Hej
Ska skaffanya stötdämpare till min PX200 efter att ha kört stelben bak ett par månader med en dämpare som tar 5s för att ge retur efter kompression.
Det finns 3 tydliga prisklasser, kring 500 (Mec, Carbone..) , 1500 (Bitubo, BGM) respektive 2500 (Fournales etc) och jag undrar vad man får för pengarna? Har tidigare haft 500:- dämpare som funkar OK men som havererat efter något år och blivit antingen supermjuka eller stenhårda. Känns dock orealistiskt att betala >2k för en dämpare/fjäderben.
Alla tips emottages
/Henrik B
Stötdämpare - erfarenhet?
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Stötdämpare - erfarenhet?
Bakdämpare är ett kärt ämne. Jag köpte en ny RMS "orginaltyp" hos en scooterdelshandlare i Finland en gång. Den höll exakt 7,8 mil. Då blev den en cykelpump. Dämpade studsandet genom att lägga 2 flak Lapin Kulta längst bak efter färjanöverfarten så man kunde svaja sig hem till Östgötaslätten. Fick en ny direkt av säljaren nästa gång vi möttes, utan att ens ha med den gamla i inbyte. Den fungerade dock hyggligt bra.

När CannonballvinnarPXen skulle skruvas ihop så behövdes det lite styvare grejor varför en CARBONE inhandlades. Då vi skulle köra två man på den så bytte jag fjädern mot en WORB5-styving. Denna kombo visade sig vara av vinnande art. Oerhört stadig och bra, fastän vi var två vuxna på den. Senare flyttades carbonen över på en av familjens touringar och där fungerar den än i dag. Lycka till!

När CannonballvinnarPXen skulle skruvas ihop så behövdes det lite styvare grejor varför en CARBONE inhandlades. Då vi skulle köra två man på den så bytte jag fjädern mot en WORB5-styving. Denna kombo visade sig vara av vinnande art. Oerhört stadig och bra, fastän vi var två vuxna på den. Senare flyttades carbonen över på en av familjens touringar och där fungerar den än i dag. Lycka till!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: Stötdämpare - erfarenhet?
skulle säga att det nog beror mycket på hur fort man kör...
skall man kunna åka någonlunda hyggligt över 100 knyck på motorväg så bör det vara av styvare modell.. gärna dom justerbara då man kan labba lite för att hitta en bra inställning.
när jag åkte till haugesund så var jag både glad och nöjd av styva dämpare när jag tog utför fjällvägarna ned Röldal...
dock så har man märkt att styva dämpare urskiljer kassa gummibussningar direkt, vilket kanske kan vära värt att byta till då... på senare fabriknya piaggio block har man kunnat plocka loss bussningarna med en slö skruvmejsel
YSS, bitubo, malossi rs24 fungerar bra. dock hade jag inte mycket glädje av en vass YSS bakdämpare med touringens kassa fram i högre farter. malossi rs24 var dyr men då jag köpte den för en snabb lösning jag kunde använda med min 45 mm kortade PK gaffel. skulle lägga pengarna på annat idag, om jag inte levde på autobahn och åkte 120-130 över längre sträckor dagligen.
om du väljer YSS fram och bak så kan du justera förspänningen. skulle jag rekommendera då man kan ställa upp den om man vet att man skall åka långt på motorväg ett tag.
