bytas. Efter att jag slutade inkludera flottören i tvättningen har jag inte haft några problem. Vet inte om det var motortvätten, eller varma vattnet som var orsaken.

Leif</b> :) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Själv använder jag alltid bensin när jag rengör förgasaren. Det blir "soperent" (som de säger på göteborgska enligt TV-reklamen) och det är ett "naturligt element" för förgasaren.

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Tidigare brukade jag tvätta förgasarens alla delar genom att först spraya dom med motortvätt, skölja med kallt vatten och sedan lägga dom i varmt vatten med diskmedel. Skölja av med varmt vatten. Flottören läckte ofta och fick bytas. Efter att jag slutade inkludera flottören i tvättningen har jag inte haft några problem. Vet inte om det var motortvätten, eller varma vattnet som var orsaken.

Leif</b> :) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Själv använder jag alltid bensin när jag rengör förgasaren. Det blir "soperent" (som de säger på göteborgska enligt TV-reklamen) och det är ett "naturligt element" för förgasaren.

Scooterhälsningar

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jomenvisst har du rätt, men jag tycker bensin stinker. Men jag ansåg att det var rätt meningslöst att tvätta en flottör som har legat i bensin. Den går knappast att få renare.

Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>

Scooterhälsningar

Jomenvisst har du rätt, men jag tycker bensin stinker. Men jag ansåg att det var rätt meningslöst att tvätta en flottör som har legat i bensin. Den går knappast att få renare.

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nja, det är väl inte hela sanningen... :? (Vad ska den smileyn likna förresten?). Gammal bensin och tvåtaktsolja kan bilda någon slags sörja/beläggning som täpper till diverse saker som skall vara öppna. Ren bensin löser (upp) detta problem i ett nafs.

PS. Bensin luktar gott! Bland det bästa jag visste när jag var liten, var att sniffa bensinångor när farsan tankade på Esso (och fick sådana där 25-öresdekaler att klistra in i en rabattbok). Förmodligen har detta bidragit till den märkliga person jag är idag... :P DS.

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

Scooterhälsningar

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nja, det är väl inte hela sanningen... :? (Vad ska den smileyn likna förresten?). Gammal bensin och tvåtaktsolja kan bilda någon slags sörja/beläggning som täpper till diverse saker som skall vara öppna. Ren bensin löser (upp) detta problem i ett nafs.

PS. Bensin luktar gott! Bland det bästa jag visste när jag var liten, var att sniffa bensinångor när farsan tankade på Esso (och fick sådana där 25-öresdekaler att klistra in i en rabattbok). Förmodligen har detta bidragit till den märkliga person jag är idag... :P DS.

Scooterhälsningar

Jo, men flottören samlas knappt nån skit på.
En tjej jag umgicks med förr, berättade att hon som liten tyckte avgaser luktade så gott. Hon satte näsan mot avgasrören på bilar och sniffade.
En annan orsak att jag inte tvättar med bensin, är att bensinångor tränger upp i vardagsrummet från garaget, & där sitter jag & röker.........

<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal"> :)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Har haft samma problem med min Rally 200 -73, flottören ville inte funka efter tag. Jag bytte den flottören mot en nyare som satt i en PX200-förgasare, och har inte haft några problem alls sedan dess. Det var olika material på dom flottörerna, den nya var i vit plast, den gamla av svart plast.

Ett tips: Jag tror inte att det är själva flottören som läcker, utan det faktum att den inte längre fritt kan röra sig som orsakar problemet. Det blir nämligen äckliga beläggningar av den moderna bensinen (speciellt om den står ett tag), och dom beläggningarna tror jag är orsaken till problemet. Har själv testat med att hälla i sån där insprutningsrengöring i tanken (som löser upp precis dom beläggningarna) varje gång jag ska starta en hojsom stått länge. Funkat hittills.

/Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Förra säsongen började min PX125 1984 (stadsmoppen) plötsligt läcka bensin när kranen var öppen.

Jag bytte flottörnål - hjälpte inte.
Jag filade flottören efter Calles tips - hjälpte inte.
Jag bytte till ny flottör - hjälpte.

Nyss startade jag upp den, första gången efter vintervilan. Och då började den läcka bensin. Igen. Suck :evil:

Ett rykte säger att det är den moderna kemikaliesoppa vi köper (dyrt) som bensin som äter flottörer. Jag minns att mäster Erik på EM berättade att efterfrågan på flottörer till PX plötsligt stigit dramatiskt.

Tips och ideer mottages tacksamt, bensinstinkande Vespa är inget kul.
/jens
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Har köpt ny flottör (vit) plus nål och nu funkar allt perfekt igen. Den gamla (svartgrå) jag köpte förra sommaren var nog begagnad.

Och Rolf på EM berättar att försäljningen av flottörer ökat dramatiskt så jag är tydligen inte ensam :-)
/jens
Forellen
Nybörjare
Nybörjare

Post by Forellen »

Det är inte alltid som de vita är mycket bättre. Jag fick fila rejält på den (den är väl mer gulaktik) förra året. Imorgon vankas det "fire up", håll tummarna :P. Blir nog lite springade.. :(
Post Reply