Montera packbox

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Montera packbox

Post by franke »

Förrförra sommaren bytte jag motorblock i min Touring p.g.a. en skada. Jag passade på att byta alla lager, packboxar o.s.v. Sedan dess har scootern stått stilla efter en flytt. Tills nu.

När jag skall ställa tändningen (svårstartad) upptäcker jag olja bakom svänghjulet och får luft i ansiktet då motorn går runt. Packboxen på svänghjulssidan är helt slut. Då jag delar motorn visar det sig att en tredjedel av gummikanten som ligger mot axeln ramlat av (och med den fjäderringen).

Vad kan ha gått fel? Packboxen är ju helt ny. Kan jag ha skadat den vid monteringen? Monterat den fel? Vad skall jag göra annorlunda när jag monterar en ny?
Attachments
IMG_1488.gif
IMG_1488.gif (70.69 KiB) Viewed 4414 times
wanten
Administrator
Administrator

Re: Montera packbox

Post by wanten »

Jag tror den har torkat fast i veven och slets sönder när du kickade.
Det har hänt mig vid något tillfälle när jag har försökt starta upp en maskin som då hade stått stilla i en massa år.

Johan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

har läst nånstans att man ska stryka fett på gummiläppen där den ligger mot axeln, vid montering...
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by franke »

Ok, tack. Jag strök fett på läppen och skruvade ihop. Hoppas det håller bättre den här gången.

Det går inte att förebygga att gummipackningarna torkar ut om vespan står stilla en längra tid va? Utan den skall tvunget röra på sig nu och då?
Post Reply