Renovering av en Vespa Popolino 1965 VNS6T (färger m m)
-
- Nybörjare
Renovering av en Vespa Popolino 1965 VNS6T (färger m m)
Hej!
Detta är min första tråd här och hoppas att jag lyckats placera den rätt.
Undrar om det är någon/ra här på forumet som kan hjälpa mig med ett antal detaljer där jag har frågetecken.
1. Färger. Jag har lyckats identifiera de originalfärger som min popolino ska ha, Hellsblau och Alluminio. Frågan är de detaljer som finns på vespan. Vilka färger ska stöd, sadelram, sadelspärrsplatta, fjäder fram, handtagshållarna (de ser ut att ha varit lackade i Hellsblau men ser man bilder från Vespa Tecnica så ser du ut att vara kromade för VNB6T), fälgar bromspedal, reservhjulshållare m m.
2. Sadel, Hur såg denna ut för årsmodell 1965, det verkar ju ha funnits ett antal varianter.
3. Beställde en ny framskärm då den som satt på var rostig, bucklig och sprucken men både den skärmen som satt på och den som jag beställde stämmer ej med infästningen i på sidan i skärmen (2 infästningspunkter). Det är en distans på ca 15 mm.
Tackar för hjälpen på förhand.
Undrar om det är någon/ra här på forumet som kan hjälpa mig med ett antal detaljer där jag har frågetecken.
1. Färger. Jag har lyckats identifiera de originalfärger som min popolino ska ha, Hellsblau och Alluminio. Frågan är de detaljer som finns på vespan. Vilka färger ska stöd, sadelram, sadelspärrsplatta, fjäder fram, handtagshållarna (de ser ut att ha varit lackade i Hellsblau men ser man bilder från Vespa Tecnica så ser du ut att vara kromade för VNB6T), fälgar bromspedal, reservhjulshållare m m.
2. Sadel, Hur såg denna ut för årsmodell 1965, det verkar ju ha funnits ett antal varianter.
3. Beställde en ny framskärm då den som satt på var rostig, bucklig och sprucken men både den skärmen som satt på och den som jag beställde stämmer ej med infästningen i på sidan i skärmen (2 infästningspunkter). Det är en distans på ca 15 mm.
-
- Nybörjare
Re: Renovering av en Vespa Popolino 1965 VNS6T (färger m m)
Start
- Attachments
-
- Innan start av renovering
- vespa 034.JPG (183.62 KiB) Viewed 19955 times
Du kan ju börja med att läsa in dig på den här sajten http://www.vespapopolino.se/. Mycket bra material om Popolino!
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Nybörjare
jencla wrote:Du kan ju börja med att läsa in dig på den här sajten http://www.vespapopolino.se/. Mycket bra material om Popolino!
/jens

Anade nästan det 
Då vet du också att Popolino var en specialmodell för Sverige, anpassad för att kunna köras av 16-åringar enligt de regler som gällde då. Och de var, totalvikt max 75 kg fulltankad, plus lite regler om maximal längd på sadeln för att man inte skulle kunna skjutsa.
Därför var Popolino lättad överallt där det gick (bl a alukåpor och aluframskärm), dessutom försedd med en löjligt liten tank och en sadel som såg ut som ett franskbröd. Dessa byttes givetvis snabbt ut mot stor tank och längre sadel, ungefär en sådan du har nu.
Din sadel är alltså inte original, och inte heller bakljuset som i original ska vara ett litet platt lackat, utan det uppskjutande bromsljuset. Det du har kommer från GS. Vit lack är inte heller original. Tidigare årsmodeller var röda, senare ljusblå (spårvagnsblå sa vi i Göteborg).
Lycka till med din Popolino!
/jens

