Ny Vespaägare!

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Frenor
Drömmare
Drömmare

Ny Vespaägare!

Post by Frenor »

Hejsan!

Ny GTS-ägare här som inleder med en liten historia..

När jag var sisådär fem år gammal under det glada 70-talet och var med min pappa och hälsade på mina farföräldrar i Tumleberg utanför Vara så visade pappa mig en av sina många oavslutade projekt, en gammal svårt patinerad Vespa från 1956 (har jag för mig). Den hade en gång varit lackad i den för Vespa klassiska röda kulören och såg väl inte så mycket ut för världen just då. För en liten kille på fem är var den däremot hur häftig som helst, fastän hjulen inte hade någon luft eller gashandtaget satt fast.

Åren gick, mina farföräldrar blev äldre och sålde det gamla skolhuset i Tumleberg som de bodde i och pappa sålde Vespan till en herre i Vara som totalrenoverade den. Flera år senare fick jag se den, i skinande drakrött med vita däcksidor och reservhjulet på pakethållaren, precis som det skulle vara. En lätt overklig känsla infann sig när mannen startade upp den och körde nåt varv på parkeringsplatsen i skuggan av de stora silosarna i Vara.

Idag äger jag en liknande Vespa fast av modernt snitt, och det lustiga är att jag inte har tänkt på den här historien på många år utan det bara slog mig idag när jag åkte ner på Vespan och handlade.

Minnen..

Topbox, hög ruta samt gummimatta är beställda och kommer att monteras vid 100-milaservicen.

Image
Fredrik
Vespa GTS 300 Super
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Ny Vespaägare!

Post by Vespalun »

Kul berättelse. hoppas att Du får många roliga mil med GTS:en. :D
PS! Det är aldrig för sent att skaffa ett objekt
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

En fin Vespa, dessutom parkerad några hundra meter från min bostad :D

Vill du träffa andra scooterägare, oftast dock med klassiker, rekommenderar jag att du kör till Scooterhallen, på Karl Johansgatan 146 vid vagnhallen Majorna (fd EM Scooters). Söndagar kl 14 brukar det vara scooterfika där.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Frenor
Drömmare
Drömmare

Post by Frenor »

Tack för tipset om fikaställe!

Jag var förbi Barken Viking förra veckan och träffade några stycken av medlemmarna här. Roligt att man är välkommen fastän man har en modern plåtis. :)

Lär åka dit i kväll igen, fast med skojbilen som det ser ut nu..
Fredrik
Vespa GTS 300 Super
Post Reply