Uppfilat insug på Vespa 50. För mycket???

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Uppfilat insug på Vespa 50. För mycket???

Post by matsfagerhag »

Har just plockat isär min Vespa 50-motor för att renover och trimma lite gran då jag upptäckte att en tidigare ägare har varit flitig med slipstiftet och öppnat upp insuget rejält, se bild. Totalt mäter öppningen 29mm. Har inte räknat ut vid vilken vinkel jag får stängning, men hade tänkt sätta in en MAZZUCCELLI Racing Crankshaft. Ni som har erfarenhet av trimning, är detta för mycket? Är blocket oanvändbart då insuget är öppnat så här mycket?
Om så, är det ngn snäll individ som har ett block/motor till salu?
Attachments
V50 motorblock.docx
(465.85 KiB) Downloaded 532 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Uppfilat insug på Vespa 50. För mycket???

Post by henrikborjeson »

Vilken cylinder, blås och förgasare hade du tänkt att sätta dit? Hur mycket ska du ändra utväxlingen?

Hur mycket öppningsvinkel du kan ha och behöver beror helt på hur mycket du ska trimma för övrigt. Till en 85cc cylinder tog jag upp hålet så det öppnade 105 grader FÖD och stängde 45 efter tillsammans med en BGM Pro racing vev. På bilden ser det ut som om ditt block portats ännu hårdare, mät upp arean och kolla vilken förgasardiameter det motsvarar. Jag skulle nog inte vågat sätta en racingvev på det blocket, med risk för att det stänger för sent, utan nöjt mig med en standard V50 (inte svensk då..) , alternativt portat fullt ut och satt på Reed-insug.

Med vänlig hälsning/HB
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Post by matsfagerhag »

Hej!
Tack för snabbt svar.
Jag har en Malossi Road 75cc, 16.16 förgasare, 18/67 utvxl, 10" hjul, FACO banan samt en MAZZUCCELLI Racing Crankshaft
Skulle kanske kombinera detta block med en MAZZUCCELLI standard istället. Skulle det fungera bättre? Hur skulle man då bestycka för övrigt?
Jag har nämligen två V50, en för mig och en för frugan, så jag lite att skifta med.
Har oxå läst din artikel i förra Scooteristen - det var den som inspirerade mig att starta upp detta :-)
Mvh,
Mats
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej igen och kul att du gillade artikeln.

Har du redan en race-vev så kan du ju med den kolla vilka öppnings/stängningsider du får. Övriga delar ser ju bra ut med reservation för att insuget nog är portat till en mycket större area än din 16.16 förgasare. Som en effekt av detta kommer det även att stänga senare och du kan med race-veven riskera en hoj som kräver att varvas hårt och som surar ihop om du försöker segdra eller om du skjutsar. Kollar man SIPs trimsida för smallframes så har du ett bra balanserat paket där man offrat en del toppfart för att den ska ha bra ork med 18/67 utväxlingen tillsammans med 10" konverteringen. Räkna med en toppfart kring 65km/h.

Mät upp porttiderna för insuget och kolla vad du får.

Med vänlig hälsning/HB
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Post by matsfagerhag »

Hej Hendrik,

Kul att få hjälp av en expert! Har precis ramlat in i Vespa svängen efter att hållt på med gamla sportbilar i 28 år! Har på 1 år investerat i 5 Vespor: - 2st V50, 125 från -66, 2st Touring från -59 och -61 :-). 61'an har dessutom en P200x motor. Går som ett skott!!!

Några frågor om du har vänligheten att hjälpa mig ytterligare:

Fråga 1: - Hur räknar man ut hur stor area man ska ha i insugsöppningen ställt mot den förgasare man valt? Finns det tabeller eller ngn lämplig ekvation?

Fråga 2: - Mätte upp porttiden med både en trim vev och en Italiensk Standard vev och tyvärr stänger det väldigt sent i båda fallen - nästan 50grader efter ö.d. Vill inte ha en motor som kommer att gå ojämt på låga varv pga för mycket återströmning. Valde faktiskt denna spec med support från personalen på SIP. Vill ha en bra och tillförlitlig maskin som är lättkörd. Vilket alternativ skulle du välja: - Investera i ett nytt block eller satsa på ett insug med en REED ventil.

