Ett djävla projekt
Ett djävla projekt
Vet inte varför jag köpte lådorna med delar, ett avstannat projekt sedan sent 90tal, baserat på vad som kanske var det hetaste just då - en motor byggd av DEVIL INSIDE i Tyskland
Köpte den osedd och med hjälp av kompisar att fixa leveransen så det var svår att tolka vad jag egentligen köpt när bilderna på lådorna med delar dök upp.
Köpte den osedd och med hjälp av kompisar att fixa leveransen så det var svår att tolka vad jag egentligen köpt när bilderna på lådorna med delar dök upp.
- Attachments
-
- DSC_1342.JPG (69.73 KiB) Viewed 35244 times
-
- junk2.JPG (70.96 KiB) Viewed 35244 times
-
- junk3.JPG (75.04 KiB) Viewed 35244 times
-
- Junk
- junk1.JPG (70.51 KiB) Viewed 35244 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Lådorna börjades sortera och delarna artbestämmas. DEVIL INSIDE motorn är en Malossimotor där man byggt en vattenkylning på cylindern och svarvat en egen vattenkyld topp. Cylindern är uppborrad och försedd med en Suzuki kolv. Longstroke vev på det och ett reed svetsat direkt på vevhuset.
Motorn var bara ihopsatt och aldrig provstartad. Blocket var helt nytt men vissa delar verkade ha kommit från en donatormotor.
Motorn var bara ihopsatt och aldrig provstartad. Blocket var helt nytt men vissa delar verkade ha kommit från en donatormotor.
- Attachments
-
- DI3.JPG (55.47 KiB) Viewed 35237 times
-
- DI2.JPG (110.43 KiB) Viewed 35237 times
-
- DI1.JPG (56.36 KiB) Viewed 35237 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Självkart skall motorn bo i något och det följde med en P200. De hemska uppkapade sidokåporna som följde med fick ligga kvar i lådorna så jag införskaffade ett par beggade röda PX kåpor.
- Attachments
-
- DSC_0161.JPG (78 KiB) Viewed 35236 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Jag rev isär motorn och gick igenom den eftersom jag inte visste om det bara var ihophängt eller monterat riktigt. Cosakopplingen fick en förstärkningsring. Passade på att byta ut den vanliga mazzucchelli longstrokeveven mot en "bell shaped" vev, också longestroke såklart.
- Attachments
-
- IMG_20140509_193335.jpg (74.32 KiB) Viewed 35236 times
-
- DSC_0927.jpg (100.29 KiB) Viewed 35236 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Funderade mycket på vart kylaren ska sitta, tycker det är ganska fult när dom sitter framme på benskölden så nu är jag just inne på att sätta den under vänster sidokåpa bak. Kylaren som följde med var ganska liten men eftersom den kom från DevilInside firman får man anta att den är gjord för att matcha cylindern. Jag är lite orolig för luftgenomströmingen om den sitter under kåpan så jag köpte en fläkt. Den minsta fläkten jag hittade visade sig vara ganska stor ....
- Attachments
-
- DSC_0061.JPG (77.75 KiB) Viewed 35237 times
-
- DSC_0063.JPG (87.03 KiB) Viewed 35237 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Började sätta ihop delarna. Visade sig att det krävdes kortare cylinderbultar eftersom de skulle skruvas inne i specialtoppen. Försökte lägga på med packning så att vattenkylningen skulle hållla tätt....
- Attachments
-
- DSC_0158~2.jpg (62.96 KiB) Viewed 35237 times
-
- IMG_20140622_090320.jpg (81.17 KiB) Viewed 35237 times
-
- IMG_20140622_090018.jpg (85.43 KiB) Viewed 35237 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Förgasaren är en Dellorto 32, har med en bränslepump också som jag ska försöka montera in eftersom förgasaren hamnar högt i förhållande till bensintanken (säger dom)
Insuget som levererades med var av varianten D.I.Y så det finns en flexibilitet att välja placering på förgasaren. När motorn sitter på plats får man mäta in vart den passar och sen modifiera insuget som nu bara är en STOR platta och ett rör där plattan saknar hål för röret.
Pumpen på bilden är vattenpumpen till kylsystemet.
Insuget som levererades med var av varianten D.I.Y så det finns en flexibilitet att välja placering på förgasaren. När motorn sitter på plats får man mäta in vart den passar och sen modifiera insuget som nu bara är en STOR platta och ett rör där plattan saknar hål för röret.
Pumpen på bilden är vattenpumpen till kylsystemet.
- Attachments
-
- DSC_1323.JPG (63.13 KiB) Viewed 35219 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Den här motorn minns jag, Freddes gamla värsting. Nu talar vi Göteborgs scooterscen, och vi talar sent 90-tal. Ursprungligen satt den vassa motorn från Tonys cutdown i Freddes Vespa (resten av cutdownen, med snällare motor, finns nu efter diverse öden och äventyr i Sten Åqvists ägo).
Sedan blev Freddes P200 stulen men återfanns, märkligt nog av en av mina söner. Motorn var sönderkörd men han fick ut försäkringspengar och skulle bygga en ny värstingmotor, beställde den från Devil Inside i Tyskland. Och ungefär där tog det stopp. Idag åker Fredde HD. Så kan det gå
Och nu, efter många år, har du tagit över projektet. Himla kul, och väldigt spännande att få höra hur den kommer att gå och hur mycket effekt motorn kommer att ge. För du berättar väl vidare?
Och lycka till!
/jens
Sedan blev Freddes P200 stulen men återfanns, märkligt nog av en av mina söner. Motorn var sönderkörd men han fick ut försäkringspengar och skulle bygga en ny värstingmotor, beställde den från Devil Inside i Tyskland. Och ungefär där tog det stopp. Idag åker Fredde HD. Så kan det gå

