Tätningsyta insug block/vev

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
User avatar
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 04 Jul 2013, 21:03
Location: Söderköping

Tätningsyta insug block/vev

Post by MammaScan »

Hej!
Undrar om detta är en för dålig yta för att täta bra? Kan man göra något åt det?
IMG_8711.jpeg
(290.98 KiB) Downloaded 44 times
Mvh Daniel
User avatar
Chrocko
Entusiast
Entusiast
Posts: 135
Joined: Mon 23 Jan 2012, 12:50
Location: Kristinehamn

Re: Tätningsyta insug block/vev

Post by Chrocko »

Attachments
62010369-f20b-4080-8168-455f3ac2df50.jpg
62010369-f20b-4080-8168-455f3ac2df50.jpg (7.52 KiB) Viewed 7005 times
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
User avatar
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 04 Jul 2013, 21:03
Location: Söderköping

Re: Tätningsyta insug block/vev

Post by MammaScan »

Det är mitt sista alternativ.

Så frågan kvarstår, hur illa är det?
Vad kan man göra åt det? Kemisk metall?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Re: Tätningsyta insug block/vev

Post by henrikborjeson »

Beror på vilken motor du har

Vet vissa som lagat med kemisk metall och fått det att fungera OK men man vet ju aldrig hur länge det håller. Har du en smallframe är alternativet med ett reed-insug på insugsröret en riktigt bra lösning. Körde med det på en PK133 med 24mm förgasare och det fungerade utmärkt. På largeframes är det svårare om man vill behålla SI-förgasaren. Det finns reed-plattor som man sätter mellan förgasare och block men man måste porta upp riktigt ordentligt - det är ingen plug-and-play.

Jag har även fått sprutat på brons på ett morotblocks tätningsyta men det kräver väldig precision för att slipa till den så den tätar perfekt mot veven + a blocket lätt slår sig av värmen.

/HB
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Re: Tätningsyta insug block/vev

Post by patrikgrann »

Finns en kille i Tyskland som fixar tätningsytor, kostar en del men det kan det vara värt.
User avatar
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 04 Jul 2013, 21:03
Location: Söderköping

Re: Tätningsyta insug block/vev

Post by MammaScan »

Tack! Kan vara bra att veta.

Någon som vet vad som är ett lagom spel mellan tätytan och veven?
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Tätningsyta insug block/vev

Post by Truls »

Tror du kan fixa det här hemma i sverige också
dock är blocken så billiga att det skulle nog vara billigare att hitta ett nytt block
med fin tätningsyta

dock så tycker jag inte det ser så illa ut.
det beror helt på vad du har för krav till hur motorn skall gå

jag skulle göra så här
tvätta rent och få bort alla avlagringar
putsa bort alla grader med fint smärgel
finputsa ytan med fin scotchbrite
montera veven och ställ motorn med insuget på högkant
häll i tvåtaktsolja

om oljan inte rinner rakt igenom så kommer motorn att funka
om den rinner igenom på under 1 minut så kommer den att gå,
fast få lite problem med tomgång och tillbakablåsning

skadorna är ju inte in mot hålet utan längre ut så jag tror det går
att få till

spelet måste vara större än högsta radialspelet i lagret så över 0,1
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Re: Tätningsyta insug block/vev

Post by Truls »

är det en spricka man ser nere till vänster i bilden mot ramlagerläget?
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
User avatar
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 04 Jul 2013, 21:03
Location: Söderköping

Re: Tätningsyta insug block/vev

Post by MammaScan »

Det är ingen spricka vad jag sett, gjutskägg + smuts. Men för säkerhets skull ska jag göra en kontroll...

Jag ska göra 2-taktsoljekontrollen. Reporna är inte så kraftiga som man skulle kunna tro av bilden.

Funderar på att fylla i lite epoxy (jb weld) i sprickorna och använda veven + tejp som form för att få till ytan och sedan använda fint slippapper för att få till ytan.
Post Reply