9,8 volt

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
OlleM
Entusiast
Entusiast

9,8 volt

Post by OlleM »

Jag har tidigare skrivit om mina funderingar om att få bättre ljus på vägen. För någon dag sedan mätte jag spänningen vid strålkastaren, knappt 10 volt. Mätte med två lika instrument, samma resultat. Ingen skillnad när jag gasade.
Mätte också vid regulatorn, vid +B (DC)och vid båda G (AC). Ingen skillnad, knappt 10 volt.
Jag trodde att den blå kabeln till G kommer direkt från tändplattan, men kanske mätte jag på fel ställe??? Det verkar som att det är en reglerad spänning jag mäter, eftersom spänningen i princip är varvtalsoberoende.
Det är lite mycket att köpa nytt bara för att testa, men jag vet inte i vilken ända jag ska börja felsökandet.
Någon hemmavarande som har någon idé?
/OlleM
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: 9,8 volt

Post by Vespalun »

Hej!
Kolla på http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=7786, där lade jag in ett elschema för en PX. Som Du ser så är förbrukare anslutna till G (Reglerad AC) och batteriet till B+ (c:a 13,6V reglerad DC), den enda DC förbrukaren som finns är signalhornet. Om du mäter mellan jord och B+ så ska du ha minst 13 v vid tomgång och kanske 13,5 vid 3-4000 rpm. Har Du inte det så är det fel på något. Växelströms delen ska vara c:a 13,5 V (rms) och kan inte mätas säkert med en vanlig voltmeter eftersom spänningen inte är sinusformat.
Kolla att C kabeln är ansluten rätt, den behövs för att få rätt utspänning. Kolla även att alla jordförbindelser är ordentligt anslutna.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
OlleM
Entusiast
Entusiast

Re: 9,8 volt

Post by OlleM »

Idag har jag kollat isoleringen kring kablar från plattan de visar inga tecken på att börja "ruttna".
Likriktaren plockade jag av och lossade kablarna och satte ihop den igen. Mätte sedan spänningen vid B+ och nu har jag 14 volt DC på tomgång.
De 9,8 volten jag kom fram till mätte jag med vanlig voltmeter och som Leif ovan skriver, så blir värdet då fel eftersom det var AC jag mätte.
Post Reply