Då vet du också att Popolino var en specialmodell för Sverige, anpassad för att kunna köras av 16-åringar enligt de regler som gällde då. Och de var, totalvikt max 75 kg fulltankad, plus lite regler om maximal längd på sadeln för att man inte skulle kunna skjutsa.
Därför var Popolino lättad överallt där det gick (bl a alukåpor och aluframskärm), dessutom försedd med en löjligt liten tank och en sadel som såg ut som ett franskbröd. Dessa byttes givetvis snabbt ut mot stor tank och längre sadel, ungefär en sådan du har nu.
Din sadel är alltså inte original, och inte heller bakljuset som i original ska vara ett litet platt lackat, utan det uppskjutande bromsljuset. Det du har kommer från GS. Vit lack är inte heller original. Tidigare årsmodeller var röda, senare ljusblå (spårvagnsblå sa vi i Göteborg).
Lycka till med din Popolino!
/jens
-
- Nybörjare
Tackar för infon även om jag visste det mesta. Det var intressant det där med aluminiumframskärmen och sadeln. Antar att det kan vara riktigt svårt att få tag i dessa originaldelar. Hmm....undrar om man ska frångå det här med totaloriginalrenovering....????
Undrar om gaffeln var unik också eftersom inte infästningarna till framskärmen inte stämmer?
Återigen tack för snabba och kunniga svar.
Undrar om gaffeln var unik också eftersom inte infästningarna till framskärmen inte stämmer?
Återigen tack för snabba och kunniga svar.
Färgen är inte hellblau, utan en blå, F3322, som var avsedd enbart för VNS. Finns ej att tillgå. Ser ingen vits med att lacka om den, den vita ser helt OK ut.
Det var bara aluframskärm på de allra första VNS. Senare var det samma som VBB etc. Anståndet mellan skruvhålen var ca 4cm, kan mäta på en VNS6-skärm imorgon. Kan avyttra denna om du vill ha en original, behöver dock blästras och lackas.
Gaffeln är exakt densamma som övriga 8" på den tiden.
Bakljuset är rätt för VNS6, men de tidigare modellerna hade det rektangulära ljuset.
VNB6 är till allra största delen identisk med VNS6. Enda skillnaden är att VNS är lättade på ett antal punkter se Jenclas post. Dreven till ettan(och ev. tvåan) har stora lätthål.
Byt tanken och skaffa något annat att sitta på, singelsadel som VNB är coolare.
Det var bara aluframskärm på de allra första VNS. Senare var det samma som VBB etc. Anståndet mellan skruvhålen var ca 4cm, kan mäta på en VNS6-skärm imorgon. Kan avyttra denna om du vill ha en original, behöver dock blästras och lackas.
Gaffeln är exakt densamma som övriga 8" på den tiden.
Bakljuset är rätt för VNS6, men de tidigare modellerna hade det rektangulära ljuset.
VNB6 är till allra största delen identisk med VNS6. Enda skillnaden är att VNS är lättade på ett antal punkter se Jenclas post. Dreven till ettan(och ev. tvåan) har stora lätthål.
Byt tanken och skaffa något annat att sitta på, singelsadel som VNB är coolare.
Experten har talat
Tack, reVintage!
/jens

/jens
Snarare en som "been there, done that"
. Patrik Hammarsten är experten!
Ang. kulören är nog hellblau förhållandevis lika, kanske tom identisk?
Bra infosida om VNB:
http://www.schaltblech.de/v3/index.php? ... &Itemid=61

Ang. kulören är nog hellblau förhållandevis lika, kanske tom identisk?
Bra infosida om VNB:
http://www.schaltblech.de/v3/index.php? ... &Itemid=61
-
- Nybörjare
Ojojoj...jag är imponerad
över kunskapen och er hjälpsamhet.
Hur är det med övriga färger på detaljerna?
Återigen...STORT tack för de snabba svaren
Kommer att lägga upp bilder allteftersom renoveringen fortgår

Hur är det med övriga färger på detaljerna?
Återigen...STORT tack för de snabba svaren
Kommer att lägga upp bilder allteftersom renoveringen fortgår
Satsa energi och pengar på drivlinan med en motorrenovering med större cylinder istf lack. 125an är lite trött. En 3-ports 166a med 20/20 förgasare ligger under 2000kr. Inga konstigheter, det är som vilken mopedmotor som helst, bara lite större bitar
.

