Hej!
Undrar om detta är en för dålig yta för att täta bra? Kan man göra något åt det?
Mvh Daniel
Tätningsyta insug block/vev
Re: Tätningsyta insug block/vev
- Attachments
-
- 62010369-f20b-4080-8168-455f3ac2df50.jpg (7.52 KiB) Viewed 7005 times
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Re: Tätningsyta insug block/vev
Det är mitt sista alternativ.
Så frågan kvarstår, hur illa är det?
Vad kan man göra åt det? Kemisk metall?
Så frågan kvarstår, hur illa är det?
Vad kan man göra åt det? Kemisk metall?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Tätningsyta insug block/vev
Beror på vilken motor du har
Vet vissa som lagat med kemisk metall och fått det att fungera OK men man vet ju aldrig hur länge det håller. Har du en smallframe är alternativet med ett reed-insug på insugsröret en riktigt bra lösning. Körde med det på en PK133 med 24mm förgasare och det fungerade utmärkt. På largeframes är det svårare om man vill behålla SI-förgasaren. Det finns reed-plattor som man sätter mellan förgasare och block men man måste porta upp riktigt ordentligt - det är ingen plug-and-play.
Jag har även fått sprutat på brons på ett morotblocks tätningsyta men det kräver väldig precision för att slipa till den så den tätar perfekt mot veven + a blocket lätt slår sig av värmen.
/HB
Vet vissa som lagat med kemisk metall och fått det att fungera OK men man vet ju aldrig hur länge det håller. Har du en smallframe är alternativet med ett reed-insug på insugsröret en riktigt bra lösning. Körde med det på en PK133 med 24mm förgasare och det fungerade utmärkt. På largeframes är det svårare om man vill behålla SI-förgasaren. Det finns reed-plattor som man sätter mellan förgasare och block men man måste porta upp riktigt ordentligt - det är ingen plug-and-play.
Jag har även fått sprutat på brons på ett morotblocks tätningsyta men det kräver väldig precision för att slipa till den så den tätar perfekt mot veven + a blocket lätt slår sig av värmen.
/HB
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Tätningsyta insug block/vev
Finns en kille i Tyskland som fixar tätningsytor, kostar en del men det kan det vara värt.
Re: Tätningsyta insug block/vev
Tack! Kan vara bra att veta.
Någon som vet vad som är ett lagom spel mellan tätytan och veven?
Någon som vet vad som är ett lagom spel mellan tätytan och veven?
Re: Tätningsyta insug block/vev
Tror du kan fixa det här hemma i sverige också
dock är blocken så billiga att det skulle nog vara billigare att hitta ett nytt block
med fin tätningsyta
dock så tycker jag inte det ser så illa ut.
det beror helt på vad du har för krav till hur motorn skall gå
jag skulle göra så här
tvätta rent och få bort alla avlagringar
putsa bort alla grader med fint smärgel
finputsa ytan med fin scotchbrite
montera veven och ställ motorn med insuget på högkant
häll i tvåtaktsolja
om oljan inte rinner rakt igenom så kommer motorn att funka
om den rinner igenom på under 1 minut så kommer den att gå,
fast få lite problem med tomgång och tillbakablåsning
skadorna är ju inte in mot hålet utan längre ut så jag tror det går
att få till
spelet måste vara större än högsta radialspelet i lagret så över 0,1
dock är blocken så billiga att det skulle nog vara billigare att hitta ett nytt block
med fin tätningsyta
dock så tycker jag inte det ser så illa ut.
det beror helt på vad du har för krav till hur motorn skall gå
jag skulle göra så här
tvätta rent och få bort alla avlagringar
putsa bort alla grader med fint smärgel
finputsa ytan med fin scotchbrite
montera veven och ställ motorn med insuget på högkant
häll i tvåtaktsolja
om oljan inte rinner rakt igenom så kommer motorn att funka
om den rinner igenom på under 1 minut så kommer den att gå,
fast få lite problem med tomgång och tillbakablåsning
skadorna är ju inte in mot hålet utan längre ut så jag tror det går
att få till
spelet måste vara större än högsta radialspelet i lagret så över 0,1
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Re: Tätningsyta insug block/vev
är det en spricka man ser nere till vänster i bilden mot ramlagerläget?
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Re: Tätningsyta insug block/vev
Det är ingen spricka vad jag sett, gjutskägg + smuts. Men för säkerhets skull ska jag göra en kontroll...
Jag ska göra 2-taktsoljekontrollen. Reporna är inte så kraftiga som man skulle kunna tro av bilden.
Funderar på att fylla i lite epoxy (jb weld) i sprickorna och använda veven + tejp som form för att få till ytan och sedan använda fint slippapper för att få till ytan.
Jag ska göra 2-taktsoljekontrollen. Reporna är inte så kraftiga som man skulle kunna tro av bilden.
Funderar på att fylla i lite epoxy (jb weld) i sprickorna och använda veven + tejp som form för att få till ytan och sedan använda fint slippapper för att få till ytan.