Fråga 3: - Om man satsar på en REED, behöver väl inte insuget anpassas efter förgasaren, utan man kan öppna insuget max. Ventilen ser väl till att öppna och stänga optimalt ändå?

18/67 utväxlingen och 10" konverteringen är redan på plats :-).

Mvh,
Mats
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

1. D=2*roten_ur(Area/3.14). Om ditt block är portat med 29mm långt och 12?? mm brett insug får du 348 mm2 vilket enligt formeln motsvarar en 21mm förgasare. Omvänt så är arean i blocket 3.14*(D/2)^2 där D är förgasarens diameter och ^ är upphöjt till.

2. Dubbelkolla stängningen, en race-vev brukar stänga 15-20 grader senare än en italiensk standardvev och det är ganska kritiskt. 50mm EÖD är ändå acceptabelt om du har det med din race-vev men som sagt dubbelkolla. Jag skulle satt dit raceveven om den stänger på 50 och om det mot förmodan inte blev bra, kompletterat med Reed

3. Om man sätter dit ett Reed så portar man oftast upp till max eller i alla fall så att veven inte styr insuget. ventilen tar hand om allt. Polini har ett bra Reed till en Dellorto SHB 16.16 vilket jag antar att du har

Med vänlig hälsning/Henrik B
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Post by matsfagerhag »

Hej Igen!

Åter igen tack för snabbt svar. Ngr kommentarer:

1. Förstår precis. Se till att insugets tvärsnittsarea i blocket stämmer med förgasaröppningens tvärsnittsarea. Tänkte inte på att det kunde vara så enkelt. Trodde det var ett samband framtaget mer på empirisk väg. Nästan pinsamt att jag inte tänkte innan jag frågade...

2. Ska rigga upp och mäta lite mer noggrant. Ser ut som utfräsningen i de båda vevslängarna är identisk på stängningssidan.

3. Det är Polini insuget jag har funderat på. Perfekt, då kör jag på detta om motorn inte går som den ska.

Super tack Henrik! Skriver ngr rader när motorn är ihopsatt.

Med vänlig hälsning,
Mats
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det är stängningstiden som oftast skiljer, öppningstiden begränsas av vestakens placering. Du kan se på race-veven i Scooteristen-artikeln om den liknar din.

Lycka till med mekandet och berätta gärna hur de avlöpte

Med vänlig hälsning/Henrik B
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Post by matsfagerhag »

Hej Igen!

Bifogat är en bild på de båda MAZZOCCHELLI vevaxlarna jag sätter i mina motorer. Den vänstra är en Racing Shaft och den högra är en Standard (enligt informationen "timing same as PIAGGIO orginal")

Har monterat ihop min trimmade motor med Racing axeln och 75cc cylindern. När jag mäter öppnings och stängningstiderna noga så mäter de 109 F.Ö.D och 45 E.Ö.D. Med detta kanske stängningen fungerar, men är öppningstiden för extrem?
Ska provköra imorgon.

Ngt bra tips kring bestyckning av SHB 16.16 förgasaren? Vilket huvudmunstycke ska jag starta med? Dito tomgångsmunstycke?

Mvh,
Mats
Attachments
vevaxlar V50.docx
(335.22 KiB) Downloaded 442 times
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det ser ut som om racingveven har något senare stängning men du måste nästan lägga dem sida vid sida för att se ordentligt. skiljer inte jättemycket
110 FÖD är inte så tokigt, tror att Touring original ligger på något liknande. Det enda problemet kan vara om insuget öppnar innan spolporten har hunnit stänga men du borde ha marginal.
45 EÖD ska inte heller vara något problem för stängningen

Rollershop rekommenderade 68-75 i huvudmunstycke för 16.16 för 75cc trimmen, inga modifieringar av mellanfart. Börja med största och gå nedåt. Det borde stå i trimkitets broschyr vad Malossi rekommenderar. Det brukar vara munstycke, tändinställning och tändstift man måste uppgradera