Hej!
Popolino hade det delbara styret hela vägen från VNS1 till VNS6, så det ska alltså vara blått ända ut.
Stödet silver, fälgarna som hojen. Bromspedalen omålad. Reservhjulshållaren var tillbehör, jag har sett både silverfärgade, beiga, röda och blå.
/P
Popolino hade det delbara styret hela vägen från VNS1 till VNS6, så det ska alltså vara blått ända ut.
Stödet silver, fälgarna som hojen. Bromspedalen omålad. Reservhjulshållaren var tillbehör, jag har sett både silverfärgade, beiga, röda och blå.
/P
Fristadmicke wrote:Hej!
Ytterliggare en liten, liten detalj, gaffeln ska också vara som hojen.
Paka, en fråga: När infördes bromsljus? Har bara varit i kontakt med tidigare VNS och de har ju inte varit försedda.
Paka, en fråga: När infördes bromsljus? Har bara varit i kontakt med tidigare VNS och de har ju inte varit försedda.
Vad jag vet hade ingen någonsin bromsljus. I de svenska sprängsskisserna för VNS 4,5,6 står det t.ex "Elkabelhärva kompl VNS 4-5-6: 97457", och det artikelnumret finns inte kvar i den stora reservdelslistan "Elenco Generale Ricambi" från juli 1967, så man kan nog förutsätta att den var spezialie för VNS. Men "kabelhärva 93489 kan användas om kabeln för stoppljus slopas". Den kabelstammen passar VNB3-VNB5.
/P
/P
Nu blir det nördigt, men här är en bild från Göteborg 1966 (står på baksidan av fotot, men det kan ju vara 65 också) En 65:a längst till vänster. Ingen bromskontakt... Svårt att se om den har någon pressning i framskärmen. Om den inte har det kan man ju anta att de fortfarande körde med aluminium.
Nördigt är kul! Har skärmar till VNS 2, 3 och 6. Alla är stål och naturligtvis med pressning. Börje visade en alu(som han inte ville skiljas ifrån) vilket jag förmodade kom från en tidig. När fanns alu? Skulle bra gärna vilja lägga vantarna på en.
Jag vet inte, många av popolinodelarna fanns nog bara så länge den tillverkades, och vissa, som kåpor och framskärm kanske inte ens fanns att köpa som reservdel. Jag har en VNS1 i dåligt skick, den har aluminiumframskärm.
Angående den ljusblå färgen så är en original-65:a den första träffen om man bildgooglar "vespa popolino".
Jag har inte piaggios färgnummer, men den finns garanterat bland tabellerna. 400: Azzuro chiaro kanske. Eller 210: Blu? Man måste nog testa några nummer och blanda till färgprover.
/P
Angående den ljusblå färgen så är en original-65:a den första träffen om man bildgooglar "vespa popolino".
Jag har inte piaggios färgnummer, men den finns garanterat bland tabellerna. 400: Azzuro chiaro kanske. Eller 210: Blu? Man måste nog testa några nummer och blanda till färgprover.
/P
-
- Nybörjare
Underbart med nördiga (kunniga) människor, Paka och reVintage.
Så sammanfattningsvis om jag fattat allt rätt:
Fälgar, styre, gaffel= blå
Stöd= silver (är det samma som aluminum)
Bromspedal och reservhjulshållare = ej färg
Sen är det ju den lilla detaljen med sadeln, funderar faktiskt på att köra med en VNB6T-sadel och bönpall. Att få tag i en original är säkert både svårt och inte bra om man tänkt skjutsa på den.
Med risk för att bli lite tjatig men de framskärmar som jag har, en utan relief som satt på vespan när jag köpte den 1981, och den som jag köpte nu med relief stämmer inte med de större hålen i gaffeln. det blir en distans på ca 2-4 cm. Ska det vara så?
Ang, Trimning reVintage så blir det en senare ev fråga. Jag har en FJR1300 som står i garaget också
Tack för att ni delar med er av kunskapen

