Problem med kopplingen

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Nicke
Nybörjare
Nybörjare

Problem med kopplingen

Post by Nicke »

Har lusläst "alla" kopplingstrådar på forumet men ändå inte hittat någon förklaring till mitt problem.

Problemet är att kopplingen inte kopplar ur på min V50N
Följande har gjorts:
- Nya lammeller (piaggio original) dränkta ett dygn i SAE 30
- Nya stålskivor.
- Ny plunge
- Ny tryckplatta
- testat 3 olika fjädrar malossis/polinis förstärkta/ samt original.
- Ny wire/hölje i rätt längd.
- gradat av kopplingskorgen något, då jag misstänkte att lamellerna kunde fastna i någon grad.
- ny krysskil
- spänt Wiren till förbannelse.
- nytt kopplingshandtag.

Trots allt detta vägrar den koppla ur :?
Har dock noterat att "korgen" där kopplingen monteras i har vissa oregelbundenheter, skulle dessa kunna göra att lamellerna fastnar?
Kopplingen är inte svår att montera.

Har inte varmkört motorn efter isättandet av kopplingen kan detta ha någon betydelse?

Har liksom fått slut på idéer själv nu.
Vänder mig därför till er allvetande på forumet om hjälp.

Har haft kopplingsproblem med tidigare smallframes men inte av denna magnitud.

Mvh
Nicke
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Vespa 50 Customracer (projekt)
Touring 1959
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Problem med kopplingen

Post by MammaScan »

Kan du rotera den inre korgen utan bekymmer när lamellpaketet inte är monterat?
Har hört om vissa trim-kopplingar som har haft svetsar som skavt mot den yttre korgen och därmed har de inte kunnat frikoppla.

Hur mycket spel har du mellan tryckplatta/plunger innan du spänner wiren? Går att mäta med modellera.
Nicke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nicke »

Hej och tack för svar!
Den inre korgen går att rotera både med koppling monterad och inte.

Det där med spelet mellan tryckplatta och plunger har jag också funderat på, jag kan dra "kopplingsarmen" med handkraft utan att stöta på något motstånd. Detta borde ju innebära att plungern inte når tryckplattan, eller? Just nu sitter en originalkoppling i, med korg och allt.
Detta vore ju väldigt konstigt kan man tycka, att inte plungern skulle nå ner till tryckplattan. På en V50 sitter ju inga brickor under kopplingen som gör att kopplingen kommer närmare plungern.

Den inre korgen ser dock ärrad ut, skulle detta kunna göra att lamellerna fastnar? Trots att kopplingspaketet lätt går att montera.

Detta är min extramotor som jag precis monterat i och aldrig kört med, den startar dock snällt och allt annat verkar fungera förutom kopplingen.

Kan testa med modellera och se, men vad kan man göra om avståndet är för stort mellan plunger och tryckplatta?

MVH
Nicke
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Touring 1959
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

När du säger att den inre korgen går att rotera med koppling monterad förstår jag inte riktigt... när lamellpaketet är monterat borde då den yttre korgen följa med. Utan lamellpaket borde inte den yttre följa med.

Att du kan dra kopplingsarmen utan motstånd tyder på att plungern inte når kopplingen. Du ska vara hyggligt stark i fingrarna om du bottnar den utan att känna motstånd.

Jag tror inte din ärrade korg skulle göra att den inte frikopplar alls, jag köper att det skulle hugga lite i kopplingen ibland och att den inte skulle bete sig mjukt i alla lägen. Jag hade en Gilera moped när jag var 15 som hade en kopplingskorg som såg förjäklig ut, men den gick alltid att koppla med.

Jag hade nyligen det omvända problemet å jag bytte till en pk-koppling på min 1967 vespa 125 nouva. Plungern var då för lång eftersom jag hade en kullagrad tryckplatta som var tjockare än mitt original.
Lösningen på det ska vara att använda en PK-kåpa då plungern tydligen ligger längre från kopplingen på en sådan. Jag svarvade av min plunger och löste problemet.

Kan det vara så att din har en PK-kåpa?
Nicke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nicke »

Det var jag som var otydlig, när kopplingspaketet är i rör sig hela den inre korgen samt primärutväxling som sig bör.

Kåpan ska vara original, men kan inte svära på det, tycker att kåpa samt plunge ser likadan ut som tidigare V50 motorer jag renoverat...testade även att montera en annan kopplingskåpa med en "modernare" plunger från en V50r från 1981. Med resultatet att vajern gick av när jag tryckte in handtaget...

Jag tror du har rätt i att problemet ligger i att plungern inte når tryckplattan. Ska testa med modellera nästa gång jag är i garaget enligt ditt smarta tips.

Om du kommer på något annat så dela gärna med dig, mkt tacksam för alla tips jag kan få, är på gränsen till att kasta macka med kopplingen i Riddarfjärden snart ;)
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Touring 1959
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

Har du mekat nåt mer? Några bilder?
Nicke
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nicke »

Efter 3 veckors mekuppehåll satte jag igår in en ny koppling, fyrlamellsvarianten.
Vips så funkar det, den kopplar ur hur fint som helst.

Mycket underligt, hade ju testat med två olika kopplingspaket innan utan lycka.
Kanske var så att kopplingskorgarna på de andra två var defekta på något sätt, det verkar dock lite långsökt då jag använt den ena i en annan motor.

Men men nu funkar det och jag är belåten :)
Bästa hälsningar
Nicke

Vespa 50 (102)R
Touring 1959
MammaScan
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by MammaScan »

Finns en del eftermarknadskorgar som haft en svetsfog som stuckit ut lite för långt och därmed hugger i stora primärdrevet/korgen. Då kan du inte koppla ur.

Härligt att det löst sig!
Post Reply