Med vänlig hälsning/HB
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Post by matsfagerhag »

Hej Henrik,

Nu är den uppstartad! Gick på Malossi's rekommendation och satt i ett 78 huvudmunstycke. Har bara haft igång den ca 30min men allt fungerar perfekt!!!
Går helt rent på tomgång utan att sura igen (Hade den på tomgång i ca 10min). Övergångarna är klockrena - från tomgång till mellangas till fullgas helt jämnt. Då jag släpper ner gasen går den till tomgång direkt utan minsta tendens till efter häng.

Vidare känns den väldigt stark och pigg. Belastade aldrig men en toppfart på 65km/h är nog inga problem. Dessutom kändes den nästan som min smallframe 125'a i accelerationen på de lägre växlarna.

Ska köra lite mer de kommande helgerna och kolla tändstiftet så att jag har rätt balans.

Kan rekommendera denna specifikation till andra som går i liknande tankar. Det blir en helt ny upplevelse utan att Vespan upplevs som en övertrimmad tonårsmoppe. Ljudet är fortfarande lagom dämpat och man kan köra lugnt och fint. Kommer att ha den snabbaste "moppen" bland oss gubbarna på Bohus Malmön i sommar :-).

Stort tack för alla goda råd!!!

Mvh,
Mats
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej

Kul att det fungerar så bra, 78 låter iofs ganska stort men så länge den inte taktar eller surar så är det bara att köra på. Responsen tyder också på att du fått det tätt och bra men räkna med att behöva efterspänna topp och muttrarna till insugsröret om ett par veckor eller så, det är fullt normalt.

Med vänlig hälsning/HB
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Post by matsfagerhag »

Hej Henrik,

Har nu kört med Vespan ca 25mil och småfixat lite. Monterade så småningom ett Reed-insug och fick en jämnare gång. Dock har jag ett problem: Jag kör med ett 78 huvudmunstycke, men tror att den går för magert till och med med detta. Bland annat rusar den på tomgång efter ett tags fullgaskörning - tror det är för mager blandning vid dessa tillfällen för bästa sättet att dämpa varvet är att dra ur choken. När varvtalet väl lugnat ner sig så går den helt jämnt. Dessutom är stiften gråvita istället för den bruna färgen man ska sträva efter. Får oxå en känsla av att den går ganska varmt. Förbrukar oxå en del stift - efter 5-8mil lägger den bara av och då är enda medicinen att byta stift. Tilläggas ska oxå att den varvar oerhört mkt. Med 18/67 utväxling och 10" hjul har jag klockat den till över 75km/h med en GPS!
Så vad gör jag? Kommer nu att pröva med större munstycke typ 80. Har blandskruven ngn inverkan här? Ökar jag bränslemängden på tomgång då jag skruvar ut den? Några tips för övrigt?

Mvh,
Mats
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Att den rusar när den blir varm tyder snarare på tjuvluft än på felbestyckning (om den inte går så varmt att den glödtänder) men testa med ett större munstycke. Att den förbrukar stift är också en indikation på att det inte står helt rätt till - ett stift ska hålla flera 100 mil.
Kolla igen att tändningen står rätt och att den inte drar tjuvluft genom att kontrollspänna toppen och muttrarna vid insug och avgas. Choken gör att du får "rätt" blandning, i vanliga fall brukar choken döda en varm motor.

Vid fullgas spelar blandningsskruv ingen roll, har för mig att ju mer man skruvar ut desto magrare blandning på SHB men är inte helt säker. I vilket fall är det på tomgång och lågvarv den fungerar

75km/h är bra med en 3-växlad V50 - du ligger teoretiskt på cirka 7700 rpm och det ska inte vara något problem med trimkolv/cylinder. Det borde också vara kring detta varv den börjar tappa kraft så du är ganska bra på det med utväxlingen

Med vänlig hälsning/HB
Post Reply