Häpp!
Inte riktigt köp och sälj, men kan nån tipsa om leverantör av kolv (privat eller företag) som passar till mbgm race tour 195 som passar till en 116 mm vevstake, alltså med kompressionshöjd (eller crown height) på 30, 31, eller 32 mm som passar till 65mm cylinderlopp?
MB brukar ha, men just nu verkar det tomt på hyllan och det ekar tomt på de webshopar jag tittat på. Även bättre begagnat är av intresse.
Hoppas jag bara balanserar på regelkanten nu.... Annars tar jag bort inlägget.
Kolv till mbgm rt195 för 116 mm vevstake
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Kolv till mbgm rt195 för 116 mm vevstake
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
-
- Entusiast
- Posts: 229
- Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
- Contact:
Re: Kolv till mbgm rt195 för 116 mm vevstake
nähä...
Men jag kan ju svara själv så att andra som ev. funderar får ett svar. Efter lite efterforskningar och hjälp av ReVintage så kunde vi tjata lite på MB om vilka andra kolvar som skulle kunna passa.
http://www.lambretta-teile.de/Piston-65 ... Vespa-T5_1
http://www.grand-sport.de/index.php?a=106&lang=eng
Förefaller vara samma kolv - något som styrks av MB himself - alltså en kolv till Suzuki TS 185 ER och har följande data:
Produktdata:
Piston diameter: 64,00 / 64,25 / 64,50 / 64,75 / 65,00mm
Compression heigth: 32,10mm
Piston skirt length: 75,10mm
Pin size: 16 x 49,5mm
Piston ring quantity: 2
Piston ring thickness: 1,5mm
I korrespondensen med MB hävdar han att han byggt med dessa kolvar i runt 30 år och att han själv använt dem i 6 år. Det som krävs för att det skall passa en RT195 är dock att man fräser om topp-locket något så att det passar kolven bättre. Man måste även använda en 2 mm "packer plate" (cylinderfots-distans?) för att lyfta upp cylindern då TV-kolven har en kompressionshöjd på 30 mm.
Eftersom kolven är billigare än RT-kolvar så blir priset ungefär detsamma menar han. (ingen exakt uppgift än, forts. följer).
Som det ser ut nu väntar jag på en riktig RT-kolv då dessa är beställda (enligt honom) men om de inte kommer inom nån månad lägger jag en beställning på ovan alternativ.
Men jag kan ju svara själv så att andra som ev. funderar får ett svar. Efter lite efterforskningar och hjälp av ReVintage så kunde vi tjata lite på MB om vilka andra kolvar som skulle kunna passa.
http://www.lambretta-teile.de/Piston-65 ... Vespa-T5_1
http://www.grand-sport.de/index.php?a=106&lang=eng
Förefaller vara samma kolv - något som styrks av MB himself - alltså en kolv till Suzuki TS 185 ER och har följande data:
Produktdata:
Piston diameter: 64,00 / 64,25 / 64,50 / 64,75 / 65,00mm
Compression heigth: 32,10mm
Piston skirt length: 75,10mm
Pin size: 16 x 49,5mm
Piston ring quantity: 2
Piston ring thickness: 1,5mm
I korrespondensen med MB hävdar han att han byggt med dessa kolvar i runt 30 år och att han själv använt dem i 6 år. Det som krävs för att det skall passa en RT195 är dock att man fräser om topp-locket något så att det passar kolven bättre. Man måste även använda en 2 mm "packer plate" (cylinderfots-distans?) för att lyfta upp cylindern då TV-kolven har en kompressionshöjd på 30 mm.
Eftersom kolven är billigare än RT-kolvar så blir priset ungefär detsamma menar han. (ingen exakt uppgift än, forts. följer).
Som det ser ut nu väntar jag på en riktig RT-kolv då dessa är beställda (enligt honom) men om de inte kommer inom nån månad lägger jag en beställning på ovan alternativ.
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com