Startar bara efter en hutt, vad kan det vara för fel?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
topps
Lärling
Lärling

Startar bara efter en hutt, vad kan det vara för fel?

Post by topps »

Mitt projekt med longstroke big bore vattenkyld Malossi ( http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=7930 ) börjar komma på banan men motorn är väldigt svårstartad. I princip startar den endast efter att man har vickat i en slatt bensin direkt ner i tändstiftshålet, då startar den på direkten och fortsätter sedan att gå så man kan tex ta sig en provtur.

Lite fakta:

-Bensintillförseln till förgasaren fungerar, har ett flertal gånger kollat och varje gång är flottörhuset fyllt med ca 1 dl bensin. Bensin finns i förgasaren, när den väl startat går den att köra utan problem
-Tändningen står (hyfsat) rätt. Med bensin direkt i cylindern är den mycket lättstartad och när man kör den tyder inget på att tändningen står fel.
-Förgasaren är helt ny och alla munstycken och kanaler är genomblåsta med tryckluft utan att det gör någon skillnad på startproblemet.
-Choken fungerar. Värt att notera är att när motorn väl står på tomgång och man drar ut choken så varvar motorn upp. Vet inte om det skall vara så eller om det är ett täcken på tjuvluft.
-Håller man handen över luftinsuget känner man att det suger.
-Jag har gått upp i storlek på chokemunstycket utan någon förbättring.
-Motorn har rejält komp, det vill till att man har ätit sin gröt för att orka få snurr på kicken.
-Som man kan se på bilderna i länken ovan är det ett ovanligt reed (vad kan det vara för modell?) och specialgjort insug.
-Den har en klockformad vev (glockenwelle / bellshaped).

Det känns som man skulle behöva en sån där liten primer pump som det sitter i bland på tex gräsklippare men så ska det väl inte behöva vara om allt funkar?

Nu skulle jag behöva lite tips på åtgärder för fortsatt felsökning och era bästa teorier vad det kan vara för fel :P

Ska försöka länka till en nytagen film i projekttråden så ni får se att den fungerar väl den startat.

/H
Hur svårt kan det va?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Startar bara efter en hutt, vad kan det vara för fel?

Post by jencla »

Så himla kul att du fått liv i Freddans gamla projekt :D

Varvar den upp när du chokar låter det klart misstänkt. I min värld ska en motor börja fyrtakta, gå ner i varv och eventuellt dö av för fet blandning när den är igång och fortfarande får choke. Stämmer ju också med att motorn inte får den feta blandning den behöver för att starta utan måste "snapsas" (som vi kallade det när jag flög modellflyg). Slutsats: Chokar verkligen choken? Eller ger den istället tjuvluft?

Nyårshälsningar från den västliga kusten och
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

håller med dig jens men sen har jag svårt att se hur dellortoförgasaren skulle skicka ut tjuvluft från choken, munstycket går ju ner i flottörhuset och där är det soppa. Tycker att jag borde haft andra symptom om jag hade tjuvluft...
Hur svårt kan det va?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hej Henke!
Intressant projekt!
Vad händer om du sprayar startgas i fuggen ist för att snapsa genom tändstiftet? Hoppar den enkelt igång då känns det ju som att förgasaren inte gör sitt jobb?
/Fredrik
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Tyvärr Fredrik, startgas fungerar inte. Försökt med rejält med startgas i alla olika varianter. Känslan är att det blir fördåligt sug i insuget så att bensin från förgasaren eller startgas sugs in genom reedet.
/H
Hur svårt kan det va?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

topps wrote:Tyvärr Fredrik, startgas fungerar inte. Försökt med rejält med startgas i alla olika varianter. Känslan är att det blir fördåligt sug i insuget så att bensin från förgasaren eller startgas sugs in genom reedet.
/H
Låter alltså som ett mekaniskt bekymmer?
1. Att den skulle dra tjyvluft i sådana mängder så att den inte orkar starta verkar väl orimligt. Dock ser ju vissa svetsningar ut att vara ganska poriga inne i vevhuset, men inte till den grad att det är hål rätt ut antar jag? Har du något misstänkt ställe så kan du ju prova spruta lite startgas där och kicka.
2. Jag är dålig på det där med kolvtider men med tanke på trimningsnivån så lär man väl fixat lite med dessa? Kolven ser ju ut att sitta åt rätt håll också på dina bilder...
/Fredrik
ulfwed
Drömmare
Drömmare

Post by ulfwed »

Har just renoverat min Touring 57 som var mycket svårstartad, kall som varm. Det visade sig att packboxen bakom tändplattan var kass och drog tjuvluft. Nu är motorn helrenoverad med nya packboxar och startar på första kicken.
Problemet med att byta packboxar är ju att man måste klyva motorn.
Hoppas det är nåt lättare

Ulf
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Jag tycker det kändes väldigt mycket som tjuvluft då den varvade upp när jag chockade motorn när jag fått start på den. Tätade upp alla ytor och packningar i insuget med Loctights flänstätning, ingen skillnad. Lånade en Mikuni 28mm förgasare, samma sak där - den varvade upp, om än mindre, när jag chokade den när motorn gick. Skruvade av tändplattan och hittade gegg på baksidan vilket jag hoppas på att packboxen vid veven inte håller tätt. Tändplattan var helt ny när motorn byggdes så det bör vara nytt gegg. Nu ska jag försöka byta packboxen från utsidan och sen testa igen

Se bifogad bild på tändplattans baksida.

/H
Attachments
uploadfromtaptalk1423077750582.jpg
uploadfromtaptalk1423077750582.jpg (131.01 KiB) Viewed 8390 times
Hur svårt kan det va?
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Nu kan jag inte just dessa motorer men brukar man inte oftast kunna plocka packboxarna från utsidan? Meckigast brukar vara den på transmissionssidan, då oljan måste ur och drevet bort.
topps
Lärling
Lärling

Post by topps »

Tror det bör att pilla ut den och sätta tillbaka den från utsidan. Här ser ni en bild på den:
Attachments
uploadfromtaptalk1423081555545.jpg
uploadfromtaptalk1423081555545.jpg (59.96 KiB) Viewed 8382 times
Hur svårt kan det va?
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

topps wrote:Tror det bör att pilla ut den och sätta tillbaka den från utsidan. Här ser ni en bild på den:
Intressant att du hitta en läcka! Ja, borde ju definitivt gå att få ut. Finns säkert nått trix! /f
JanneHagnell
Lärling
Lärling

Post by JanneHagnell »

Jepp, man drar i plåtskruv som är rejält koniska (så de kör fast sig snabbt i gummit), 180 grader ifrån varandra, fäster motorn i något och tar två tänger och drar i skruvarna!
Post Reply