Hej!
Efter 600 mil med en PAV och hustru bakom mig kan jag rapporteta detta.
- En PAV räknas INTE som släpvagn, den är en "packväska" och behöver inte besiktas.
- Den måste vara fast monterad på Vespan, får inte ha någon form av snabbkoppling.
- Den får väga max 1/3 del av Vespans tjänstevikt.
- Den måste ha belysning (och blinkers om fordonet har det) och nummerplåt (samma som dragfordonet).
Mer info om PAV finns på
http://pav.se/.
En PAV40 har följande data:
Längd: 910 mm
bredd: 620 mm
höjd: 570 mm
volym ca:103.6 dm3
egenvikt: 20 kg
maxlast: 30 kg
totalvikt: 50 kg
maxhastighet: 70 km/h (från tillverkaren)
Är kopplingen glappfri så märker Du aldrig av PAV:en den bara finns där.
Har testat den i 600 mila tripp nere i Europa (Umeå-Italien (Mantua) t/r, med lite rundkörning Italien/Tyskland) nu och kan verkligen rekommendera den om Du vill ha med dig lite prylar.
Den går utan problem att köra i hastigheter upp till 110 (min PX orkar inte mer med PAV:en på)men runt 85-95 fungerar den klockrent. Tänk bara på att den kräver runt 20 hk för att bli kul att använda, annars är Du nere i 50 km i uppförsbackarna och att bromsa kan vara en intressant upplevelse, det skjuter på....
Tog mig, hustru, packning och PAV över "Passo di Pennes" (2211 m) med vissa problem men över kom vi. Kolla in min facebook sida (
https://www.facebook.com/leif.nilsson.77312) om Du vill se mer