Avgassystem till PK 125 s A.. och lättare trim?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
jawes
Nybörjare
Nybörjare

Avgassystem till PK 125 s A.. och lättare trim?

Post by jawes »

Halloj!

Det här är min första post på forumet, hoppas jag skriver i rätt tråd...

För nåt år sen köpte jag en gammal primavera som jag tänkte totalrenovera. Det var mycket delar som fattades och den var i väldigt dåligt skick..jag tröttnade efter ett tag och gav bort den.
Blev lite sugen i somras igen, fick tag på en pk 125 s automatica som det inte var lika mycket jobb med, köpte den och har fixat den under sommaren. Nu börjar det likna nåt, den startar på andra kicken kall..går som den ska (jag hade naivt förväntat mig att komma upp i kanske 100km/h) men är ändå rätt nöjd med att den gör ungefär 80..
Jag har en mindre detalj kvar innan jag tar den till jobbet..
Ljuddämparen är rätt kexig men jag som inte vet sen tidigare hur en vespa ska låta tyckte att den gick rätt okej ändå och trodde att jag skulle klara mig till i vår ialla fall. Min käre far sa att den lät för mycket när han provkörde den, och igår när jag skulle ta en liten tur så gick röret upp mot cylindern helt av. Sönderrostat. Jag har kikat runt lite efter ett nytt avgassystem och det finns ju hur mycket som helst. Ett original till min kostar 500 plus 200 ungefär i frakt från Tyskland, och 300 plus 300 i frakt från Italien. Allt är original i min motor.. är det värt att köpa nåt annat avgassystem, eller ska jag köra på ett likadant som sitter på som original..eller ska jag plocka ihop ett eget? Det är ju ingen jättefin gammal hoj direkt, även om skicket nu är bra efter sommaren..och motorn går som den ska även om jag önskat att den gjorde kanske 20km/h mer så man kan ge sig ut på motorvägarna...

Mina frågor är helt enkelt.. tips på avgassystem till en gammal pk 125 s automatica? Lättare trim? (jag skulle gärna se att den blev lite piggare, men jag har ingen lust att lägga ner massor med tid och pengar på en gammal pk).
Sist men inte minst så tänkte jag byta olja i den.. är det vanlig sae 10/30 man bör ha?

Tack på förhand, det här forumet gillar jag..tonen på inläggen är trevlig och kunskapen verkar stor. =)

//j
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Avgassystem till PK 125 s A.. och lättare trim?

Post by jencla »

Hej min vän!

1992 köpte jag en PK125SA 1985 och tänkte precis som du. Lite lättare trim och ett effektsystem. Jag förutsatte att PK125 SA var identisk med "vanliga" PK125 så jag köpte hem delar och tog isär för att montera. Inget passade :|

Då gjorde jag mer research (detta var innan internet givit alla möjligheter vi har idag) och insåg att PK125SA hade en helt annan motor. Unik, tillverkad i små antal, såld på få marknader (inte i England t ex), tekniskt avancerad (lättmetallcylinder, reed-insug).

Och till denna ytterst speciella motor fanns det INGA trimdelar eller effektsystem framtagna. För ovanlig, tillverkad i för små antal, inte värt att lägga jobb på var de svar jag fick på mina frågor. Så glöm att trimma din PK125SA, det finns inga delar.

Det råd jag fick från alla, då redan tidigt 90-tal, var "sälj den och köp en PX200 istället. Till den finns det hur mycket trimdelar som helst". Det gjorde jag, och fick till en PX200 som toppade över 130 :twisted:

För några år sedan arbetade jag på EM Scooters i Göteborg, då Sveriges största återförsäljare av Piaggio, och de hade då en ljuddämpare till PK125SA liggande i ett hörn bland alla övriga avgassystem. Den KAN finnas kvar, ring EM Motor Telefon verkstad: 031-24 60 65 eller 0735-193300 och fråga.

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Eftersom den är svårt att få reservdelar till, bör man tänka på att trimning ökar behovet av reservdelar då slitaget ökar vid trimning.....
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

ALT kan trimmes.

Det varierer bare hvor mye effekt man klarer å ta ut.

Selv en standard sylinder har potensiale for mer effekt.
-sjekk hva Truls og Ola får til med sine standard-sylindere...

Så om du er desperate etter mer effekt, men ikke får tak I trim, kontakt Ola Backer eller Truls Herland som begge er meget kompetente på trimming...

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
jawes
Nybörjare
Nybörjare

Post by jawes »

Tack för alla svar! :)
Ebay är ju en guldgruva när det gäller delar! 8)
jawes
Nybörjare
Nybörjare

Post by jawes »

Det finns ju iaf 150cc cylindrar till PK 125 S A..

http://www.athenaparts.com/eng/kits/vie ... ead-150-cc
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast jag sätter en slant på att de inte har koll på att PK125SA har en helt egen motor, och att dessa delar inte passar. Precis så köpte jag också trimdelar till min fd PK125SA. "Borde vara samma, borde passa" var det svar jag fick när jag frågade. Men de kan givetvis ha rätt och jag fel, det har hänt förut :wink:
/jens
jawes
Nybörjare
Nybörjare

Post by jawes »

jencla wrote:Fast jag sätter en slant på att de inte har koll på att PK125SA har en helt egen motor, och att dessa delar inte passar. Precis så köpte jag också trimdelar till min fd PK125SA. "Borde vara samma, borde passa" var det svar jag fick när jag frågade. Men de kan givetvis ha rätt och jag fel, det har hänt förut :wink:
/jens
Jo..det kan nog vara så! ;)
Alla ljuddämpare som jag kollat på hittills där det står specificerat att den passar just PK125SA också ser ut som ljuddämparen till en "vanlig" PK... det slutar väl med att jag får köpa en sån och modifiera den lite.. 8)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det är ju typ 20 år sedan jag höll på med min dåvarande PK125SA men jag minns att flänsen mot cylindern (på en trimdämpare till en "vanlig" PK125) inte passade. Minns att den hade en något annan vinkel, och ev även någon skillnad i storlek.
/jens
jawes
Nybörjare
Nybörjare

Post by jawes »

jencla wrote:Det är ju typ 20 år sedan jag höll på med min dåvarande PK125SA men jag minns att flänsen mot cylindern (på en trimdämpare till en "vanlig" PK125) inte passade. Minns att den hade en något annan vinkel, och ev även någon skillnad i storlek.
/jens
Jag har redan lagt ner tankarna på trim... :lol: det var ljuddämparen jag syftade på, jag har ju inte ens lyckats få tag på en sån.. :|
Post Reply