Oljepumpsproblem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Oljepumpsproblem

Post by Anders Degerman »

Hej, är det någon som har bra koll på oljetillförseln på en PX200E från -84? Den nöp i sommras eventuellt beroende på oljetillförseln, så jag har kört med oljeblandat sedan dess. Jag har öppnat pumpen och kollat, allting ser fint ut, inget glapp, kuggarna griper in som de ska och axeln som kommer upp ifrån vxl går runt utan konstigheter. Däremot låg det en hel del metallspån nere i groparna under det "flata" drevet. Allt är rengjort och verkar fungera. Har just hört att armen till gasreglaget kan bli sliten och därför påverka tillförseln, någon som har erfarenhet av det? Är det något annat jag borde kolla och finns det något bra sätt att kontrollera funktionen? Det är ju dumt att chansa.

MVH Anders
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Det är ytterst sällan oljepumpen strular.
Har aldrig varit med om metallspån där du beskriver...verkar ytterst dåligt.

Det enklaste sättet att se om det fungerar är att fylla upp olja ända upp i röret och sedan köra en sträcka och kolla om den dragit ngn olja.

Det är dock svårt att räkna ut om den drar rätt mängd då den ger högre oljeinblandning vid full gas än vid lågt gaspådrag.

/C
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders Degerman »

Ja, tack, det låter ju som en idé. KAn det finnas något annat sätt, att tex leda bort den frampumpade oljan genom en slang till någon behållare för att sedan kunna jämföra mängden med bensinen som har gått åt för att se procenten. Jag spånar lite här, så kom gärna med synpunkter och förslag.

Och en fråga till, hur pass avancerat är det att byta höljen och vajrar till vxl, tänker mest på justeringen?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Att leda bort går ej... men det är lätt att räkna ut volymen i påfyllningsröret.
Om du fyller upp röret och kollar exakt var nivån ligger och sen kör t.ex. en mil i någorlunda halvt gaspådrag och sedan kollar igen så borde det ligga på ca 2%.
På låga varvtal är blandingen neråt strax över 1% och på höga varv nära 3%.

Vajerhölje...cha lite klurigt är det nog, om man inte gjort det ett antal 100 ggr :)

VH/Calle som precis kommit tillbaka efter en 3h tur med sin Lambretta, härligt var det!
Post Reply