Baklampan är köpt på SIP-Scootershop i Tyskland. Jag bytte mest för att jag tycker originallampan är ett överdrivet stort och fult plastschabrak. Så var det på tidigt 80-tal, om man jämför med bilarna så var det största bakljus-arrangemanget som var bäst, man kunde t.o.m köpa tillbehörs-låtsas-lysen och montera så hela bakstammen var röd. Men det kanske inte alltid harmonierade med karossformerna i övrigt!
PS -har naturligtvis kvar originallampan för framtida användning.
Frontstar wrote:Baklampan är köpt på SIP-Scootershop i Tyskland. Jag bytte mest för att jag tycker originallampan är ett överdrivet stort och fult plastschabrak. Så var det på tidigt 80-tal, om man jämför med bilarna så var det största bakljus-arrangemanget som var bäst, man kunde t.o.m köpa tillbehörs-låtsas-lysen och montera så hela bakstammen var röd. Men det kanske inte alltid harmonierade med karossformerna i övrigt!
PS -har naturligtvis kvar originallampan för framtida användning.
Jag vill minnas att det inte behövdes någon modifikation för att montera ett baklyse med äldre look, möjligen att jag fick borra ett par nya hål i skärmen. Jag hade egentligen velat ha lyset lite längre ned på skärmen men då hade nummerskylten också fått flyttats ned (vilket i och för sig inte är något jättejobb).
Angående om den klarar besiktning eller ej så har jag ännu inte behövt besiktiga, men i vår är det dags. Jag har dock för mig att reglerna om EU-godkända ljus kom runt 1983-84 och då ligger nog min precis på rätt sida gränsen. I annat fall får man väl flytta över det korrekta innan besiktningen.
Frontstar wrote:Jag vill minnas att det inte behövdes någon modifikation för att montera ett baklyse med äldre look, möjligen att jag fick borra ett par nya hål i skärmen. Jag hade egentligen velat ha lyset lite längre ned på skärmen men då hade nummerskylten också fått flyttats ned (vilket i och för sig inte är något jättejobb).
Angående om den klarar besiktning eller ej så har jag ännu inte behövt besiktiga, men i vår är det dags. Jag har dock för mig att reglerna om EU-godkända ljus kom runt 1983-84 och då ligger nog min precis på rätt sida gränsen. I annat fall får man väl flytta över det korrekta innan besiktningen.
Det går att montera den nygamla bakljuset rakt av i hålen efter plaståbäket. Dock, är man petig kommer den lite högt upp. På min svarta PX (bild ovan) borrade jag nya hål några mm längre ner (precis så långt ner att de ursprungliga hålen täcktes, mät noga!) och jag tycket nog det är snyggare.
/jens
jencla wrote:Det går att montera den nygamla bakljuset rakt av i hålen efter plaståbäket. Dock, är man petig kommer den lite högt upp. På min svarta PX (bild ovan) borrade jag nya hål några mm längre ner (precis så långt ner att de ursprungliga hålen täcktes, mät noga!) och jag tycket nog det är snyggare.
/jens