Tomgångsproblem P200E

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Tomgångsproblem P200E

Post by matsfagerhag »

Jag har en P200E motor som går för magert på tomgång och övergången från tomgång till mellangas. Motorn har fungerat klanderfritt innan men dessa besvär har plötsligt uppstått. För att råda bot på problemet (förutom att prova med nya stift med olika hårdhet) har jag gjort rent förgasaren och bytt alla packningar. Uppenbart är att den drar tjuvluft eftersom jag inte får någon förbättring ens med mängdskruven urskruvad Max.
Är det ngn som har ett bra tips? Återstående misstanke är givetvis ett otätt vevhus pga läckande packboxar, men växellådsoljan verkar opåverkad. Dessutom är stiften helt vita så jag kan inte se att den drar i sig ngn olja.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Re: Tomgångsproblem P200E

Post by henrikborjeson »

Om packboxen på tändningssidan är otät så får du inte någon bensin i växellådsoljan, däremot brukar det vara kladdigt på/kring tändplattan. Problemen du beskriver med att den inte reagerar på blandningsskruven brukar ofta bero på tjuvluft eller läckande flottör.
matsfagerhag
Nybörjare
Nybörjare

Post by matsfagerhag »

Tack för snabbt svar! Bra analys, ska kolla svänghjulssidan. Kan packboxen bytas på denna sida utan att klyva motorn?
Att den drar tjuvluft är tydligt. Dessutom ganska mkt eftersom man måste i det närmaste ha halvöppet förgasarspjäll för att motorn ska gå jämnt. Har svårt att se att den kan dra så mkt tjuvluft från annat ställe än en läckande packbox, men man hoppas ju alltid på ett enklare fel......
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det går att byta den packboxen utan att klyva motorn.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Post Reply