Så sammanfattningsvis om jag fattat allt rätt:
Fälgar, styre, gaffel= blå
Stöd= silver (är det samma som aluminum)
Bromspedal och reservhjulshållare = ej färg
Sen är det ju den lilla detaljen med sadeln, funderar faktiskt på att köra med en VNB6T-sadel och bönpall. Att få tag i en original är säkert både svårt och inte bra om man tänkt skjutsa på den.
Med risk för att bli lite tjatig men de framskärmar som jag har, en utan relief som satt på vespan när jag köpte den 1981, och den som jag köpte nu med relief stämmer inte med de större hålen i gaffeln. det blir en distans på ca 2-4 cm. Ska det vara så?
Ang, Trimning reVintage så blir det en senare ev fråga. Jag har en FJR1300 som står i garaget också

Tack för att ni delar med er av kunskapen
-
- Nybörjare
http://allvinskadettblogg.blogspot.se/2 ... no-65.html
Här kan jag konstatera att tutan ej är likadan som den som sitter på min hoj, också att denna har framskärm med relief och en liten sadel
En liten fråga till: Vespa-"badgen" som sitter på vänster sida (om man ser vespan framifrån) på fronten, är det en dekal eller ska denna nitas fast. Det finns vad jag har sett på min inga små hål som skulle kunna ha använts för att sätta fast den?
Här kan jag konstatera att tutan ej är likadan som den som sitter på min hoj, också att denna har framskärm med relief och en liten sadel

En liten fråga till: Vespa-"badgen" som sitter på vänster sida (om man ser vespan framifrån) på fronten, är det en dekal eller ska denna nitas fast. Det finns vad jag har sett på min inga små hål som skulle kunna ha använts för att sätta fast den?
Tutan är bytt, Vespamärket ska vara en dekal och limpan är original, men omklädd.
Ta några bilder på din framskärm och gaffel så blir det kanske lättare att förstå hur du menar.
/P
Ta några bilder på din framskärm och gaffel så blir det kanske lättare att förstå hur du menar.
/P
-
- Nybörjare
Har varit i garaget och fotat lite
svårt att låta bli att pilla lite också..

- Attachments
-
- vespa0006.JPG
- Gamla skärmen
- (65.69 KiB) Downloaded 54 times
-
- vespa0005.JPG
- Inte den minsta tanken
- (94.18 KiB) Downloaded 54 times
-
- vespa0001.JPG
- Hittade en frampakethållare :-)
- (92.54 KiB) Downloaded 54 times
-
- vespa0004.JPG
- närbild, spalt på ca 15 mm
- (81.57 KiB) Downloaded 54 times
-
- vespa0003.JPG
- ny skärm och gaffel
- (83.09 KiB) Downloaded 54 times
Det där lilla drar du ihop med bultarna. Brukar bli bäst om man monterar alla fem bultar lite löst och sedan drar dem växelvis. Eller menar du att avståndet mellan hålen är fel?
/P
/P
När jag diskuterade hålen i skärmen tidigare, avsåg jag de två på sidan. De tre upptill är enkla att justera med rundfil.
Finjustera skärmen enligt Pakas anvisningar med framhjul monterat så att allt lajnar.
Bagagehållarna fram- och baktill är en styggelse
, se till att lägga igen hålen innan lack.
Så här gjorde jag för att dölja den fula "humpen" på min VNS2:
Finjustera skärmen enligt Pakas anvisningar med framhjul monterat så att allt lajnar.
Bagagehållarna fram- och baktill är en styggelse

Så här gjorde jag för att dölja den fula "humpen" på min VNS2:
-
- Nybörjare
Tack, Paka. Det finns inga hål i sidan på den nya skärmen, ännuDet där lilla drar du ihop med bultarna. Brukar bli bäst om man monterar alla fem bultar lite löst och sedan drar dem växelvis. Eller menar du att avståndet mellan hålen är fel?
/P
reVintage: Snygg vespa du har

-
- Nybörjare
Jag kommer att svetsa igen alla hål som inte är original. Den främre pakethålleren har fästanordningar som inte kräver borrningBagagehållarna fram- och baktill är en styggelse, se till att lägga igen hålen innan lack.

Misstänker att jag får ordna med att svetsa fast en mutter (det finns ett hål men ingen mutter ) för att kunna fästa en pakethållare för att sedan kunna skruva fast "bönpallen".
Har ni veteraner något förslag på "originalsadel" och "bönpall"? SIP eller Scooter-center? Har beställt prylar SIP och det funkade bra.