YSS är nog den mest prisvärda med en som ligger snäppet mellan dom billiga och dom dyra
denna har jag bak på touringen
http://www.scooter-center.com/en/produc ... 17*17*2*16
kit fram och bak justerbar
http://www.scooter-center.com/en/produc ... x*3*3*1*16
kitet för 100 euro fram och bak kanske jag skulle gå för om det inte skall investeras för mycket
bgm pro har ett liknande kit för 79.
skulle som sagt inte gå för en värre bakdämpare utan att den fram också hänger med samt att bussningarna också är hyffsade. om valet stod mellan att köpa dämpare och bussningar skulle jag hellre köpa nya bussningar och den rimligaste dämparen
dom enda bussningar av originaltyp som funkar är dessa som säljs av scootercenter. alla andra är kassa om man inte väljer dom nyare varianterna. är ett helvete att montera dock
http://www.scooter-center.com/en/produc ... 22*22*2*16
skall man kunna åka någonlunda hyggligt över 100 knyck på motorväg så bör det vara av styvare modell.. gärna dom justerbara då man kan labba lite för att hitta en bra inställning.
när jag åkte till haugesund så var jag både glad och nöjd av styva dämpare när jag tog utför fjällvägarna ned Röldal...
dock så har man märkt att styva dämpare urskiljer kassa gummibussningar direkt, vilket kanske kan vära värt att byta till då... på senare fabriknya piaggio block har man kunnat plocka loss bussningarna med en slö skruvmejsel
YSS, bitubo, malossi rs24 fungerar bra. dock hade jag inte mycket glädje av en vass YSS bakdämpare med touringens kassa fram i högre farter. malossi rs24 var dyr men då jag köpte den för en snabb lösning jag kunde använda med min 45 mm kortade PK gaffel. skulle lägga pengarna på annat idag, om jag inte levde på autobahn och åkte 120-130 över längre sträckor dagligen.
om du väljer YSS fram och bak så kan du justera förspänningen. skulle jag rekommendera då man kan ställa upp den om man vet att man skall åka långt på motorväg ett tag.
YSS är nog den mest prisvärda med en som ligger snäppet mellan dom billiga och dom dyra
denna har jag bak på touringen
http://www.scooter-center.com/en/produc ... 17*17*2*16
kit fram och bak justerbar
http://www.scooter-center.com/en/produc ... x*3*3*1*16
kitet för 100 euro fram och bak kanske jag skulle gå för om det inte skall investeras för mycket
bgm pro har ett liknande kit för 79.
skulle som sagt inte gå för en värre bakdämpare utan att den fram också hänger med samt att bussningarna också är hyffsade. om valet stod mellan att köpa dämpare och bussningar skulle jag hellre köpa nya bussningar och den rimligaste dämparen
dom enda bussningar av originaltyp som funkar är dessa som säljs av scootercenter. alla andra är kassa om man inte väljer dom nyare varianterna. är ett helvete att montera dock
http://www.scooter-center.com/en/produc ... 22*22*2*16
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Re: Stötdämpare - erfarenhet?
Bak:
Har några hundra mil med en YSS modell enklare (YSS Mono X-Pro) i sommar och den åkte i bingen efter c:a 250 mil (Umeå - Mantua (It)) och ersattes då av en SIP PERFORMANCE (SIP 76000RBB). Den har jag kvar ännu efter ytterligare 400 mil, den är riktigt bra MEN har problem med fjäder spänningen (för dålig fjäder) när man åker 2 och lite packning.
Fram:
Kör med en YSS Mono X-Pro även där men den har fungerat bättre än kompisen där bak.
Har några hundra mil med en YSS modell enklare (YSS Mono X-Pro) i sommar och den åkte i bingen efter c:a 250 mil (Umeå - Mantua (It)) och ersattes då av en SIP PERFORMANCE (SIP 76000RBB). Den har jag kvar ännu efter ytterligare 400 mil, den är riktigt bra MEN har problem med fjäder spänningen (för dålig fjäder) när man åker 2 och lite packning.
Fram:
Kör med en YSS Mono X-Pro även där men den har fungerat bättre än kompisen där bak.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Stötdämpare - erfarenhet?
Varför tog du inte den på garantin?
mvh
truls
mvh
truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Re: Stötdämpare - erfarenhet?
Truls, har haft den på annan ort sedan Italien resan, får igen den i helgen i Eskilstuna. Då blir det ett samtal med SIP.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57