Och nu, efter många år, har du tagit över projektet. Himla kul, och väldigt spännande att få höra hur den kommer att gå och hur mycket effekt motorn kommer att ge. För du berättar väl vidare?
Och lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Sv: Ett djävla projekt
Lackade upp ett par gamla aluminiumfälgar som ska få Dunlop ScootSmart på sig [attachment=-1]DSC_0172_20140624080025968.jpg[/attachment]
- Attachments
-
- uploadfromtaptalk1403589743947.jpg
- (71.26 KiB) Downloaded 108 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Självklart!jencla wrote:För du berättar väl vidare?
Försökte använda mobilen för att göra inlägg men det verkade inte funka klockrent

Nu är det bara kvar:
-Komma på hur all el ska kopplas. Det är ju PX tändplatta till P200 elsystem, halva styret PX andra halvan P200, vattenpump och fläkt som skall in. Skaffa batteri och montera någon klurig stans.
-Göra infästningar för kylaren
-Göra infästning för vattenpump
-Hänga i motorn
-Sätta på nya lagerbanor och sätta på styrlager, den i med gaffeln.
-Flytta bilnkersrelä och regulatorn
-Hänga i motorn
-Dra vattenslangar till kylaren
-Såga till, öppna upp och montera insuget
-Motera bränslepump
-Låna ett avgassystem och hänga på.
-Koppla in alla vajrar
-Hälla i olja
-.......nått jag glömt
-PROVSTART
/H
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Och så var den fräsiga framgaffeln ihopmonterad, styrlagren bytta.
- Attachments
-
- gaffel.jpg (115.55 KiB) Viewed 35074 times
Hur svårt kan det va?
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Ett djävla projekt
Fräsigt!
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Ett djävla projekt
Nu sitter motor och framgaffel på plats.
- Attachments
-
- DI3.jpg (110.07 KiB) Viewed 34947 times
-
- DI2.jpg (84.34 KiB) Viewed 34947 times
-
- DI1.jpg (83.4 KiB) Viewed 34947 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Härligt! meeera! Kommer mycket väl ihåg hösten 1997 under de Engleska irrfärderna när Fredde lite småplötsligt framförde vespan på höger sida vägen. Hans bakpåsittande dam blev inte fullt så begeistrad när färden, efter ett möte med en tutande bil, slutade i ett Engelskt östkustdike!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
- Bombollon
- Lärling
- Posts: 262
- Joined: Wed 03 Mar 2010, 09:23
- Location: Robertshöjd, Göteborg
- Contact:
Re: Ett djävla projekt
Lol! Cylindern ser ond ut! Som en hemmagjord bomb, typ.
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Pelle Eriksson
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
pelle@modcom.se
-----------------------------------
DL150
Primavera
V50
Re: Ett djävla projekt
"som en hemmagjord bomb"- Det är en s.k explosionsmotor....... 

Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Re: Ett djävla projekt
Insuget kom som DIY kitt, troligen för att man skulle kunna välja placering på vart förgasaren skulle hamna. Nu är det uppborrat, tillkapat och förgasaren sitter monterad.
- Attachments
-
- di12.jpg (90.85 KiB) Viewed 34848 times
-
- di10.jpg (108.28 KiB) Viewed 34848 times
-
- di11.jpg (88.12 KiB) Viewed 34848 times
-
- di13.jpg (108.59 KiB) Viewed 34848 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Maskinparken som får hålla till under vänster kåpa, vattenpump, kylare och batteri. En fläkt ska klämmas in på något sätt också är det tänkt.
- Attachments
-
- di14.jpg (75.11 KiB) Viewed 34849 times
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Ojoj, ska bli kul att se och höra denna nästa vecka! vad blir det för blås?
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Re: Ett djävla projekt
Det blir ett SIP blås som jag fått låna till att börja med. Sen får vi se hur det funkar och vad det blir sen
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
En nytagen film från en testrepa där Wanten kör, dock ingen urvarvning pga rullgrus, hundar och hjälmbrist:
http://youtu.be/_rVRRd6s5xg?list=UUiO-c ... XOMTQLQ9_Q
http://youtu.be/_rVRRd6s5xg?list=UUiO-c ... XOMTQLQ9_Q
Hur svårt kan det va?
Re: Ett djävla projekt
Dessutom saknar den sadel, så jag sitter på tanken och kör. Inte helt optimala provkörningsförhållanden 

Re: Ett djävla projekt
Hej på er! Nu vart man intresserad när det trimmas lite på riktigt. Hur går det med den här skapelsen, den verkar ha potential 

Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Re: Ett djävla projekt
Jag brottas med problemet att den är väldigt svårstartad men hoppas det skall lösa sig vilken dag som helst 

Hur svårt kan det va?