Det visar sig att växellådsoljan försvinner ruskigt snabbt ur snurran på min PX -83:a. Jag kollar nivån ibland och använder en stor penicillin-spruta och fyller tills det rinner över. Det brukar gå i en hel del. Efter två månaders körning (jag pendlar med vespan och kör kanske trettio mil i månaden) känner jag att växlingen börjar bli klonkig och då går det utan problem att trycka i 2-3 deciliter olja igen. Denna cykel har nu upprepats rätt många gånger och nu har jag förbrukat en hel liter Biltema gräsklipparolja.
Jag hittar inga synliga oljeläckage - det kanske hänger nån droppe längst ned på kopplingsarmen och fuktar lite vid dräneringspluggen och utmed blockhalvorna. Känner man med handen runt kopplingskåpan är det hyggligt torrt. Inga droppar på garagegolvet. Tändstiftet är torrt, avgaserna är fria från blårök (kör på lågrykande Klotz-olja som jag f. ö. kan rekommendera) och om packboxen skulle vara otät borde det väl vara bränsle som trycks ut i växellådsoljan och inte tvärtom ?
låter besynnerligt, eftersom max oljenivå är 0,2 eller 0,25l, din låda är således tommare än tom när du fyller 0,3l. Sprutan du fyller med, är den graderad i fl. oz?
Nja, jag mäter inte SÅ noggrant. Häller olja i ett Ikea-plastglas, suger upp med sprutan och sen in i lådan. Två "trekvartsfyllda" glas lyckades jag få i i eftermiddags - så minst 2,5 dl med andra ord. Men PX-lådan tar väl lite mer olja än så trodde jag?
Mystiskt är det iaf...
Har nu torkat bort damm och guck från motorn för att se om det dyker upp några läckor. Kopplingskåpan är ju dock svår att se utan att plocka bort bakhjulet - OM det skulle vara så att olja trycks ut runt denna under gång - var nånstans brukar det rinna ner och ge sig till känna?
Väldigt konstigt! Växellådsoljan i en PX ska ju inte förbrukas, och om det ändå sker måste den försvinna någonstans. På min PX brukar allt finna kvar, när jag byter efter något år.
Så frågan är vart den försvinner, och det finns inte många alternativ. Antingen så läcker motorn, och då skulle det, som fritte säger, finnas en pöl under den. Eller så försvinner den in i motorn, via packboxen, men då borde motorn ryka och sota. Skumt! Det klassiska tecknet på läckande packbox, på drivsidan, är annars att växellådsoljan luktar bensin.
Men fler alternativ finns det i princip inte ...
/jens
Hej igen vespister!
Problemet kvarstår - förra veckan fick jag i en rejäl skvätt växellådsolja i PX:en innan det flödade över i påfyllningshålet. Ca 10 mil senare blev lådan trög och gick det i närmare en deciliter igen.... Fortfarande inga oljefläckar under scootern när den stått parkerad så det måste vara under körning som oljan försvinner.
Det mesta talar väl för att det är packboxen vid veven som läcker (bytte när jag klöv motorn för 100 mil sedan) men jag fattar inte var oljan tar vägen! Ingen blårök alls och om det är packboxen som är otät är det väl rimligare att bränsleblandningen i vevhuset trycks ut i växellådsoljan än tvärtom? Det är ju åt det hållet tryckverkan går - eller?
Någon som varit med om detta och kan ge förslag på enkel felsökning? Pust pes.... jag orkar inte klyva motorn igen...
funkar bakbromsen som den ska? För mig läckte oljan ut den vägen, bakbromsen funkade, men sämre o då jag körde landsväg dröjde det mellan inbromsningarna. Lossa bromstrumman o kolla.
eller du kanske driver med oss, de har hänt......
fritte
Int trollar jag int...
Bakbromsen tar som den alltid tagit - lite ojämnt men helt OK. Tror inte att nån olja letat sig in i bromsnavet. Men jag fattar fortfande inte hur fasen oljan letar sig ut i vevhuset. Den borde ju rimligtvis vara bränsleblandningen som trycks ut i växellådan.
Oljenivån ligger normalt under vevhuset så att det skulle sugas in en massa växellådsolja den vägen är osannolikt. Kolla dock kolvtoppen som borde vara kolsvart om det är så att motorn förbränner växellådsolja.
Är verkligen motorn helt torr? - kolla runt kopplingskåpan, kickaxeln, alla skarvar med packning och utgående axeln. Kolla också att luftningsnippeln på koplingskåpan inte är blockerad - i så fall får du ev. övertryck i växellådan och läckage när du kör på högvarv och det skulle kunna förklara frånvaron av oljedropp i garaget.
Tack för analys Henrik.
Ska kolla kolvtoppen men vad jag minns brukar den inte vara sotig. Och stiftet är alltid brunt och fint när jag kollar.
Att oljenivån i växellådan ligger under bussningen till vevhuset talar ju också mot att det är den vägen oljan försvinner. Motorn är skitig men nån olja har jag inte kunnat upptäcka in någon större mängd. Får väl plocka ner baksvingen för att kunna kolla ordentligt.
Jag kan ju nämna mitt osannolika oljeläckage på PX200. Inne i det gängade M5 hålet för vajersträckaren till bakbromsen fanns ett milimeterstort hål. Väldigt svårt att upptäcka men det rann olja längs den utstickande delen av b.bromsvajern. Kan ju vara värt att kolla upp.. Jag satte igen hålet med kemisk metall. Som Fritte skriver, se till att tvätta av motorn ordentligt innan du börjar leta efter oljespår.